Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 47, 2015


  • Et spektrum af valg (3)
  • Efter blot 9 uger på programmet har de suspenderet min hjertetransplantation
  • Mail: Hjerte-kar-sygdomme
 

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter.

-- Ukendt 


Et spektrum af valg (3)

Oversat af Trine Jørgensen og Robert Svendsen

Dette er fortsættelsen af artiklen af Dean Ornish: Spectrum of Choices

Første del her

Anden del her

- - -

Ernæringsretningslinjer ved hjertesygdom:

Fedt — Max 10% af kalorierne må komme fra fedt. Dette opnås ved ikke at tilføje ekstra fedtstoffer fra olier, frø, nødder, avocado, kokos og oliven til en hovedsagelig plantebaseret kost. Fedtet skal komme fra naturligt forekommende fedt i korn, grøntsager, frugter, bønner, bælgfrugter og sojaprodukter.

Kolesterol — Max 10 milligram kolesterol om dagen. For at opnå dette mål må fedtfri mejeriprodukter begrænses til 2 portioner om dagen, men behøver ikke indgå i kosten. Sojaprodukter kan anvendes i stedet for mejeriprodukter, da de er kolesterolfri.

Animalske produkter — Kød, fjerkræ, fisk og eventuelle produkter fremstillet af disse fødevarer er udelukket. Fedtfrie mejeriprodukter (ikke mere end 2 portioner dagligt) og æggehvider er inkluderet.

Kalorier — Ingen grænser, medmindre vægttab er ønsket. Små hyppige måltider fordelt over dagen hjælper med at undgå sult og holder energiniveauet konstant. Portionskontrol vil hjælpe med at opnå og opretholde en sund kropsvægt og kontrollere blodsukkeret.

Sukker — Tilladt i moderate mængder. Ikke mere end 2 portioner dagligt, herunder fedtfri slik. En portion svarer til 1 spiseskefuld eller 12 gram sukker.

Koffein — Alle kilder til koffein udelukkes, herunder almindelig og koffeinfri kaffe og te, chokolade, kakao, og almindelig eller koffeinfri cola, med undtagelse af grøn te. Koffeinens effekt på centralnervesystemet forstyrrer forbindelsen mellem krop og sind og hæmmer derfor meditation og afslapning. Hvorfor er grøn te en undtagelse? De seneste undersøgelser har påvist nogle sundhedsmæssige fordele ved grøn te som opvejer risiciene ved teen for de fleste individer. Grøn te indeholder en række kraftfulde antioxidanter kaldet polyfenoler, især flavonoider såsom catechiner, som kan mindske risikoen for mange kroniske sygdomme. Personer med arytmi og forhøjet stress bør stadig undgå alle koffeinholdige drikkevarer. Grøn te indeholder dog noget koffein, og selvom koffeinindholdet er lavere end den, der findes i kaffe, sort te eller oolong te og koffeinholdige læskedrikke, bør det være begrænset til max 2 kopper om dagen. Derudover kan koffeinfri grøn te indtages. Vær sikker på at købe grøn te, der er blevet koffeinfri med vandmetoden (bruger vand og kuldioxid), som bevarer de fleste af de polyfenoler, der er til stede i almindelig grøn te. Naturlige koffeinfri urteteer, kornbaseret kaffe (dvs. Postum, Caffix og Roma), carob pulver, Sprite, 7-Up eller Ginger Ale er også gode alternativer. For mere information om fordelene ved grøn te se Dr. Ornish’ seneste klumme: Touting Tea (argumenter for te).

Salt — Moderat saltforbrug, medmindre andet er angivet af medicinske årsager.

Alkohol — Tilladt i små mængder, men anbefales ikke. Hvis det indtages, så nyd kun en enkelt genstand om dagen: 4,5 cl spiritus, 12 cl vin eller 33 cl øl.

Soja — En portion per dag af et "fuldfedt" sojaprodukt. Et fuldfedt sojaprodukt er et, der indeholder mere end 3 gram fedt pr portion, uden at der tilsættes andre fedtstoffer eller olier. Læs altid etiketten for portionsstørrelser og ingrediensindhold.

Kosttilskud — Et lavdosis multivitamin- og mineraltilskud med B-12 (uden jern, hvis man ikke er i den fødedygtige alder), fiskeolie og eventuelt calciumtilskud efter rådgivning fra en læge. Vitaminer med antioxidanter og folinsyre er valgfrit baseret på en evt. sygehistorie og indtagelsen af disse næringsstoffer gennem kosten.

Fortsætter i næste uge ...


Et eksempel på anvendelse af Dean Ornish's program ...

Efter blot 9 uger på programmet har de suspenderet min hjertetransplantation

57 årig Dave var indstillet til en hjertetransplantation, men så begyndte han at følge dr. Ornish' Spectrum program.

... "Jeg har tabt mig, jeg ser bedre ud (siger folk), og jeg er i stand til at gøre så meget mere.

For et par måneder siden, var jeg ikke i stand til at gå ud med affaldsposen uden at skulle stoppe på grund af smerter. Nu kan jeg tage vandreture, dyrke motion og have det sjovt.

Efter kun 9 uger på programmet, har de suspenderet min hjertetransplantation. Ingen siger, at det er udelukket endnu, men min hjertefunktion er drastisk forbedret på bare 2 måneder, og lægerne tror ikke længere, at en hjertetransplantation er den rigtige løsning for mig. Jeg har håb igen; det er fantastisk. ..."

Læs evt. hele historien på engelsk her


Mail: Hjerte-kar-sygdomme

Hej John,

Nogle gange undrer man sig - og nogle gange undrer man sig meget ... En bekendt blev for nogle måneder siden ramt af en blodprop og fløjet til Skejby. Han har fået lavet bypass, ballonudvidelser + han har fået indsat ny hjerteklap. Han er 70 år og var inden blodproppen en på alle måder aktiv og frisk fyr.

Med min interesse for sundhed/sygdom/forebyggelse er jeg nysgerrig og spør' ham, hvad han har fået af retningslinjer ift. at forebygge -- herunder specielt kosten.

Udover at han er blevet tilbudt at gå til noget genoptræning, har han INGEN råd fået ift. kosten. Og dog; de anbefalede ham at indtage fødevarer med masser af fedt, da han gerne skulle tage de kilo på, han under forløbet havde tabt. Helt konkret blev han opfordret til at indtage fløde (!).

Det undrer mig MEGET, at den livsstil som med stor sandsynlighed er den væsentligste (eneste?) årsag til sygdommen, slet ikke bliver udfordret. At min bekendte slet ikke får nogen vejledning ift. kost overhovedet -- bortset fra nærmest at intensivere sit indtag af uhensigtsmæssige fødevarer.

Jeg undrer mig ...

God weekend. :-)
Lars Holm

Hej Lars

Suk!

Ja, det er ofte virkelig underlige kostråd, patienter modtager, hvis de ellers får nogle.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Stort fald i kolesteroltal efter grøn mad

Jeg er en ældre kvinde der for et par år siden fik mit kolesterol tal ned fra 8 til 4 ved at overgå til udelukkende grøn mad dog med lidt fisk til trods for, at min læge ville give mig kolesterolpiller, hvad jeg nægtede, han sagde det var nok genetisk, vrøvl, min mor blev næsten 90 år men hun levede nu absolut ikke sundt tværtimod. ...

Det er så vigtigt at sende ud, at ens kolesteroltal hænger sammen med grøn mad. Og mange ældre kvinder indtager ret mange piller ene og alene fordi de ikke ser på deres kost. ...

Med Venlig Hilsen
Irma Henriksen


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.