Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 48, 2009


  1. God søvn forebygger og helbreder
  2. Kan C-vitamin forebygge og behandle forkølelse?
  3. Mere om fuldkorn
  4. To mails om leddegigt
  5. Meditation mindsker stress og sænker blodtrykket
  6. Lidt af hvert
 

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet. Send til john@nomedica.dk

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


Ingen opgave er meget omfattende undtagen den opgave, man ikke tør starte. Den bliver et mareridt."

— Charles Baudelaire, poet


1) God søvn forebygger og helbreder

I et studie, udført af forskere på Carnegie Mellon University i UWESA, viste det sig, at de deltagere, der fik mindre end syv timers søvn, havde hele 2,94 gange (294 %) større risiko for at blive forkølet, sammenlignet med dem, der sov otte timer eller mere.

Det betyd også meget, hvor effektiv søvnen var. Deltagere med mindre end 92 % effektiv søvn (god, uforstyrret søvn) var 5,5 gange mere tilbøjelige til at blive forkølede end deltagere, der havde 98 % effektiv søvn.

I alt 153 sunde mænd og kvinder mellem 21 og 55 år deltog i forsøget, hvor de rapporterede om deres søvn 14 dage i træk. Derefter fik de næsedråber med rhinovirus (den hyppigste årsag til almindelig forkølelse).

Kilde: Sheldon Cohen, PhD m.fl.
Sleep Habits and Susceptibility to the Common Cold
Arch Intern Med. 2009;169(1):62-67.

Kommentar:

For lidt og for dårlig søvn kan i væsentlig grad svække immunforsvaret. Det skyldes ikke mindst, at de hormoner, der skal bekæmpe infektioner, er mest aktive, når vi sover.

Gode søvnvaner er med til at forebygge forkølelse og andre sygdomme, og endda hjælpe de helbredende processer med hurtigere at gøre dig rask, hvis du først er blevet syg. Det gælder stort set alle sygdomme — lige fra en almindelig forkølelse til kræft og hjertesygdomme.


2) Kan C-vitamin forebygge og behandle forkølelse?

En gennemgang af 30 videnskabelige undersøgelser af C-vitaminets evt. evne til at forebygge eller helbrede almindelig forkølelse har vist, at C-vitamin normalt ikke effektivt kan forebygge forkølelse.

I de undersøgelser, der blev gennemgået, havde deltagerne indtaget 200 mg C-vitamin eller mere dagligt i længere tid.

Det viste sig dog, at C-vitamin kan reducere længden af forkølelser — hvad der svarer til mindre end en dag om året — og mindske ubehaget en lille smule.

I seks af de undersøgelser, der blev grundigt gennemgået, hvor deltagerne blive udsat for korte perioder med ekstrem fysisk stress eller kulde (inkl. maratonløbere og skiløbere), reducerede C-vitamin dog forkølelse med 50 %.

Kilde: Hemilä H, Chalker E, Treacy B. Douglas B. Vitamin C for preventing and treating the common cold.
Cochrane Database of Systematic Reviews 2007,
Issue 3. Art. No.: CD000980.
DOI: 10.1002/14651858.CD000980.pub3.

Kommentar:

Mennesker, der spiser al for lidt frugt og grønt, vil muligvis have gavn af tilskud — men det er naturligvis ikke nær så sundt, at få vitaminer fra piller, som at få dem fra kosten.

Den anbefalede daglige tilførsel af C-vitamin er 60 mg. Du kan sandsynligvis klare dig med en del mindre.

Den ideelle indtagelse af C-vitamin er nok højere end de anbefalede 60 mg, men meget lavere end de mega doser på op til flere gram nogle mennesker indtager som kosttilskud.

En sund kost, der indeholder meget frugt og grønt indeholder mere end nok C-vitamin (flere hundrede milligram).


3) Mere om fuldkorn

I tidligere nyhedsbreve har jeg bragt artikler om fuldkorn, og har modtaget flere kommentarer og spørgsmål, der viser, at mange ikke helt forstår, hvad fuldkorn er.

Næsten al den brød, du kan købe, er bagt af hvidt mel — altså hvedemel, hvor kim og skaldele er frasigtet. Det har den fordel, at bageren kan lave en smidig og elastisk dej, der hæver godt, og derfor kan blive til et let, blødt og luftigt brød — lige netop et af den slags brød, som de fleste er vant til at spise og holder af.

Bageren smider faktisk det bedste ud, og bager dit brød af resten. Det er nemlig i de frasorterede kim og skaldele, vi finder mest af alt det sunde, som gavner kroppen.

Lyst brød indeholder kun det halve eller færre vitaminer og mineraler sammenlignet med fuldkornsbrød.

Danskerne spiser kolossale mængder af franskbrød, rundstykker, pizzabunde, pitabrød, burgerboller, wienerbrød, kager o.l. — alt sammen bagt af fintmalet, forarbejdet hvedemel, hvor kulhydraterne er lette at fordøje og optage. Det forstyrrer blodsukkeret og giver mange kalorier med få næringsstoffer.

Ikke nok med, at det meste brød, danskerne spiser, er fremstillet af næringsfattigt hvidt hvedemel, det har også et højt sukker- og saltindhold.

Netop sukker, salt og fiberfattigt mel medvirker til overvægt og svækket helbred.

Fuldkornsbrød er rugbrød eller brød bagt af fuldkornshvedemel eller grahamsmel.

Fuldkornsmærket betyder, at mindst 50 % af brødet er bagt af fuldkornsmel/gramhamsmel.


4) To mails om leddegigt

Jeg fik i 2008 konstateret Leddegigt og havde det ikke ret godt, var meget imod medicin og gik selv i gang med en masse kostomlægning, men det virkede ikke rigtig for mig og jeg måtte på medicin (Metotrixat) 4 tabletter en gang om ugen.

Jeg fik det derefter rimeligt men ikke helt godt. Så for omkring et år siden gik jeg på en skrap slankekur og tabte 10 kg, samtidig besluttede jeg at der også skulle noget motion med, i starten var det bare mange raske gåture og efter nogen tid fik jeg det gradvist bedre og bedre, nu har jeg aldrig været den store sportsudøver men fik alligevel mod på at løbe lidt.

Nu et år efter er jeg næsten smertefri og jeg har det rigtig godt i hele kroppen. Jeg tager dog stadig min medicin men jeg har ingen bivirkninger af nogen art, min læge siger at det er det eneste rigtige at få noget sund kost og motion og det kan jeg jo mærke på mig selv.

Jeg løber/går ca. 3 gange om ugen 5 km. Jeg kan ikke løbe hele ruten, men løber det jeg kan og bliver bedre og bedre, i sommer var jeg med til Blokhus maraton og tog 5 km på 31 min. Derudover bliver det til 16 baner i svømmehallen en gang om ugen.

Jeg tror man i starten er så handlingslammet og skræmt over denne sygdom og de udsigter at man ikke kan handle på det, men hen af vejen får man igen overskud til at drage egenomsorg.

Venlig hilsen
Heidi Lundberg

Jeg læser altid dine indlæg og finder mange interessante oplysninger med links til alle mulige sider, hvilket jeg synes er fint og informativt. Det er blandt andet derfor jeg abonnerer på dine nyhedsbreve.

Hvad er årsagen til, at du ikke henviser en person med nydiagnosticeret leddegigt til www.gigtforeningen.dk?

Der sidder virkelig mange kompetente mennesker — reumatologer, socialrådgivere, kostrådgivere etc. for specielt personer med alle former for gigt — men i særdeleshed om "leddegigt", som er en af de største gigtsygdomme. De ved stort set alt om gigt — og de støtter en masse forskningsforsøg — så de kan blive endnu klogere.

Med venlig hilsen
Solveig

Hej Solveig

Det kan du have ret i. Jeg tror dog, at en nydiagnosticeret leddegigtpatient får en masse af den slags information fra både læge og Internettet — og altid vil få/finde oplysninger om og fra gigtforeningen.

De ellers kompetente mennesker, der rådgiver i gigtforeningen, kender ikke og/eller rådgiver ikke om de omfattende kostændringer, der ofte i høj grad hjælper patienter med blandt andet leddegigt, fx det link jeg gav i nyhedsbrevet i sidste uge (og igen nedenfor). Det er MEGET kedeligt, men desværre en kendsgerning. Der er naturligvis mange andre gode informationer at hente på gigtforeningen.dk.

Vigtige links til sider om, hvordan bl.a. omfattende kostændringer kan hjælpe og måske afhjælpe artritis/leddegigt (på engelsk):

Fra NutritionMD

Fra Dr. Alan Goldhamer og Jennifer Marano

Fra Joel Fuhrman

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Meditation mindsker stress og sænker blodtrykket

Studerende, der mediterer, oplever mindre psykologisk stress, ængstelse og depression. Det viser nyt amerikansk studie.

Forskere opdelte tilfældigt 298 sunde studerende med eller uden højt blodtryk i to grupper. Den ene gruppe skulle dyrke transcendental meditation.

Efter tre måneder havde studerende i meditationsgruppen et lidt lavere blodtryk, imens studerende i den anden gruppe generelt havde en lille stigning i blodtrykker.

Den gruppe studerende, der mediterede, viste også større reduktion i ubehagelige følelser som nervøsitet, depression og vrede, end studerende i gruppen, der ikke mediterede.

Kilde: Sanford I. Nidich m.fl.
A Randomized Controlled Trial on Effects of the Transcendental Meditation Program on Blood Pressure, Psychological Distress, and Coping in Young Adults
American Journal of Hypertension, December 2009. 22: 1326-1331; doi:10.1038/ajh.2009.184

Kommentar:

Lidt mere om Transcendental meditation her

Læs evt. mere om yoga og yogameditation her


6) Lidt af hvert

EU: Luften i Danmark er beskidt og farlig

Luften i Danmark er flere steder så fyldt med skadelige partikler, at EU nu slår alarm. Luftforurening kommer især fra industri, trafik og boligopvarmning og er både skyld i astma, hjertekarsygdomme, lungekræft og for tidlig død. Jyllands Posten 20-11-2009

Mangel på C-vitamin kan skade fostre

Nyfødte marsvin, som har været udsat for C-vitaminmangel, har 30 procent færre nerveceller i hjernen og en markant dårligere hukommelse. Forskerne mener, at også C-vitaminmangel hos gravide kvinder kan betyde fosterskader, da marsvin omsætter C-vitamin meget ligesom mennesker.
Berlingske.dk 20-11-2009

Plast-kemikalie ødelægger mænds sexlyst

En undersøgelse af arbejdere på kinesiske fabrikker konkluderer, at høje koncentrationer af bisphenol A firedobler risikoen for rejsningsbesvær og syvdobler risikoen for ikke at kunne få udløsning.

Der var dog tale om meget høje koncentrationer, og en rapport fra Miljøstyrelsen, der undersøger kemikalierne i danske toåriges hverdag, konkluderede i sidste måned, at bisphenol A var et af de mest uskadelige hormonforstyrrende stoffer. De danske myndigheder er dog ekstremt bekymrede over den cocktaileffekt, som de mange kemiske stoffer hverdagen udsætter børnene for.
Ingeniøren 18-11-2009

Grøntsager giver sexet hudfarve

Glem alt om solariet, hvis du vil have en attraktiv hudfarve. Sund kost med masser af grøntsager giver den helt rette kulør, mener engelske forskere.
Videnskab.dk 18-11-2009


Mange af vore ængstelser er silkepapirs tynde, og et enkelt modigt trin vil befri os fra dem.

— Brendan Francis (1923-1964) Irsk forfatter


Kunsten at ændre vaner & Hvordan Rask?

To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre omfattende forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme.

Bemærk: Når du køber disse to bøger sammen, får du også adgang til to e-bøger: Depressioner — er der en naturlig løsning? og Ung Længere.

Online pris i alt kun kr. 289,00

Læs mere her >>


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.