Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 49, 2006


  1. Køer og svin forurener mere end biler

  2. EU: Sundhedsfarlige stoffer skal væk

  3. Fysisk aktive har flere leveår uden sygdom

  4. Sid uroligt på stolen!

  5. Mail: Er det i orden at springe måltider over?

  6. Mail: Tungmetaller i fiskeolie?

  7. Mail: Hvor meget vand skal jeg drikke?

  8. Virkningsløs glykoernæring sælges som middel mod bl.a. kræft

  9. Læsertip


"Genialitet er ikke andet end et større anlæg for tålmodighed."

Benjamin Franklin


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer eller opskrifter/tips til nyhedsbrevet!

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


1) Køer og svin forurener mere end biler

Opdræt af svin og kvæg skader miljøet. Kødbranchen producerer 18 procent flere skadelige drivhusgasser end transportsektoren, viser ny rapport fra FN.

Husdyrproduktion er også skyld i ni pct. af verdens CO2-udslip, 37 procent af verdens menneskeskabte metan-afgivelse og 64 procent af den samlede ammoniak-udledning, der er medvirkende årsag til syreregn.

En tredjedel af verdens samlede landbrugsareal bliver brugt til at producere foder til dyrene.

Den stærkt stigende husdyrproduktionen får blandt andet konsekvenser for drikkevandskvaliteten, koralrevene og biodiversiteten i verdenshavene.

(Kilde: Anne Rahn, Ingeniøren 30-11-2006)

Kommentar:

Som jeg ser det, er der isæt tre gode grunde til at begrænse indtagelsen af animalske fødevarer:

  1. Det er sundere at spise vegetabilske fødevarer. Kød fremmer visse sygdomme

  2. Det er ikke sjovt for dyrene. Især er en stor del af moderne husdyrproduktion under al kritik

  3. Som nævnt ovenfor (og som vi tidligere har været inde på i nyhedsbrevet) udgør husdyrproduktion en væsentlig belastning af miljøet


Mange mennesker, der ønsker at blive vegetar, har svært ved at komme godt i gang.

Kombinationen af to bøger gør det hele lettere: Vegetar Light og Kunsten at ændre vaner.

Vegetar Light er en vegetarisk kogebog med 114 lækre fedtfattige vegetaropskrifter.

Kunsten at ændre vaner forklarer, hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du kan gøre for alligevel at klare det.

Køb begge bøger online til kun kr. 269,00
Normalpris kr. 307,00


2) EU: Sundhedsfarlige stoffer skal væk

EU tager et historisk livtag med de titusindvis af kemikalier, der omgiver os i hverdagen. Industrien får som hovedprincip ansvaret for, at stofferne er sikre.

Lovpakken skal blandt andet beskytte europæerne mod stoffer, der eksempelvis via mad eller kosmetik ophobes i kroppen og kan give skader på hormonsystemet og arveanlæggene.
(Pauli Andersen, berlingske 2-12-2006)


3) Fysisk aktive har flere leveår uden sygdom

Det forlænger livet og gavner helbredet at motionere og være fysisk aktiv.

De fysisk aktive kan i gennemsnit forvente at leve godt 5 år længere end de inaktive, stillesiddende.

Gevinsten målt i levetid uden sygdom er endnu større, da de fysisk aktive har endnu flere leveår uden belastende sygdom.

(Ugens tal for folkesundhed Uge 48, 2006)

Læs evt. mere om levealder her:
http://www.nomedica.dk/levealder.htm 


4) Sid uroligt på stolen!

En ny undersøgelse fra Canada har vakt stor opsigt i hele verden, fordi den viser, at den gammeldags ”korrekte” siddestilling med flot rank ryg og let svaj faktisk er meget belastende for ryggen. Derimod bliver ryggen mindre belastet, når man ligger og flyder på stolen.

Gigtforeningen anbefaler, at man skifter stilling hyppigt.
(gigtforeningen.dk 30-11-2006)


5) Mail: Er det i orden at springe måltider over?

Hej John

Jeg er en ung dame på 27 år der har det godt med mig selv og min krop.

Jeg er aldrig syg er frisk om morgenen når jeg har fået mit morgenbad, smøg og kaffe.

Jeg ryger ca. 15 smøger om dagen og drikker en kande kaffe eller halvanden om dagen.

Det er selvfølgelig ikke sundt men jeg nyder begge dele og jeg vil helst ikke leve uden det.

Men mit problem ligger heller ikke der, problemet kommer når det er det eneste jeg indtager.

Jeg er ikke sulten før kl. 10-11 stykker om formiddagen (du skriver et sted at det er ok at springe et måltid over og kun spise når man er sulten) det er i mit tilfælde to gange om dagen.

Jeg spiser alt måde sundt og usundt. Sådan har jeg levet i mange år. Jeg vejer 50 kg. og er 162 cm. høj.

Jeg er fuld af energi og er glad og tilfreds.

Mit spørgsmål er så om jeg lever sundt eller ej?

En klog gammel dame sagde engang til mig ”Alt med måde” der er ikke noget der er usundt når bage det bliv indtaget med måde. Andre siger at det er da rigtigt, men at det på længere sigt kan skabe problemer.

Kan der ske skade med min krop (indre/ydre) når jeg ikke spiser mere end jeg gør?

Eller gælder det du skriver med at det er ok at springe et måltid over kun for overvægtige?

På forhånd tak
Helena Halling.

Hej Helene

Det er da super, at du har det godt og er fuld af energi.

Det skader på ingen måde at springe måltider over. Det bedste er kun at spise, når man er sulten.

Hvad det angår er der ikke noget galt med det, du gør.
Tværtimod tyder alt på, at det er MEGET sundt kun at indtage få kalorier (når blot du får alle de næringsstoffer, din krop har brug for).

Kaloriebegrænsning er den vigtigste faktor der medvirker til lang levetid.
http://www.nomedica.dk/levealder.htm 

Det er naturligvis ikke sundt at ryge eller drikke en kande eller halvanden kande kaffe om dagen, men det er der jo ingen grund til, at jeg fortæller dig.

Hvor meget det betyder afhænger af en lang række faktorer. Hvis du fx ryger 15 cigaretter men søger for at dyrke motion og får din nattesøvn, kan det såmænd være bedre end en person der ikke ryger, men heller ikke dyrker motion og sover dårligt.

Med venlig hilsen
John Buhl


6) Mail: Tungmetaller i fiskeolie?

Hej John

Jeg er lidt forvirret over det der bliver skrevet om omega 3 fedtsyren. Flere gange læser jeg, at folk ikke vil spise fiskeolien, da den er fyldt med tungmetaller (hvad jeg sagtens kan forstå), men jeg har også læst flere steder at producenterne skriver at ”Fiskeoliekapsler er af god kvalitet og renset for pesticider og tungmetaller” ...

Hvis jeg skal vælge et tilskud ved jeg snart ikke hvilke, for jeg er også blevet informeret om at den vegetabilske omega 3 måske er fyldt med pesticider og andre ”gode” ting også selvom den er ”økologisk”.

Kan du komme med et godt bud – (udover at få det gennem kosten)?

De bedste hilsner
Suzanne

Hej Suzanne

Fiskeolie i kapsler er renset for tungmetaller. Til gengæld får du så heller ikke andre af de næringsstoffer, der findes i fisk.

Den bedste fiskeolie er muligvis eye Q pga. den specielle sammensætning af omega-3
http://helseonline.dk/product.asp?product=321&sub=2 

Der er ingen grund til at være bange for pesticider i vegetabilske kilder til omega-3. Vegetabilske kilder til omega 3 er ikke ”fyldt med pesticider” og er sundere end fisk.

Læs evt. mere om omega-3 her:
http://www.nomedica.dk/ugeskrift18_2006.htm 

Det er sandsynligvis bedst at få de vigtige omega-3 fedtsyrer fra vegetabilske kilder i stedet for fisk.

Du kan fx vælge et kosttilskud, der indeholder vegetabilsk omega-3
http://helseonline.dk/product.asp?product=320&sub=2&page=1

En helt anden mulighed er, at du vælger en olie med højt indhold af omega-3 til madlavning (og dressing), hvis du alligevel bruger olie.

Her er Nutridan virkelig god!
http://helseonline.dk/product.asp?product=326&sub=31&page=1 

Med venlig hilsen
John Buhl


7) Mail: Hvor meget vand skal jeg drikke?

Hej John,

Man læser tit, hvor meget vand vi egentlig burde drikke og meningerne er delte. Jeg har en god ven ... Nedenfor kan du læse hans teori om hvor meget vand vi skal drikke. Jeg syntes den er rigtig god.....Lad mig evt. høre din kommentar!
...
Tommelfingerreglen er at du skal indtage det der svarer til din kropsvægt x 0,03, eller 3 % af din kropsvægt, hvilket svarer til 2,4 l. væske, hvis du vejer 80 kg.

- køb dig en vandflaske. Sørg for at drikke en liter om formiddagen og en liter om eftermiddagen, sørg for at drikke lidt væske ud over det. Så når du nemt din grænse for hvad du skal sørge for at indtage. Du kan ikke optage mere end ½l i timen så drik i små slurke.
...
Mvh Dorthe

Hej Dorthe

(Jeg har forkortet ovenstående en del).

Der findes mange meninger og tips om hvornår, hvad og hvor meget vi skal drikke. Nogle mennesker drikker for lidt – især visse ældre mennesker. Andre har læst og hørt så meget om vigtigheden af nok væske, at de bekymret hælder litervis ned i løbet af dagen.

Det er i virkeligheden ret simpelt: Drik vand, når du er tørstig.

Spiser du meget sundt bliver det nok ikke til ret meget vand i løbet af dagen, da frugt og grønt indeholder det meste væske, du har brug for.

De fleste har brug for mellem en til tre liter om dagen -- helt afhængig af hvor meget de sveder, deres kostvaner, saltindtag mv. Det er umuligt at udregne præcist, hvad du har brug for, da det svinger meget.

Heldigvis klarer kroppen da også de komplicerede udregninger for dig!

Kroppen har brug for væske = du bliver tørstig.

Kun i specielle og forholdsvis sjældne tilfælde, skal man tænke over det. Fx har nogle ældre mennesker svært ved at fornemme tørst, eller de glemmer at drikke, selv om de er tørstige.

Med venlig hilsen
John Buhl


8) Virkningsløs glykoernæring sælges som middel mod bl.a. kræft

Mange kræftpatienter køber glykoernæring med den forhåbning, at det virker mod kræft.

Visse forhandlere af glycoernæring påstår nemlig ofte, direkte eller indirekte, at produkterne kan helbrede kræft og en lang række andre sygdomme.

Men der findes ingen videnskabelig dokumentation for, at glykoernæring kan forebygge eller helbrede kræft eller andre sygdomme. Hverken i laboratorieforsøg, hos dyr eller mennesker.

Glykoernæring indeholder ikke noget, som vi ikke kan få dækket gennem en almindelig kost.

Læs mere på cancer.dk her og her

Kommentar:

Som du måske ved, har jeg hele tiden været skeptisk overfor produktet

Der er dog hverken farligt eller skadeligt at tage "glyco-ernæring", hvis du vælger et produkt der sælges lovligt i Danmark, selv om det givetvis heller ikke virker mod sygdomme.

Vi havde også emnet oppe i tidligere nyhedsbreve, bl.a. her
 


"Jeg blev uddannet engang, og det tog mig mange år at komme over det."

Mark Twain

”Formålet med uddannelse er at erstatte et tomt sind med et åbent.”

Malcolm S. Forbes, 1917-1990, amerikansk forlægger


9) Læsertip

Hej John.

Her er min nye opfindelse:

Veganerens seje vintersalat:

I hurtighakkeren findeles efter smag:

gulerødder, persillerod, rødkål, rosenkål, squash, rødløg, rød/gul peberfrugt, broccoli, persille eller andre krydderurter, tomat, ruccola og hvad man måske ellers kan finde på.

Der smages til med fx hvidløg eller revet ingefær.

Der tilsættes en god sjat Olie, fx. Nutridan med Omega 3 og pyntes med hakkede nødder eller mandler eller med avocado og oliven.

Hvis vi tænker syre/basebalance, så må dette da være base i høj grad.

Venlig hilsen
Hanne


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.