Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 46, 2016


  • Det metaboliske syndrom
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

“Mine handlinger vil aldrig blive styret af andres mening, kun af min egen samvittighed.”

-- Lucius Annaeus Seneca


Det metaboliske syndrom

10 til 15 procent af alle voksne i den vestlige verden, som ikke allerede har diabetes, har det metaboliske syndrom. Det menes at hver sjette til syvende dansker har det metaboliske syndrom.

Det er altså en meget udbredt tilstand, men de fleste, der har syndromet, ved det ikke.

Det metaboliske syndrom er en samling af lidelser eller risikofaktorer, hvor der er forstyrrelser i kroppens normale forbrænding af fedt og sukker. Langvarig metabolisk syndrom giver åreforkalkning i hjertet og andre pulsårer i kroppen, og er derved en medvirkende faktor ved mange forskellige lidelser.

Forekomsten af metabolisk syndrom stiger med alder og kropsvægt.

Diagnosen stilles ved en række risikofaktorer, hvoraf de vigtigste er insulinresistens, fedme (især fedt på maven), for meget fedt/kolesterol i blodet og forhøjet blodtryk.

Der er tvivl om årsagen til det metabolisk syndrom. En hypotese går ud på, at den primære årsag er insulinresistens.

(Kilder: sundhed.dk, netdoktor.dk, sundhedsstyrelsen, Ugeskrift for Læger, lægehåndbogen m.fl.)

Du kan heldigvis gøre rigtig meget for at forebygge eller slippe af med det metaboliske syndrom.

Plantebaseret kost mindsker risiko for metabolisk syndrom

Personer, der vælger en plantebaseret kost, har -- ifølge en litteraturgennemgang offentliggjort i British Journal of Nutrition -- lavere risiko for metabolisk syndrom.

Kilde: Joan Sabaté, Michelle Wien. A perspective on vegetarian dietary patterns and risk of metabolic syndrome. British Journal of Nutrition, Volume 113, Issue S2. April 2015, pp. S136-S143.

En vegetarkost indeholder frugt, grøntsager, korn, bælgfrugter og nødder (og i nogle tilfælde mejeriprodukter og/eller æg).

Kaloriebegrænsning mod metabolisk syndrom

Ifølge en undersøgelse, beskrevet på Reuters Health vil kaloriebegrænsning sænke i det mindste nogle metaboliske markører hos overvægtige og svært overvægtige ældre mænd og kvinder.

63 stillesiddende og overvægtige eller svært overvægtige i alderen 65 til 79 år deltog i et styrketræningsprogram tre gange om ugen. 63 personer i en lignende gruppe deltog i samme program men begrænsede også deres kalorieindtagelse. Forsøget varede i fem måneder.

Samlet set havde de deltagere, der kun styrketrænede, ikke tabt sig ved slutningen af forsøget. Deltagerne, som også begrænsede deres kalorieindtagelse, tabte i gennemsnit 6 % af deres kropsvægt og reducerede især fedt omkring maven.

Gruppen, der også begrænsede kalorieindholdet i deres kost, sænkede deres blodtryk, triglycerider og en af de "dårlige" former for kolesterol (meget lav density lipoprotein). Der var ingen ændringer i markører for det metaboliske syndrom i gruppen, der kun styrketrænede.

Kilde: Eve Normandin m.fl. Effect of Resistance Training and Caloric Restriction on the Metabolic Syndrome. Medicine & Science in Sports & Exercise: Post Acceptance: October 13, 2016.

Hvad du kan gøre

Det metabolisk syndrom er forbundet med øget inflammation i kroppen -- blandt andet på grund af abdominal fedme. Derfor vil en anti-inflammatorisk kost og livsstil gøre en stor forskel. Dvs. en kost med lavt indhold af de fødevarer, der fremmer inflammation og et højt indhold af de fødevarer, der hæmmer inflammation.

Læs evt. artiklen: Betændelseshæmmende kost giver bedre helbred og øger levealderen

Kaloriebegrænsning mindsker inflammation. Læs mere i artiklen: Hvordan en kaloriebegrænset kost forlænger livet

For meget fedt og især for meget mættet fedt i kosten medvirker til insulinresistens, og insulinresistens er en vigtig faktor ved metabolisk syndrom.

En af de mest effektivt kostændringer mod det metaboliske syndrom er derfor en fedtfattig kost (ca. 10-15% af kalorierne fra fedt, men det er vigtigt, at få nok omega-3 fedt i kosten og kun meget lidt mættet fedt).

Motion mindsker fedt og sukker i blodet. Gå evt. en tur på mindst et kvarters tid efter hovedmåltider (eller efter alle de måltider, hvor du "kommer til" at spise for meget eller for meget sukker og/eller fedt).

Vælg eller tilnærm dig en fedtfattig plantebaseret kost uden raffinerede fødevarer.



Lidt af hvert

Ny forskning: Kartoflen er bedre end sit rygte
Forskerne har gennemgået 13 videnskabelige forsøg - hvori man undersøgte sammenhængen mellem indtag af kartofler og risikoen for at udvikle overvægt, type 2-diabetes og hjerte-karsygdomme – og vist, at der samlet set ikke kan påvises nogen sikker sammenhæng mellem indtaget af kartofler og øget risiko for livsstilssygdomme.
Undtagelsen er, at et indtag af pommes fritter muligvis kan medføre en øget risiko for at udvikle overvægt og type 2-diabetes.
Læs mere på dr.dk

Luk mere lys ind i husene og gør beboerne sundere
Gode dagslysforhold forbedrer indlæringen, øger sundheden, gør syge mennesker raske hurtigere og påvirker vores opfattelse af rum og temperatur. Schweizisk professor og prisvinder mener, den viden burde integreres bedre i arkitekturen.
Læs mere på ing.dk

Læs evt. også de sidste par ugers nyhedsbreve om emnet:

Bedre døgnrytme giver øget velvære

Du kan måske justere din døgnrytme med kosten

Tyggegummi kan være hormonforstyrrende
Tyggegummi målrettet børn er tilsat stoffer, der mistænkes for at være hormonforstyrrende, viser ny test af 157 slags tyggegummi.
Læs mere på sondagsavisen.dk

Forsker: Derfor bør du aldrig vække dit barn
Mange forældre vil diktere, om og hvor længe deres børn skal sove i daginstitutionen, viser en ny undersøgelse. Det kan have uheldige følger, påpeger ekspert.
Læs mere på sondagsavisen.dk

Trods overskridelser af grænseværdi med faktor 1.000 er giftige fluorstoffer fuldt lovlige
Fødevarestyrelsen hverken kan eller vil gribe ind, selv om styrelsens egen test atter en gang har fundet svært nedbrydelige fluorstoffer i blandt andet burgerpapir og muffinforme.
Læs mere på ing.dk

Nyt mærke skal løfte økologi til nye højder
Økologisk Landsforening igangsætter økologernes mest ambitiøse satsning, siden udvikling af Ø-mærket for 25 år siden. De økologiske landmænd, virksomheder, forbrugere og andre ildsjæle udvikler sammen et nyt mærke for fremtidens økologi. Mærket løfter økologi på områder som klima og socialt ansvar og gør det let at købe dansk, lokalt og bæredygtigt. Mærket skal hedde Dansk Økologi.
Læs mere på okologi.dk

Trump kan kickstarte katastrofal klima-lavine
Temperaturerne kan stige langt mere, end hidtidige prognoser har vist, konkluderer et nyt studie. Dét og Donald Trumps præsidentskab kan være en katastrofal cocktail, mener forskere.
Læs mere på videnskab.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.