Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 49, 2011


  1. Har du brug for tilskud af vitaminer eller mineraler?
  2. Mail: Er soja sundt?
  3. Mail: Helbredende kost og faste
  4. Mail: Kalk i vegetabilske fødevarer?
 

Hvad du mangler af talent kan gøres op med ønske, ihærdighed og at give dig 110% hele tiden.

— Don Zimmer, Baseball manager


Har du brug for tilskud af vitaminer eller mineraler?

Læs også sidste uges artikel Er det vitamintid?

En del mennesker har risiko for at komme i underskud af vitaminer eller mineraler.

Det gælder fx:

  • Hvis du ikke spiser tilstrækkelig sundt og varieret.
  • Hvis du ikke spiser nok på grund af manglende appetit, fx på grund af sygdom, medicin, efter en operation e.l.
  • Hvis du spiser meget lidt eller meget ensidigt — fx på en meget kaloriefattig slankekur.
  • Kvinder, der har kraftige menstruationer, kommer let til at mangle jern, og det kan være nødvendigt at tage tilskud.
  • Kvinder der ønsker at blive gravide, samt gravide i de første 12 uger af graviditeten bør tage tilskud af folinsyre eller få rigeligt af vitaminet fra kosten.
  • Gravide bør ofte tage tilskud af folinsyre, jern, D-vitamin og evt. kalk — eller være meget påpasselige med at få nok fra kosten.
  • Personer med mørk lød eller som går tildækket bør tage tilskud af D-vitamin.
  • Alle der ikke får nok sol om vinteren (fx fra rejser sydpå) kan komme til at mangle D-vitamin. Det gælder især sidst på vinteren og tidligt forår. Tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret er derfor en god idé for de fleste danskere.
  • Spædbørn skal have tilskud af D-vitamin og måske jern. Lad sundhedsplejersken rådgive vedr. spædbørn.
  • Personer i risiko for knogleskørhed — uanset alder — bør især være sikre på, at de får nok D-vitamin, kalk og K2-vitamin.
  • Vegetarer bør altid tage tilskud af B12-vitamin — og være opmærksom på, at få nok jern, D-vitamin, kalk, zink, jod og selen.
  • Hvis du tager lægemidler kan de muligvis hæmme eller ændre optagelsen af vitaminer og mineraler. Tag evt. tilskud. Snak med lægen om, hvad du skal være opmærksom på.
  • Mennesker, som bruger olie i maden risikerer en ubalance mellem omega-3 og omega-6 fedtsyrer, og bør sikre nok omega-3 i kosten samtidig med, at de begrænser indtagelsen af omega-6.
  • Mennesker, der har problemer med helbredet, som muligvis kan skyldes en mangeltilstand, eller hvor ekstra tilskud måske vil hjælpe (fx stærke B-vitaminer ved depression eller tilstande hvor det kan være aktuelt at udnytte den betændelseshæmmende virkning af høje doser omega-3). Når høje doser anvendes som medicin, bør det foregå i samråd med din læge eller anden fagperson.

Dette er på ingen måde en komplet liste.

Det forbedrer optagelsen, at tage vitamin- og mineraltilskuddet sammen med et måltid.

Når du sikrer tilstrækkelig mængder vitaminer og mineraler fra din kost og/eller fra kosttilskud er det med til at forebygge og sikre et godt helbred.

Høje doser vitaminer og mineraler

Selv om underskud af vitaminer og mineraler generelt er værre end for mange vitaminer og mineraler, kan det være skadeligt at indtage for store doser vitaminer og mineraler i længere tid. Det gælder især de fedtopløselige vitaminer som A- og D-vitamin og samtlige mineraler.

Du kan normalt ikke få for mange vitaminer og mineraler gennem en almindelig sund kost. Men når du tager vitamin- og mineraltilskud, bør du overholde de anviste doseringer.

Eksperimenter ikke med doser af vitaminer og mineraler ud over dem beskrevet på etiketten. Overhold doseringen på glasset eller doseringen ordineret af din læge.

Når vitaminer indtages i væsentlig højere doser, end anbefalet, får de ofte en anden eller i hvert fald stærkere virkning, end de normalt har. Derfor anvendes kosttilskud med høje doser af bestemte vitaminer mv. ofte af alternative behandlere og visse læger.

Tilskud af meget høje doser vitaminer er næsten altid sikre, så længe doseringen på glasset overholdes eller indtagelsen foregår under kyndig vejledning, men vær alligevel på vagt.

Nogle vitaminer og mineraler har fx indflydelse på, hvordan andre vitaminer og mineraler optages og udnyttes i kroppen. Er der alt for meget af et bestemt vitamin eller mineral eller en fedtsyre kan kroppen komme til at mangle andre.

Meget høje doser bør anvendes med omtanke og kun så længe, det er nødvendigt. De anvendes som regel kun i en kortere periode for så hurtigt som muligt at genoprette en mangeltilstand.

Det er meget lettere for kroppen at opmagasinere overskud af vitaminer til senere brug — eller skille sig af med overskuddet — end det er for kroppen at skille sig af med overskud af mineraler.

Det er derfor især høje doser af mineraler, du skal være forsigtig med.

Du kan fx uden problemer indtage 100 x den anbefalede mængde B12-vitamin i kosttilskud, hvorimod blot få gange den anbefalede indtagelse af mineraler i en længere periode er meget skadeligt.

Både underskud og overskud af vitaminer og mineraler kan give problemer — i sjældne tilfælde endog alvorlige problemer. Gør hvad du kan for at være dækket ind via kosten og suppler med tilskud, når nødvendigt.

Kosttilskud og medicin

Hvis du indtager medicin, skal du være opmærksom på, at nogle lægemidler påvirker optagelsen af vitaminer og mineraler. Og i nogle tilfælde vil vitaminer og mineraler — især i høje doser — påvirke, hvordan lægemidler virker.

Snak evt. med din læge om, hvilke kosttilskud du kan tage, og hvilke du ikke bør tage, hvis du indtager medicin.

Du kan selv undersøge, hvordan visse vitaminer, mineraler, naturlægemidler og lægemidler kan påvirke hinanden på medicinkombination.dk.


2) Mail: Er soja sundt?

Jeg har for nylig læst at sojamælk er farligt for danske kvinder, at det kan fremme risikoen for brystkræft! Hvad siger du om det?

V.H Ulla

Hej Ulla

At sojamælk skulle være direkte farligt er en vild overdrivelse!

Det har i flere år været diskuteret om de plantestoffer i soja, der minder om østrogen, også kan have negative virkninger, hvis man spiser for meget soja.

Langt de fleste undersøgelser, der er foretaget med soja, har fundet positive virkninger. Men i nogle tilfælde, skal man muligvis holde igen eller udelade soja.

På cancer.dk kan du blandt andet læse at soja eller planteøstrogener som kosttilskud frarådes til kvinder, der har eller har haft brystkræft. Soja og sojaprodukter bremser den medicinske virkning af Tamoxifen, og dermed øges risikoen for tilbagefald og metastaser, da medicinen ikke virker efter hensigten. Læs mere her >> (Du kan læse mere og uddybende ved at klikke på links på siden).

Jeg mener:

  • at soja uden problemer kan indgå i kosten sammen med andre vegetabilske fødevarer — og det er langt sundere, end at spise kød.
  • Lad være med at tage sojatilskud med koncentrerede planteøstrogener som en kur eller som forebyggelse. Det er måske gavnligt, måske skadeligt.
  • Det er en misforståelse, at det er nødvendigt at spise soja for at få nok proteiner, hvis man undgår kød. Det er helt unødvendigt. Soja er blot en af mange fødevarer, der kan indgå i en fornuftig plantekost.

Du kan også læse flere artikler om soja på vegetarbladet.dk

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Mail: Helbredende kost og faste

Du skriver i artiklen "rask uden medicin" om en 7-10 dages faste og om nogle diæter, der har hjulpet nogle personer af med deres lidelser.

Hvordan kan man gennemføre 10 dages faste og samtidigt fungere i sin hverdag? og hvad er det for diæter? Det kunne jeg godt lide at vide.

VH ... (Anonym)

Svar:

De ”diæter”, du har læst om på Hvordan Rask siderne går mest ud på at spise en sund veganerkost. Ved forskellige tilstande og sygdomme justeres kosten lidt, men grundlæggende set vil en kost uden animalske fødevarer, uden eller næsten uden raffinerede fødevarer (herunder sukker, olie, hvidt mel og salt) og uden stimulanser være effektiv overfor mange lidelser.

Læs artiklerne i serien om helbredende kost (1-11). Links her

Egentlig er kosten ikke helbredende som sådan, men en kost, der så vidt muligt kun tilvejebringer gavnlige substanser i de rette mængder, vil i væsentlig grad fremme de helbredende processer i kroppen.

Motion, frisk luft, god søvn og følelsesmæssig balance har naturligvis også betydning.

Det er de OMFATTENDE ændringer – langt mere omfattende end de fleste umiddelbart har lyst til at gennemføre – der gør forskellen, når kostændringer har til formål at lindre eller afhjælpe alvorlige sygdomme.

Du bør ikke faste, medmindre du har sat dig grundigt ind i emnet og ved hvornår og hvordan, du faster. Jeg skriver lidt om det i bogen ”Hvordan Rask?”. Emnet er grundigt beskrevet i Dr. Joel Fuhrmanns bog Fasting - And Eating - For Health

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Kalk i vegetabilske fødevarer?

Vil du ikke nævne de vegetabilske fødevarer, der indeholder mest kalk?

Jeg spiser ikke mælkeprodukter, men de er vel også tvivlsomme i den retning.

Jeg har fået konstateret et lille mineralunderskud i mine knogler, og vil derfor gerne forsøge at bygge dem op. Jeg tager tilskud af Calcium, Magnesium og D-vitamin.

På forhånd tak for svaret

Venlig hilsen
Hanne

Hej Hanne

Her er en komplet liste over fødevarer med kalk

Du vælger så blot fra de vegetabilske kilder.

Godt, du tager tilskud af kalk og D-vitamin. Det er vigtigt at dyrke motion og begrænse eller helt undgå ting som sodavand, tobak, kød og sukker.

Læs artiklerne i tidligere nyhedsbreve:

Nok kalk uden mælk

Almindelig kost uden mælk kan give kalkmangel

Nok kalk — men ikke for meget

Med venlig hilsen
John Buhl


Lad være med at bekymre dig om at være et geni. Lad være med at bekymre dig om at være smart. Hav tillid til hårdt arbejde, udholdenhed og beslutsomhed.

— Sir Frederick Treves

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.