Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Depressioner
... er der en naturlig løsning?

Først er det vigtigt at understrege, at medicin og anden traditionel behandling af depressioner både kan være gavnlig og nødvendig i en periode. Mere om det senere i denne artikel.

Er du deprimeret, kan du selv gøre meget for at blive i bedre humør og komme ovenpå igen. Indfører du de nødvendige ændringer i dit liv og din livsstil, er der gode muligheder for, at du bliver din depression kvit.

Der kan være mange årsager til depressioner, og jeg vil her kun fortælle om de mulige årsager, jeg ved noget om nemlig i hvor høj dine vaner og levevilkår kan være årsag eller medvirkende årsag til mismod og depressioner og ikke mindst i hvor høj grad bedre kost, livsstil og levevilkår kan lindre eller afhjælpe depressioner.

Mangelfuld kost, vedvarende stress, dårlig søvn, mangel på lys, et overforbrug af stimulanser (kaffe, tobak, alkohol m.v.), mangel på motion og et svækket helbred er eksempler på faktorer, der hos nogle mennesker efterhånden giver symptomer på depressioner.

Det er naturligvis ikke altid tilfældet, men dårligt humør og nedtrykthed er i de fleste tilfælde en naturlig reaktion på de nederlag, som nu engang også er en del af livet. Det er hverken sygeligt eller unormalt, men hvis dårligt humør eller nedtrykthed varer ved, eller begynder at blive til en depression, er det på høje tid, at du gør noget ekstra for at komme på fode igen.

Kan nedtrykthed og depressioner tjene et formål?

Når tingene går, som vi ønsker det, føler vi os godt tilpas. Når tingene fungerer dårligt i vores liv, føler vi os mindre godt tilpas.

Går det rigtig skidt, bliver vi måske endog mismodige eller deprimerede.

Disse følelser glæde og lykke vs. mismod og depression hjælper os på en måde til at fortsætte i samme retning, når vi har det godt, og forsøge at skifte retning, når vi ikke har det godt. De viser os, om det vi gør, fremmer vor overlevelse; om den retning, vi har valgt, bringer os nærmere det, vi ønsker i livet.

Vi kan betragte mismod og ængstelse som en slags "psykisk smerte", der viser os, at et eller andet i vores liv går i den gale retning.

Tager du medicin, fordi du føler dig ængstelig, mismodig eller deprimeret, har du det måske bedre med at fortsætte i den forkerte retning, fordi du har slukket eller dæmpet advarselssignalerne. Med andre ord kan du nu bedre indfinde sig med uheldige omstændigheder, dårlige levevilkår osv. Du kan bedre udholde den uudholdelige chef, leve med en sort samvittighed eller hvad det end er, som er årsag til de negative følelser.

I nogle tilfælde opstår en depression, selv om der ikke umiddelbart ser ud til at være en oplagt forklaring.

Depressionspiller

Er du så deprimeret eller angst, at din læge mener, du skal under behandling, så forsøg at overtale ham / hende til først at prøve medicinfri metoder — bl.a. dem du læser om her. Hvis din læge alligevel ordinerer depressionspiller, så gennemfør alle de relevante forbedringer i kost og livsstil, du kan overkomme, sideløbende med den medicinsk behandling. Få din læge til at støtte dig, og hjælpe dig med at nedtrappe medicinen igen, så snart det er muligt.

Læs mere om sikker nedstrapning af medicin her.

Vær sikker på, at din læge kender til hvor meget kost, livsstil og livsbetingelser betyder, og er villig til at støtte dig i at gennemføre de nødvendige ændringer, så du hurtigst muligt igen kan undvære medicin.

Depressionspiller kan give bedre humør og mere overskud for en tid, men på lidt længere sigt kan pillerne give afhængighed og måske endda medvirke til en mere kronisk depression. Depressionsmedicin kan ofte dæmpe depressionen, men også alt for let forhindrer ægte glæde og lykke.

Læs evt. mere om medicin her.

Nogle mennesker føler sig deprimerede, uden de kan se en egentlig grund til det, men det betyder jo ikke, at der ikke er en grund.

Under alle omstændigheder er mangel på medicin ikke årsagen til depressioner. Deprimerede mennesker, som blot indtager medicin, der kemisk snyder hjernen, så de "føler sig i bedre humør", kommer ofte endnu længere væk fra at finde og fjerne årsagerne til deres problemer.

Medicin kan være gavnlig og nødvendig i visse sjældne situationer, men som eneste behandling er den en sovepude, der blot slukker for de advarselssignaler, der har til formål at vise os, at der er noget galt.

Tager du medicin og mærker end bedring, så brug det bedre humør og det overskud, du evt. oplever, til at forbedre din livsstil og levevilkår, ellers er der alt for stor risiko for, at det bliver et mareridt enten at slippe medicinen igen senere eller at kæmpe med afhængighed og bivirkninger i årevis.

Bedre humør med sunde vaner og bedre levevilkår

Ægte helbredelse i modsætning til at undertrykke symptomer med medicin er ofte en langsom proces. Du opnår sjældent hurtig lindring, som det kan være tilfældet med medicin. Du skal bl.a. have tilstrækkelig selvdisciplin og opbakning til igennem uger og måneder at forbedre dine vaner eller levevilkår, før de positive resultater er stabile.

Læs evt. mere om at ændre vaner her

Der kan naturligvis være flere årsager til depressioner, men i mange tilfælde er der en tæt men overset forbindelse mellem usunde vaner og depressioner.

Usunde vaner gør efterhånden mennesker trætte, uoplagte og i dårligt humør. Udbrændte mennesker har alle det tilfælles, at de higer efter stimulanser. I stedet for at fjerne årsagen til deres træthed, bruger de stimulanser, medicin eller bestemte fødevarer, der kvikker dem op eller giver dem kortvarig velvære.

Når du først har rodfæstet en afhængighed af stimulanser, alkohol, tobak, chokolade, sukker eller andet, der påvirker den kemiske balance i din krop, vil din hjerne forvente at stimuleringen fortsætter.

Imellem dine doser af koffein, nikotin, junkmad eller lignende begynder der at opstå en følelse af tomhed, uro eller endog nedtrykthed der i nogle tilfælde kan udvikle sig til modløshed eller depression og du begynder at blive afhængig af forskellige substanser for at få disse følelser til at forsvinde igen.

Generelt set vil mennesker, der er afhængige af meget usunde vaner, efterhånden opleve mindre og mindre velvære og nydelse. Til sidst føler de blot, at nogle af de ubehagelige følelser og fornemmelser aftager for en stund, når de drikker alkohol, spiser usund mad, ryger, drikker masser af kaffe, spiser sukker eller chokolade eller på anden måde gentager de handlinger, de er blevet afhængige af. Det lindrer på de abstinenser eller den tomhed, de ellers ville føle.

Og når det ikke slår til, og depressionen eller modløsheden begynder at melde sig, søger de måske hjælp hos lægen. Lægen udskriver måske nogle piller til at klare depressionen eller modløsheden ... og det kan let begynde at gå helt galt!

Lad os kort se på, hvilke livsstilsfaktorer, der kan medvirke til depression, og hvad du kan gøre for at forbedre dine muligheder for at komme dig over en depression på en naturlig måde ...

God søvn

Langvarig mangel på god og tilstrækkelig søvn kan skabe mange forstyrrelser i nervesystemet, og du kan efterhånden bliver så træt og nedtrykt, at du begynder at føle dig modløs eller deprimeret.

Det gavner både sundhed, velvære og humør at sikre sig en god og effektiv søvn. Det gælder i særlig grad om, at gå tidligt i seng og stå tidligt op. Du skal så vidt muligt være oppe i de lyse timer og sove, når det er mørkt.

Vi er først lige begyndt at forstå, hvor vigtigt det er at få nok sol og sollys. Det er bl.a. vigtigt for produktionen af hormonet melatonin, som påvirker humøret.

Sund kost

Usunde kostvaner skaber forstyrrelser i kroppen, der kan medvirke til eller forstærke modløshed eller depressioner.

Det vigtigste er, at du spiser en sund og nærende kost.

Særlig vigtigt er det:

  1. at kostvanerne er tilrettelagt så blodsukkeret holdes stabilt (uden store udsving)

  2. at kosten dækker behovet for alle næringsstoffer

  3. at kosten er fri for bestanddele, som evt. kan forstyrre eller skabe ubalance i kroppens indre kemi (fx for meget sukker, slik, koffein, alkohol, hvidt brød mv.)

Læs mere om sund kost her.
 
Hos nogle mennesker med depressioner er det måske også vigtigt, at de udelukker fødevarer med gluten i deres kost. I hvert fald har flere rapporteret om bedring af psykiske symptomer, når de undgår fødevarer med gluten. Hvis andre forbedringer i kost og livsstil ikke har den forventede virkning er det måske tid til at prøve, om en 100 % glutenfri kost gør en forskel. Gluten findes i korn især i hvede, byg og rug.

Undgå under alle omstændigheder hvidt brød som franskbrød, rundstykker, kager mv.

De særlige omega-3 fedtsyrer, der findes i fisk og sunde fødevarer som nødder, frø og grønne grøntsager, spiller sandsynligvis en rolle ved depressioner. Tag evt. kosttilskud med omega-3.

Kom gradvist væk fra at bruge kaffe, te, alkohol, stimulerende urter mv. Du skal have din energi fra en god søvnrytme, sund kost, frisk luft, motion mv., ikke fra stimulanser, opkvikkende urter e.l.

Lider du af en depression, er det vigtigt, at du nedtrapper forbruget af stimulanser i et tempo, du kan klare. Sats først og fremmest på andre aspekter af en sundere kost og livsstil, før du går i gang med nedtrapning af stimulanser eller medicin.

Vitaminer og andet godt

Kroppen behøver vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer for at kunne udføre alle sine funktioner tilfredsstillende.

Mangler din krop visse vitaminer, mineraler eller andre vigtige stoffer, kan du opleve symptomer og fornemmelser, der til forveksling minder om modløshed eller depressioner. Især ved langvarige usunde kostvaner samt et overforbrug af stimulanser (og evt. medicin) kan der opstå mangelsymptomer.

Nogle mennesker, der er deprimerede eller modløse, får det bedre, når de tager visse kosttilskud. Det gælder især stærke B-vitaminer. Også et højt indtag af Omega-3-fedtsyrer ("fiskeolie") kan lindre depressioner hos nogle mennesker.

Sørg for at være godt dækket ind med alle vitaminer, mineraler mv. både via kosten og som kosttilskud.

Læs evt. mere om kosttilskud her.

Sørg for nok lys

For lidt eller for dårligt lys gør dig måske deprimeret.

Mangel på lys kan gøre nogle mennesker triste og sløve. Forskning i, hvordan lyset påvirker os, viser, at overraskende mange mennesker bliver triste, søvnige og sløve af vintermørket.

Hvis du især bliver trist eller direkte deprimeret om efteråret og i løbet af vinteren, er dagslys særlig vigtigt for dig.

Gå tidligt i seng og sørg for tilstrækkelig søvn. Det hjælper kroppen til at finde den døgnrytme, som er mest naturlig i vintermånederne.

Få nok motion og frisk luft

Mange undersøgelser har vist, at ganske almindelig motion kan lindre på psykiske problemer.

Virkningen forklares blandt andet med, at kroppens stresshormoner kommer i bedre balance.

Det er sandsynligvis nødvendigt, at du træner dig op til at løbe en halv time ca. 3-4 gange om ugen for at opnå denne virkning. Måske mere!

Har du tendens til at blive nedtrykt eller deprimeret, bør du begynde at løbetræne, også selv om du ikke har lyst. Efter nogle uger vil du opleve øget velvære og bedre humør.

Kan du ikke overskue eller klare at løbe, kan daglige traveture også efterhånden give god lindring. Gåture i skov eller ved strand virker ofte særlig gunstigt på humør og velbefindende.

Undgå indelukkede rum, røgfyldte lokaler o.l. Sørg i det hele taget for at få så meget frisk luft som muligt. Luft godt og grundigt ud i dit hjem mindst to gange dagligt.

Undgå så vidt mulig stress og undertrykkelse

Er du udsat for vedvarende stress, eller er du havnet i en nærmest håbløs situation, hvor du føler dig magtesløs, er der risiko for, at det hele ender i vedvarende frustrationer og derefter depression eller modløshed.

Kan du blot gøre lidt — måske bare en lille smule — ved en svær eller næsten håbløs situation, er det et skridt i den rigtige retning!

Gør hvad du kan for gradvist at genvinde kontrollen over dit liv. Lidt efter lidt i det tempo, du kan klare.

Du vil efterhånden få mere energi til at foretage større ændringer i dit liv og din livsstil.

Er du nært tilknyttet mennesker, som du føler konstant forsøger at gøre dig usikker, eller overbevise dig om, at de ting, du foretager dig, ikke vil lykkes, kan denne negative påvirkning let vise sig at være medvirkende årsag til depression.

Gør, hvad du kan, for at disse mennesker til at respektere dig og dine formål i livet. Gør, hvad du kan, for at omgås positive mennesker. Gør, hvad ud kan, for selv at være positiv overfor andre.

En naturlig løsning

Som kort beskrevet ovenfor findes der en række naturlige metoder der hver for sig har en god mulighed for at lindre på depressioner. Blot det at få kroppen i bedre balance rent ernæringsmæssigt, kan gøre en stor forskel.

Når du — helst med hjælp og opbakning fra din læge eller anden sagkyndig — arbejder på at indføre disse ændringer, vil du sandsynligvis opleve væsentlig lindring eller helt slippe fri for depressioner.

Held og lykke med det :-)

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.