Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


 

4) Dyrk motion

Din krop er bygget til at bevæge sig mindst 10 km om dagen, og på mange andre måder være i stand til at føre et meget aktivt og fysisk krævende liv.

Dine forfædre var nødt til at være fysisk aktive for at overleve. I vor moderne verden har vi næsten ikke brug for fysisk aktivitet for at skaffe mad eller komme fra et sted til et andet. Vi har computere, supermarkeder, biler, fjernsyn mv., som gør livet mere komfortabelt – men desværre nok også lidt kortere.

Fordi din krop er skabt til bevægelse, giver det problemer, hvis du i længere tid bevæger dig for lidt. Din krop vil gradvist blive svagere og holde op med at fungere, som den skal. Den går med andre ord langsomt i forfald.

Det er derfor helt naturligt, at en meget passiv livsstil før eller senere vil give alvorlige problemer og endda medvirke til livstruende sygdomme – som f.eks. dårligt hjerte, kræft, forhøjet blodtryk og sukkersyge.

På længere sigt har motion mange positive virkninger – både på sundhed, velvære, humør og vægten.

Gør hvad du kan for at være fysisk aktiv og bevæge kroppen:

  • Bevæg dig nok ved at være involveret i forskellige former for aktiviteter eller motion
  • Dyrk motion på det niveau, der passer dig, og øg gradvist indsatsen. Start fx med en gå– eller løbetur på et par kilometer hver dag og øg gradvist indsatsen
  • Gør hvad du kan for at komme op på en halv til en hel times fysisk aktivitet/motion hver dag
  • Under akutte sygdom, eller hvis du er meget træt, skal motion være moderat – fx begrænses til ikke anstrengende gåture i naturen eller lignende.

To andre vigtige betingelser for sundhed er nok sol og frisk luft >>>
 


John Buhl, sidst revideret 16. juni 2012

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.