Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


 

Diabetes

— er der en naturlig løsning?

Ifølge diabetesforeningen har omkring 240.000 danskere fået diagnosen diabetes, næsten lige så mange har sygdommen uden at vide det, og ca. 17 % af befolkningen (eller omkring 850.000 danskere) har forstadier til diabetes.

Får du medicin mod diabetes er det meget vigtigt, at du gennemfører alle større ændringer i kosten i samråd med din læge. Medicinen skal løbende justeres, efterhånden som behovet for medicin bliver mindre, ellers kan det gå helt galt.

Kort fortalt er den bedste kost mod diabetes en sund og varieret veganerkost uden sukker og olie. Det er også vigtigt at fravælge alle raffinerede kornprodukter.

Generelle oplysninger

Diabetesforeningen, din læge og forskellige sider på nettet kan give dig oplysninger om sygdommen og hvilken behandling, der normalt anvendes.

På denne side finder du oplysninger om en anden kost end den, der normalt anbefales. Har du type 2 diabetes, og anvender disse oplysninger korrekt, har du gode muligheder for at blive rask.

Udpluk fra relevante undersøgelser tidligere omtalt i Ugeskrift for lægfolk

(Klik evt. på linkene for yderligere oplysninger, kommentarer og kilder til nævnte undersøgelser)

Animalsk protein forbundet med øget risiko for diabetes. Risiko for at få diabetes stiger med højere indtag af total protein og animalsk protein. Forskerne konstaterede, at for hver 5 % af kalorier fra protein i stedet for kulhydrater eller fedt, steg risikoen for at udvikle diabetes med hele 30 %. Indtagelse af vegetabilsk protein var ikke forbundet med risiko for diabetes. (uge 4, 2010)

Restaurantmad kan øge risiko for diabetes. Hamburgere og stegt kylling giver markant øget risiko for diabetes. Forskerne fandt, at kvinder, som spiste to eller flere restauranthamburgere per uge havde 40 % større risiko for at udvikle type 2-diabetes, mens to eller flere måltider med stegt kylling førte til 68 % stigning i risikoen for diabetes. (Uge 3, 2010)

En systematisk gennemgang af i alt 12 videnskabelige studier vedr. en evt. sammenhæng mellem indtagelse af kød og risiko for diabetes (en såkaldt meta analyse) viste:

  • Generel høj indtagelse af kød (alle former) var forbundet med 17 % øget risiko for diabetes.

  • Rødt kød (svinekød, kalvekød, lammekød og andet kød fra firbenede dyr) var forbundet med 21 % øget risiko.

  • Forarbejdet kød (pølser, bacon, kødpålæg o.l.) var forbundet med 41 % øget risiko for diabetes.

(Uge 45, 2009)

Soja sænker kolesteroltallet hos patienter med type 2 diabetes. Et studie viser, at de deltagere, der indtog sojaprotein, sænkede deres LDL kolesterol (det dårlige kolesterol) og forholdet mellem det gode og dårlige kolesterol blev væsentligt bedre sammenlignet med dem, der fik mælkeprotein. (Uge 39, 2009)

En rapport fra den amerikanske diætistforening konkluderer bl.a., at vegetarkost er forbundet med lavere forekomst af type 2 diabetes, sammenlignet med ikke-vegetarer. (uge 35, 2009)

Der findes overbevisende bevis for at vegetarer har lavere forekomst af bl.a. diabetes. (Uge 21, 2009)

Fedtrig kost svækker kognitiv funktion hos diabetikere. Diæter, der er rige på mættet fedt og transfedt, og fattig på flerumættede fedtsyrer, er forbundet med kognitive problemer hos diabetikere. Kvinder der indtog mest mættet fedt og transfedt oplevede den største nedgang i evnen til at tænke klart, sammenlignet med kvinder, der kun indtog lidt af disse fedtstoffer. Mættet fedt findes især i animalske fødevarer og kokosolie. (Uge 18, 2009)

Blot et æg dagligt giver 58 – 77 % øget risiko for at få diabetes, sammenlignet med dem, der ikke spiser æg. (Uge 6, 2009)

En undersøgelse viser, at en kost rig på sojaprotein ser ud til at have en gavnlig virkning på hjertet, blodårer og nyrer hos mennesker med type 2 diabetes og nyresygdomme. (Uge 18, 2008)

Regelmæssige fasteperioder kan mindske risikoen for hjertesygdom og diabetes. Det viser en analyse af et større studie. Efter forskerne havde justeret for andre faktorer, viste det sig, at periodevise faster var forbundet med 54 % mindre risiko for hjertesygdom. Faste var også forbundet med lavere forekomst af diabetes. Forskerne virker forbavset over de positive virkninger, og mener at faste fortjener at blive udforsket yderligere. (Uge 43, 2008)

Høj indtagelse af C-vitamin sænker risiko for diabetes. En kost, der er rig på C-vitamin, mindsker risikoen for at få type 2 diabetes. Frugt og grønt er den væsentligste kilde til C-vitamin i kosten. (Uge 33, 2008)

Gåture mindsker risiko for diabetes. Mænd, som sagde at de gik mindst 21 minutter dagligt, havde 25 % mindre risiko for at få diabetes, sammenlignet med de deltagere der gik 10 min. eller mindre dagligt. Det er sandsynligt at gåture mindsker risikoen for diabetes ved at forbedre kroppens insulinfølsomhed.
(Uge 41, 2007)

En traditionel middelhavskost — flere grøntsager, mere frugt, fisk og færre animalske fødevarer — ser ud til at beskytte mod hjertesygdom og er især gavnlig for mennesker med diabetes. (Uge 32, 2007)

En kost rig på fuldkorn, grøntsager og kostfibre — der samtidig indeholder mindre kød og fedt — er med til at reducere risikoen for at udvikle diabetes. (Uge 30, 2007)

Selen hjælper ikke mod diabetes — måske tværtimod. Det største og længste kliniske forsøg, der sammenligner virkningen af selentilskud med placebo (snydemedicin), har vist, at tilskud af selen ikke virker mod diabetes, men måske endda kan øge risikoen for diabetes. Der skal foretages flere undersøgelser, for at be- eller afkræfte undersøgelsens konklusioner, men indtil videre fraråder de forskere, der stod for undersøgelsen, selentilskud ud over en normal dagsdosis i en daglig vitamintablet (ca. 50 mikrogram).
(Uge 29, 2007).

En kost med mange kostfibre fra kornprodukter og høj indtagelse af magnesium er forbundet med lavere risiko for type 2 diabetes. (Uge 20, 2007)

Kvinder med diabetes, som indtager mest kød eller andre animalske fødevarer, der er rige på jern, er 50 % mere tilbøjelige til at udvikle hjertesygdomme, sammenlignet med de kvinder, der havde den laveste indtagelse. (Uge 03, 2007)

Hvad du kan gøre

  1. Får du medicin mod diabetes er det meget vigtigt, at du etablerer et godt samarbejde med din læge. Læs evt. mere om nedtrapning af medicin.
  2. Diabetikere fravælger alle raffinerede kulhydrater som sukker o.l., og når der indtages kornprodukter er det udelukkende fuldkornsprodukter.
  3. Følg kosten, beskrevet her — men i samråd med din læge.
  4. Dyrk motion som anvist af din læge.
  5. Kom ned i vægt, hvis du er overvægtig i form af for meget fedt på maven (den usunde bugfedt, der fremmer sygdomme som fx diabetes). Læs mere om et sundt og sikkert vægttab, og få evt. opbakning via www.slankeklub.dk (medlemskabet er gratis)
  6. Læs bøgerne Hvordan Rask? og Kunsten at ændre vaner.

Yderligere relevante oplysninger

Læs bogen: Dr. Neal Barnard’s Program for Reversing Diabetes og/eller artikler på hans hjemmeside (og se evt. også nogle af hans foredrag). Barnard har påvist, hvordan en veltilrettelagt veganerkost effektivt kan forebygge og behandle diabetes.

Her tre videoklip, hvor to læger forklarer, hvorfor veganerkosten virker mod diabetes (på engelsk).

Veganerkost som kur mod diabetes (1 af 3)

Veganerkost som kur mod diabetes (2 af 3)

Veganerkost som kur mod diabetes (3 af 3)


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.