Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 51, 2011


  1. Motion giver bedre søvn
  2. Mail: Magnesium hjalp på kramper i benene
  3. Mail: Husråd mod Restless Legs
  4. Mail: Medicin mod uro i benene
 

Først hold fred i dig selv, så kan du også bringe fred til andre.

— Thomas a Kempis


Motion giver bedre søvn

Vi sover betydeligt bedre og føler os mere vågen i løbet af dagen, hvis vi dyrker 150 minutters motion om ugen.

2.600 mænd og kvinder i alderen 18-85 deltog i et studie, der viste, at 150 minutter moderat til ihærdig aktivitet om ugen, gav en 65 procent forbedring af søvnkvaliteten. Deltagerne sagde også, at de følte sig mindre søvnige i løbet af dagen, sammenlignet med dem, der var mindre fysisk aktive.

Andre forbedringer, der blev observeret, når deltagerne dyrkede mindst 150 min. motion om ugen, var 68 % mindre risiko for kramper i benene om natten og 45 % mindre tendens til at have problemer med at koncentrere sig, når de var trætte.

Samtidig følte de personer, der regelmæssigt dyrkede motion, sig mindre trætte og udmattede i løbet af dagen.

Kilde: Paul D. Loprinzi, Bradley J. Cardinal
Association between objectively-measured physical activity and sleep, NHANES 2005–2006
Pages 65-69
Mental Health and Physical Activity. Volume 4, Issue 2, Pages 43-102 (December 2011).

Kommentar:

Regelmæssig motion får blandt andet din krop til at slappe af under søvnen, og du sover dybere.

Selv om regelmæssig motion kan hjælpe dig til at sove bedre, kan motion lige før sengetid måske kvikke dig så meget op, at du får svært ved at falde til ro igen, før du skal sove.


Mail: Magnesium hjalp på kramper i benene

I sidste ugeskrift er en artikel om ’restless legs’. Jeg ved ikke, om der med den diagnose hentydes til egentlige kramper. Selv lider jeg en del af kramper i lægge, fødder og tæer. Især om natten, når jeg uforvarende fx kommer til at strække benene. Det kan også forekomme at storetåen bøjes opad og ikke kan formås til at slappe af igen.

Jeg kan godt tilslutte mig dine råd vedrørende restless legs, men jeg har selv haft glæde af kosttilskud med magnesium, dog kun dem i kapsler.

Det er tydeligt, at de hjælper, uden at jeg dog er helt fri for kramperne indimellem. Jeg har også med nogen virkning gjort det til en vane at udstrække benene, inden jeg går i seng.

Mvh.
Ole Mikkelsen

Mail: Husråd mod Restless Legs

Jeg kan ikke lade være med at give et gammelt husråd videre mod restlees legs eller kramper i benene om natten.

Det er i al sin enkelhed et ganske almindeligt stykke håndsæbe i sengen ved benene.

Det virkede på min mand efter forbavsende kort tid og han har ikke siden haft problemer (med benene i hvert fald :-))

Jeg håber, du vil give rådet videre.

En rå kartoffel skulle have samme virkning, er ikke afprøvet her dog.

Venlig hilsen
Dorthe

Mail: Medicin mod uro i benene

For en del år siden var jeg indlagt på sygehus hvor jeg havde nogle voldsomme anfald af uro i benene. Ingen af de mange læger der under mit ophold på sygehuset kom på stuegang kunne give mig et råd. Så tilkaldte man et par eksperter og specialister fra Aalborg, men de kunne heller ikke hjælpe mig.

Da jeg kom hjem kom jeg til at nævne problemet for min søster. Hun sagde at hun havde haft det samme problem hvorfor hun tog noget der hed kenin. Jeg prøvede det og det hjalp også men ikke helt. Min læge anbefalede sifrol og det har jeg taget tre piller af l eller 2 timer før jeg gik i seng og nu har jeg ingen problemer. I øjeblikket hedder det noget andet nemlig derinik.

Med venlig hilsen
Arne N.

Kommentar:

Sifrol er et middel mod Parkinsons sygdom og Restless Legs. Det samme er Derinik.

Grunden til, at læger ikke nødvendigvis umiddelbart vælger det middel, kan være de mulige bivirkninger.

Problemet med at anvende medicin mod Restless Legs (eller andre sygdomme) er, at medicinen egentlig ikke helbreder (fjerner årsagen), og så er patienter som regel afhængig af at tage medicin for at holde sig fri (eller næsten fri) for symptomer — samtidig med at medicinen har bivirkninger.

Ved Restless Legs, som ved de fleste andre sygdomme, handler det først og fremmest om, hvorvidt det er muligt at slippe af med sygdommen uden at bruge medicin — eller hvis medicin er nødvendig (eller patient/læge vælger medicin), hvordan man kan forbedre kost, livsstil mv. i tilstrækkelig grad, så det bliver muligt igen at slippe medicinen uden symptomerne vender tilbage.

Det er som regel lettere at blive rask uden medicin, hvis man ikke allerede er begyndt at tage medicin, men der er naturligvis undtagelser, og i nogle tilfælde er medicin at foretrække i en perioder. Men det er naturligvis noget, man snakker med sin læge om.


Forsøg at gøre godt, og du vil opdage, at lykken løber efter dig.

— James Freeman Clarke

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.