Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Den ideelle kost

Hvis du er lidt forvirret med hensyn til, hvilken kost der er sund, er det forståeligt nok. Snart siger eksperterne jo det ene, snart det andet.

Men har du først forstået nogle grundlæggende principper, begynder tingene at falde på plads.

Hvad er da de sundeste fødevarer?

Det er de fødevarer som indeholder flest næringsstoffer i forhold til deres indhold af kalorier.

Næringsstoffer er alle de stoffer, som kroppen skal have tilført for at kunne holde sig i live og fungere optimalt. Det er f.eks. proteiner, livsvigtige fedtsyrer, vitaminer, mineraler, fibre, antioxidanter, fytokemikalier mv.

Vi kan forholdsvis let opstille en liste over hvilke kategorier af fødevarer, der generelt indeholder flest sunde stoffer i forhold til kalorier.

På toppen af denne liste kommer bladgrønt, andre grøntsager og frugter – netop de fødevarer, som flere undersøgelser har vist kan forebygge en lang række sygdomme, øge levealderen, forbedre humøret og i nogle tilfælde være med til at helbrede sygdomme.

Det er derfor at overvægtige, som taber sig ved at følge et fornuftigt slankeprogram, hvor kosten er rig på næringsstoffer i forhold til kalorier, ikke alene kommer ned i vægt, men ofte føler sig sundere end de nogensinde tidligere har oplevet.

Det er også de samme fødevarer, som bogen "Hvordan rask?" anbefaler ved sygdom (sammen med de andre trin til bedre livsbetingelser, beskrevet i bogen).

Når vi vurderer kosten ud fra dette princip – samtidig med at vi tager i betragtning hvilke skadelige stoffer, der eventuelt findes i fødevarerne – er det muligt at vurdere hvor sunde de enkelte fødevarer generelt er.

Der vil dog altid være individuelle faktorer, der gør at bestemte fødevarer og sammensætninger er at foretrække frem for andre. Men her er en generel liste over kategorier af fødevarer, baseret på dette princip. De sundeste først:

  1. Bladgrønt (kørvel, spinat, grønkål, romainesalat, iceberg, hovedsalat, kinakål o.l.)
  2. Andre grøntsager, spiselige svampe og friske frugter
  3. Bønner, linser, tørrede ærter
  4. Fuldkornsprodukter
  5. Nødder, mandler, frø og avocadoer (bør muligvis komme før fuldkornsprodukter overfor)
  6. Fisk
  7. Mælk og mejeriprodukter
  8. Andre animalske fødevarer som kød, fjerkræ, æg.

Hvis du indtager en kost, som indeholder 90 – 100 procent meget næringsrige fødevarer (i forhold til kalorier), har du væsentlig større chancer for at holde kroppen sund og rask hele livet.

En anden gevinst ved at spise mange fødevarer fra toppen af denne liste er, at det netop er fødevarer med et lavt kalorieindhold i forhold til næringsstoffer, som medvirker til øget levealder.

Læs eventuelt også artiklen sund slankekost.

Sidst revideret 14. maj 2006

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.