Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Kostkombinering

Hvis du har læst Fit for Life bøgerne, kender du måske til teorierne om kostkombinering – og syntes (med rette), at principperne gør det mere besværligt at leve sundt. Heldigvis har det vist sig, at det stort set er uden betydning, hvordan du kombinerer din kost, blot du spiser sunde fødevarer.

Regler om kostkombinering gør det mere besværligt at spise sundt. Det er da heldigvis heller ikke nødvendigt at sammensætte kosten på specielle indviklede måder, for at tabe sig eller spise sundere.

Principperne om kun at spise frugt om morgenen og kostkombinering er en lille og ret ubetydelig del af et stort emne om ernæring – Naturlig Hygiejne – som du bl.a. kan læse mere om her:
http://www.healthscience.org/
http://www.healthfullivingintl.com/

To amerikanere -- Harvey Diamond og Marilyn Diamond -- gjorde disse principper populære med bøgerne ”Fit for life”.

De mennesker, der begynder at spise efter ”Fit for life”- principperne, spiser helt automatisk meget mere frugt og grønt. Det er DERFOR, de får det bedre og/eller taber sig.

De gode resultater, der opnås ved at kombinere kosten på en bestemt måde – ved fx at undgå kulhydratrige og proteinrige fødevarer til det samme måltid – skyldes næsten udelukkende, at du derved helt automatisk begrænser mængden af koncentrerede fødevarer i dine måltider og i stedet spiser mere grønt.

Der er dog nogle generelle principper for, hvordan du kan sammensætte kosten, på en måde der sikrer den bedst mulige fordøjelse og udnyttelse af den mad, du spiser.

Hvis du spiser animalske fødevarer (altså kød, fisk, fjerkræ, æg eller mejeriprodukter), er det bedst kun at spise begrænsede mængder sammen med rigelige mængder grøntsager.

Undgå at spise for store mængder kulhydratrige fødevarer – i form af ris, pasta, brød o.l. – sammen med animalske fødevarer. Har du let ved at spise for meget kommer maden derved let til at indeholde for mange kalorier og ligge tungt i maven.

Det gælder om at spise masser af grøntsager til dine måltider, uanset hvad du ellers spiser. Grøntsager fylder din mave op, uden du kommer til at indtage for mange kalorier, og grøntsager indeholder masser af næringsstoffer i forhold til kalorieindholdet.
http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm

Begræns mængden af fedt og fedtrige fødevarer i dine måltider. Spis magert og ingen eller kun lidt sovs (eller brug en fedtfattig sovs).

Det er uvist om det generelt er en fordel, at det enkelte måltid kun indeholder få forskellige fødevarer, men mennesker med udpræget fordøjelsesbesvær bør sammensætte måltiderne forholdsvis enkelt for at lette opgaven for systemet. Det vigtigste ved fordøjelsesbesvær er dog at spise små sunde måltider, som du tygger meget grundigt.

Har du let ved at overspise til dine måltider er det en god idé ikke at blande for mange forskellige fødevarer til det samme måltid. Jo enklere du sammensætter dine måltider, desto lettere er det generelt at undgå overspisning.

Det er f.eks. en glimrende ide at starte dine måltider med en råkostsalat, og eventuelt kogte/dampkogte grøntsager. Det giver vitaminer, mineraler og en lang række andre gavnlige plantestoffer. Du spiser dig derved delvist mæt i de sundeste fødevarer, før du spiser anden mad.

Generelt kan du spise frugt på ethvert tidspunkt, du har lyst. Du kan også sagtens blande frugtstykker i din salat, eller bruge rosiner eller bananstykker som sund erstatning for sukker på fx grød. Hvis du har gæster, eller af anden grund bruger dessert, er frugtsalat både en sund og god løsning.

Sidst revideret 25. maj 2006

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.