Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Kalk og vægttab

Mejeriprodukter gør dig ikke slankere.

En undersøgelse foretaget på "K-M- Davies of Creighton University", offentliggjort i december måned 2000 i "The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism", viste angiveligt, at kvinder, som dagligt tilførte 1000 mg kalk til deres kost, i gennemsnit vejede ca. 8 kg mindre end kvinder i en kontrolgruppe, som ikke tog ekstra kalk.

"Betydningen af resultaterne var chokerende", udtalte Michael Zemel, PhD, direktøren for "Nutrition Institute at the University of Tennessee at Knoxville".

Zemel og hans kollegaer konkluderede dengang, at kalk oplagret i fedtceller spiller en afgørende rolle i reguleringen af, hvordan fedt bliver oplagret og nedbrudt i kroppen.
"... Men det undersøgelsen viser er, at kalkrig kost øger tilbøjeligheden til at brænde fedt, frem for at oplagre det. Kalk forbedrer effektiviteten af vægttab" udtalte Zemen dengang til WebMD.

Det er især Michael Zemels forskning, der får mejeri-industrien i USA til at satse millioner på at markedsføre mejeriprodukter som en vigtig del af slankekuren.

Det har dog fået en gruppe af læger til at sagsøge mejerigiganter i USA.

Lægers komite for ansvarlig medicin (The Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM) sagsøger mejeriindustrien i USA. De ønsker at stoppe en storstilet annonce-kampagne, der har til formål at få forbrugerne til at tro, at mælk fremmer vægttab.

"For at dæmme op for et faldende salg og forbedre deres bundlinie, vil mejeriindustrien narre amerikanerne til at tro, at mælk og andre mejeriprodukter er magiske løsninger til vægtkontrol," siger Dan Kinburn, PCRM ledende juridiske rådgiver. "... Vi vil ikke fortsætte med at lade disse påstande være uimodsagt."

Mejeriindustriens slankekampagne er udelukkende baseret på to mindre studier, hvor der er anvendt tvivlsomme metoder, ledet af Michael Zemel, Ph.D., en industri-finansieret forsker fra universitetet i Tennessee. Siden 1998 har Zemel accepteret ca. 1.975.000 dollars (ca. 12 millioner kr.) fra mejeri-industrien. Han har også patenteret sit slankeprogram og udlejet det til den internationale mejeriforening (the International Dairy Foods Association"). Annoncørerne betaler Zemel for at bruge hans såkaldte "kalcium-nøgle"-slankeprogram, hvilket for tiden er mere end 50.000 dollars årligt (ca. 300.000 kr.).

"Den overvældende vægt af videnskabelig bevis bekræfter, at mejeriprodukter enten giver øget vægt eller i bedste fald ingen virkning har overhovedet," udtaler Amy Lanou, Ph.d., senior ernæringsforsker hos PCRM. "Siden 1989 er der foretaget 35 kliniske forsøg som har udforsket sammenhængen mellem mejeriprodukter og/eller kalktilskud og kropsvægt. 31 af disse forsøg fandt ingen sammenhæng. To viste at mælk og andre mejeriprodukter medvirker til vægtstigning. Kun de to studier ledet af Zemel har fundet, at mejeriprodukter medvirker til både vægt- og fedttab, når deltagerne også indtog færre kalorier for at tabe sig," udtaler Lanou.(PCRM online July 2005)

Kommentar:
Vi har haft emnet oppe tidligere i Slankenyt nr. 42. Jeg beskrev en undersøgelser, hvor forskere fulgte 155 kvinder mellem 18 og 30 år gamle i et år, mens de noterede deres indtagelse af calcium, og hvorvidt indtagelsen af calcium havde indflydelse på deres vægt.

Resultatet af undersøgelsen blev, at der ingen forbindelse var mellem indtagelsen af calcium og kvindernes vægt eller kropsfedt. (American Journal of Clinical Nutrition, April 2005).

Om det er fordi visse ernæringseksperter og læger har økonomiske interesser i at anbefale bestemte kure, fødevarer eller præparater, når de udtaler sig om slankemetoder, er ikke altid let at gennemskue.

Mange har også øget indtagelsen af magre mejeriprodukter, fordi de er blevet fortalt, at det hjælper dem med at tabe sig.

Tommelfingerregler:
Planteføde hjælper dig med at kontrollere vægten og gavner din sundhed.
Animalske fødevarer medvirker let til overvægt og kan give helbredsproblemer.

Tab dig på en sund og sikker måde ved at følge programmet i bogen Sikker Slank.

Til alle tider er overvægtige blevet narret og snydt til at følge usunde/tvivlsomme diæter og kure.

De sidste års "protein-hysteri", har fx fået mange til at overspise i kød eller andre animalske fødevarer i håbet om at det ville få dem ned i vægt eller øge deres velbefindende.

Problemet med proteinrige slankekure – når de væsentligste kilder er animalske fødevarer – er, at kød øger dit behov for kalk!

Personer, som spiser meget proteinrig kost i form af f.eks. kød, skal være ekstra omhyggelige med at få deres kalkbehov dækket.

Mineralet fosfor, som findes i proteinet i kød, øger det naturlige tab af kalk via fordøjelsen. Fosfor binder sig til kalk og udskilles. Et overskud af fosfor kan derfor forårsage kalkmangel. Kød, fisk, æg og brød indeholder forholdsvis meget fosfor.

Bemærk: En god grund til at bruge bælgfrugter (tørrede bønner og ærter) som proteinkilde, når du vil tabe dig, er, at de både indeholder fosfor og kalk.

Bælgfrugter kombineret med rigelige mængder grøntager tilfører din krop kalk, proteiner og andre næringsstoffer, uden at du får for mange kalorier. Læs evt. mere her.

Bemærk: Havregrød er rigtig god morgenmad, hvis du ønsker at tabe dig. Næringsrig, kalkrig, mætter godt og kaloriefattig i forhold til indhold af næringsstoffer.

Knogleskørhed

Knogleskørhed forekommer mest hos kvinder, men mænd kan også lide af knogleskørhed.  

Fra 35 til 40-årsalderen begynder knoglemassen at aftage både hos kvinder og mænd – og begge køn har derfor øget risiko for knoglebrud efter denne alder.

Nogle grupper er mere udsatte end andre. Det gælder f.eks.:

  • Gravide kvinder
  • Ammende kvinder
  • Rygere
  • Kvinder, der tidligt når overgangsalderen
  • Ældre (pga. for lidt sol og motion)
  • Personer på kaloriefattige og fedtfattige diæter

Det hjælper med:

  • Moderat motion. (Motionister har vist sig at have op til ti procent øget knoglemasse i forhold til mennesker, der ikke dyrker motion)
  • Nok sol og lys (solen/lyset på huden danner D-vitaminer, som er nødvendige for at kroppen kan udnytte kalken i kosten)
  • Sund og varieret kost, der indeholder nok kalk
  • Kosttilskud, der indeholder kalk. Calmac er letoptagelig og et godt valg

Copyright John Buhl. Sidst revideret 31 august 2005.

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.