Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 50, 2016


  • En håndfuld nødder dagligt nedsætter risikoen for en lang række lidelser
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

“Tilfredshed er naturlig rigdom, luksus er kunstig fattigdom."

— Sokrates.


En håndfuld nødder dagligt nedsætter risikoen for en lang række lidelser

En analyse af alle undersøgelser om indtagelse af nødder og sygdomsrisiko viser, at 20 g nødder om dagen - svarende til en håndfuld - kan sænke folks risiko for hjertekarsygdomme med næsten 30%, deres risiko for kræft med 15%, og deres risiko for tidlig død med 22%.

Et gennemsnitligt indtag på mindst 20 g nødder dagligt var også forbundet med en ca. 50% nedsat risiko for at dø af respiratorisk sygdom, og næsten 40% nedsat risiko for diabetes.

Undersøgelsen fandt også, at et indtag på mere end 20 g om dagen ikke så ud til at give yderligere sundhedsfordele.

I de studier, der blev gennemgået og analyseret, havde forsøgspersoner spist valnødder, mandler, hasselnødder, cashewnødder, pistacienødder, pekannødder, paranødder og jordnødder, og alle former for nødder så ud til at have en beskyttende virkning (også fx jordnødder, som ret beset ikke er en nød).

Kilde: Dagfinn Aune, Teresa Norat m.fl. Nut consumption and risk of cardiovascular disease, total cancer, all-cause and cause-specific mortality: a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies
BMC Medicine201614:207. Published: 5 December 2016. DOI: 10.1186/s12916-016-0730-3. Pressemeddelelse om undersøgelsen: A handful of nuts a day cuts the risk of a wide range of diseases

Kommentar:

Nødder og frø indeholder mange gavnlige fedtstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.

De sunde plantestoffer i nødder medvirker til, at kroppen holder sig sund og rask.

Nogle nødder og frø er rige på de vigtige omega-3 fedtsyrer, som er del mennesker får for lidt af. Det gælder især valnødder, hørfrø og chiafrø.



Lidt af hvert

Hvor sulten, du er, afgør ikke nødvendigvis din indtagelse af kalorier
En ny undersøgelse har afsløret, at der ingen sammenhæng er mellem, hvor sultne vi føler os, og mængden af kalorier, vi indtager. En undersøgelse, foretaget af forskere fra University of Sheffield, viser, at fødevarer, der påstås at have appetit-regulerende egenskaber, ikke ændrer på vores kalorieindtag.
Læs mere på slankenyt.dk

Stenalderens spisekammer var spækket med grøntsager og stivelse
Studie fra Israel viser for første gang de planter, vores forfædre spiste i den ældre stenalder for 800.000 år siden.
Læs mere på videnskab.dk

Kødindustrien har problemer
Sociale medier er blevet et uhåndterligt mareridt for kødindustrien. Kødindustrien ses som en trussel mod miljøet, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og menneskers sundhed, herunder som en af årsagerne til stigende antibiotikaresistens.
Læs mere på qz.com

Choktal: Unge falder for falske nyheder på Facebook
Falske nyheder på Facebook og andre sociale medier er et større problem end antaget, viser ny forskning.
Et nyt studie fra Stanford Graduate School of Education ved Stanford University viser nemlig, at selv unge, internetvante skoleelever er foruroligende dårlige til at skelne en ægte nyhed fra en falsk.
Læs mere på videnskab.dk

Husk nu at tjekke, hvem der har betalt forskningen!
Hvis du vil have et hint, om du kan stole på konklusionerne i en forskers arbejde, er du nødt til at se på, hvor pengene kommer fra. Vigtigst af alt skal vi – både læsere og journalister og også gerne politikere – lære at tjekke, hvem der har skudt penge i forskningen.
Læs mere på videnskab.dk

CBS-forskere kræver undersøgelse: Skrev Bæredygtigt Landbrug dele af kollegas undersøgelse?
Akademisk Råd på CBS forlanger en undersøgelse af, om en kontroversiel rapport fra en af universitetets forskere blev påvirket af interessekonflikter, fordi Bæredygtigt Landbrug betalte en del af gildet.
Læs mere på ing.dk

Trætte og fulde bilister er lige farlige i trafikken
Ny forskning viser, at bilister, der nøjes med 5-6 timers søvn har næsten dobbelt så stor risiko for at køre galt som de bilister, der sover de syv timer, der er anbefalet.
Læs mere på videnskab.dk

Skal raske tage D-vitamintilskud?
Vi skal ikke følge i englændernes fodspor og anbefale D-vitamintilskud til alle, mener dansk ekspert, mens en anden ekspert efterlyser en nuanceret dansk debat om D-vitamin.
Læs mere på videnskab.dk

Selv et ganske lille solarieforbrug kan give kræft
Det kan give kræft at gå i solarium, også selvom man kun sjældent lægger sig under rørene med uv-stråling. Særlig farlig er strålingen for børn og unge, konkluderer en ny videnskabelig rapport fra EU-kommissionen.
Der er stærk sammenhæng mellem uv-stråling fra solarier og risikoen for hud- og modermærkekræft. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny videnskabelig rapport fra EU-kommissionen. Den slår samtidig fast, at der ikke kan sættes en sikker nedre grænse for strålingsniveauet i solarier. Det sikre solarium findes ikke.
Læs mere på cancer.dk

En god nats søvn
Når vi sover, går kroppen i gang med at reparere celler, og hjernen rydder op i tankerne. For lidt søvn eller en forstyrrelse af døgnrytmen kan påvirke både humør, immunforsvar
og stofskifte. Man kan heldigvis gøre noget selv for at sove godt.
Læs mere på cancer.dk

Mangel på REM søvn øger lysten til søde og fede fødevarer
En ny undersøgelse viser, at for lidt søvn fører til øget indtagelse af usunde fødevarer -- især af sukker og fedt.
Læs mere på sciencedaily.com

Tallene på bordet: Så meget sundere bliver du af at cykle
Der er store helbredsmæssige gevinster ved at bruge cyklen som dagligt transportmiddel. Derfor opfordrer forskere nu myndighederne til at gøre mere for at få folk op på jernhesten.
Læs mere på videnskab.dk

Du husker bedre, når du trækker vejret indad
Tag en dyb vejrtrækning. Det kan få dig til at slappe af - men det er ikke det eneste, det gør. Ny forskning viser nemlig, at en dyb indånding gennem næsen sætter skub i hukommelsen og stimulerer hjernen.
Læs mere på videnskab.dk

Overgangsalderen slider på dine lunger ligesom rygning
Ny undersøgelse af klimakteriets effekt på kvinders lunger understreger betydningen af at beskytte lungerne.
Når kvinder kommer i overgangsalderen, så svækkes deres lunger i samme omfang, som hvis de havde røget 20 cigaretter om dagen i ti år.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Kommentar: Den mest oplagte forebyggelse er vel så vidt muligt, at undgå partikelforurening fra tobak, industri, trafik og brændeovne. Mindre oplagt er det, at en sund kost, god søvn og nok motion også i stor udstrækning er med til at holde lungerne sunde.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.