Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 48, 2011


  1. Er det vitamintid?
  2. Mail: Uren hud
  3. Mail: Er der gode vanddrivende naturprodukter?
 

Etik er ikke andet end ærbødighed for livet. Det er det, som giver mig det grundlæggende princip om moral, nemlig at det gode består i at opretholde, fremme og styrke liv — og at ødelægge, skade, og begrænse livet er ondt.

— Albert Schweitzer


Er det vitamintid?

Det er en udbredt opfattelse, at vi har brug for vitamintilskud i vinterhalvåret og ikke i sommerhalvåret.

Der er nok noget om snakken for visse vitaminer, men lad os i denne og de næste par uger tage en lille generelt snak om vitaminer og mineraler — og hvem der især skal være opmærksom på, at de får nok vitaminer og mineraler.

Tilstrækkelige mængder af alle vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer er med til at holde kroppen sund og rask.

Mangel på vitaminer og mineraler svækker kroppen, giver træthed, svækket immunforsvar og kan give en lang række ubehagelige symptomer — ja endog sygdomme.

Vitaminer er en fællesbetegnelse for en række livsvigtige næringsstoffer, som kroppen ikke selv kan danne og derfor skal tilføres med maden. De er alle nødvendige for at opretholder kroppens normale funktioner.

Sammen med enzymer er vitaminer nødvendige for korrekt optagelse og udnyttelse af proteiner, mineraler, fedtsyrer og andre stoffer i kosten — og for vækst, udvikling, forplantning og mange andre funktioner. Derfor er de livsnødvendige, og derfor gælder det om at få nok af alle vitaminer i kosten og eventuelt som kosttilskud.

Vitaminer opdeles i vand- og fedtopløselige.

De vandopløselige vitaminer ophobes ikke i organismen. Overskud udskilles blot med urinen. Derfor vil selv et væsentlig overskud af de vandopløselige vitaminer sædvanligvis ikke give problemer.

De fedtopløselige vitaminer ophobes i leveren og i fedtvævet. De kan derfor lettere overdoseres. Ophobes de i store mængder kan der opstå bivirkninger (det gælder især ved indtagelse af for meget A- og D-vitamin).

Mineraler. Når vi snakker ernæring, er mineraler de grundstoffer, der indgår i levende organismer, og som kroppen skal have tilført med kosten.

Ligesom vitaminerne er en lang række mineraler vigtige for vores sundhed. Mineralerne kan fx hjælpe vitaminerne med at fungere, være byggesten i knogler og tænder, eller have andre funktioner (fx at regulere nervesystemet eller kroppens væske- og saltbalance).

Selv om det er nødvendigt, at kosten indeholder alle livsvigtige mineraler, er det også vigtigt, at det ikke bliver til for mange. For store mængder af visse mineraler, eller hvis mineralindtaget er ude af balance, kan skade kroppen. Det er derfor særlig vigtigt ikke at overdrive med tilskud af mineraler.

Mineralerne varetager mange forskellige funktioner i kroppen. Kalk indgår i knogler og tænder, jern i blodet, natrium og kalium er vigtige for cellernes funktion osv.

Vitaminer og mineraler fra kosttilskud

Kosttilskud, der indeholder aminosyrer, fedtsyrer, vitaminer, mineraler, sporstoffer, antioxidanter eller andet, som kroppen er biologisk tilpasset, og som har en ernæringsmæssig betydning, kan i nogle tilfælde være en god idé, men brug aldrig kosttilskud som erstatning for sunde kostvaner.

Ved at trække de bedste eller mest aktive stoffer ud af maden, eller fremstille dem på anden måde, kan vi give koncentrerede mængder næringsstoffer til mennesker, der har et særligt behov for dem, og som ikke umiddelbart får dækket deres behov via kosten.

Isolerede vitaminer og andre næringsstoffer, der indtages som kosttilskud, er dog ikke det samme eller lige så godt, som at få dem fra maden. I fødevarer fungerer de enkelte næringsstoffer i sammenhæng med andre næringsstoffer — ofte på en måde vi endnu ikke helt forstår — og når vi trækker dem ud af deres naturlige sammenhæng, og indtager dem som koncentrerede stoffer, virker de ikke altid så godt længere, eller de virker ikke helt som forventet.

Ja, i nogle sjældne tilfælde ser det endda ud til, at koncentrerede stoffer kan være skadelige, i det mindste for nogle mennesker, og især ved overdosering.

Dine valg af sunde fødevarer er langt vigtigere end hvilke kosttilskud, du tager — ikke mindst fordi de plantestoffer, de fleste mennesker får for få af — ikke på fornuftig måde kan indtages som kosttilskud. De findes kun i tilstrækkelige mængder og variation i sunde fødevarer.

Har du for usunde og næringsfattige kostvaner er løsningen at ændre dine kostvaner. Der er ingen anden god løsning. Tag kosttilskud sideløbende — i det mindste indtil du er sikker på at være dækket ind fra din kost.


2) Mail: Uren hud

Jeg led som barn fra ca. 4 år og op af meget uren hud. Jeg prøvede mange forskellige cremer og div. fra lægen, men alt det gjorde var og ødelægge min hud og problemet blev ikke mindre.

Da jeg var omkring 10 begyndte jeg på de piller der hedder Ren Hud som er et biorensende naturprodukt.

Jeg havde utrolig stor glæde af produktet og brugte dem i mange år. selv som teenager havde jeg ikke de store hudproblemer mens jeg tog disse piller.

Man skal dog regne med og tage dem i nogle måneder før den reelle effekt ses. Og som med al udrensning bliver det værre i starten.

Men det er klart værd og prøve, hvis man har problemer og er forholdsvis billigt. 100,-/mdr. Jeg siger ikke det virker på alle, men vil gerne give tippet videre.

Med venlig hilsen
Rikke

Kommentar:

Mange bruger produktet Ren Hud eller andre produkter med samme eller lignende ingredienser.

For de fleste er det langt fra nok. Det vigtigste for de fleste med hudproblemer er at rette på kosten, som beskrevet i et tidligere nyhedsbrev — de kostændringer, som er beskrevet i artiklerne om helbredende kost (1-11).

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Mail: Er der gode vanddrivende naturprodukter?

Jeg lider meget af væskeansamlinger, er overvægtig, lidt forhøjet blodtryk, spiser almindeligt men prøver nu at spise mindre salt (svært!!) (lægen mener jeg får for meget, men jeg har hørt vi skal huske at få nok salt!!??)

Kender du gode produkter mod for meget væske (de naturprodukter jeg har prøvet virker ikke rigtig).

Hilsen
T.S.

Hej T.

Der er en god chance for at et væsentligt lavere saltforbrug vil hjælpe, hvis du ikke allerede spiser meget saltfattigt.

De fleste, som ikke salter maden ekstra meget, indtager alligevel 2-3 gange så meget salt som er godt for dem.

For meget salt kan hos nogle mennesker give eller medvirke til ødemer.

Kom ned på højst 3-4 gram salt dagligt. Det klarer du bedst ved at satse på mindre end det, eftersom de fleste undervurderer deres saltindtag.

Hvis du fx satser på at komme ned på højst 2 gram salt dagligt i gennemsnit, vil du nok ramme et sted mellem 2 og 4 gram, og det er fint.

Det er ikke så let, som det lyder, da der er en masse skjult salt i den mad, de fleste spiser — fx i brød, færdigretter, fastfood, snacks, slik, morgenmadsprodukter mv. Det handler derfor også om, at du køber gode råvarer og så vidt muligt selv laver din mad fra bunden, så du kan styre saltindholdet.

Virker det ikke efter hensigten at udelade salt (giv det en chance i nogle uger) er det tid til også at udelade alle animalske fødevarer i mindst 2-3 uger.

Er det ikke nok prøver du med saltfattig, fedtfattig veganerkost uden raffinerede fødevarer.

Ødemer kan skyldes hormonelle svingninger og andet, som i det mindste i en vis udstrækning vil blive bedre ved ovenstående. Især hvis du også sørger for nok søvn og motion.

Der findes flere vanddrivende naturlægemidler og urteteer. Men det er bedst at klare problemet uden vanddrivende midler.

Med venlig hilsen
John Buhl


Jeg længes efter at udrette en stor og fornem opgave, men det er min vigtigste pligt at udføre små opgaver, som om de var store og ædle.

— Helen Keller

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.