Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Lavt blodsukker

Høj indtagelse af raffinerede kulhydrater – både i mad og drikkevarer – kan ikke alene gøre dig træt, uoplagt og irritabel, men også medvirke til overvægt.

Har du let ved at blive træt og irritabel, samtidig med at du har stærk trang til noget sødt, er dit blodsukker muligvis ikke særlig stabilt.

Når blodsukkeret daler, oplever du det som sult eller som trang til noget sødt.

Den mængde sukker, du har i blodet, skal helst være nogenlunde stabil. Det sørger forskellige mekanismer i kroppen for. Er blodsukkeret højere end normalt (f.eks. efter et måltid) producerer bugspytkirtlen ekstra insulin som nedsætter blodsukkeret ved at åbne nogle kanaler i cellerne, så sukkeret kan strømme ind i dem. Er blodsukkeret kommet for langt ned øges din appetit – måske især din trang til søde sager eller fedtrige fødevarer – og du spiser, hvorefter blodsukkeret kommer op igen.

Når du spiser fornuftige måltider fordelt over dagen (spiser når du er sulten og stopper når du er mæt), svinger blodsukkeret ikke så meget. Spiser du derimod få store måltider, kan mængden af sukker i blodet stige så meget, at kroppen reagerer kraftigt for at få blodsukkeret ned på et normalt niveau.

Imellem måltiderne bruger kroppen af sit lager af sukker for at producere energi i cellerne - der tilføres sukker til blodet i de perioder, hvor blodsukkeret er på vej ned.

Denne balance af sukker i blodet styres af flere hormoner. De vigtigste er insulin, som sænker blodsukkeret, og glukagon, der får blodsukkeret til at stige.

Tilbage til start

Raffinerede kulhydrater øger produktionen af insulin

Når du spiser kulhydrater øges insulinproduktionen. Det er helt naturligt og nødvendigt, for at kroppen kan udnytte sukkeret som brændstof. Men der er stor forskel på kulhydrater. Spiser du hurtigt nedbrydelige kulhydrater (f.eks. raffinerede kulhydrater som sukker og hvidt mel), øges insulinproduktionen kraftigt, så den ekstra mængde insulin i blodet hurtigt kan få blodsukkeret ned på et normalt niveau igen.

Den meget store mængde insulin får let blodsukkeret til at gå for langt ned, især hos nogle mennesker. Og det lave blodsukker stimulerer din sultfornemmelse og øger din trang til sukker og fedt.

Et andet problem ved høj insulinkoncentration i blodet er, at det stopper din fedtforbrænding, og kroppen vil i stedet oplagre fedt.

Tilbage til start

Smag for sødt er medfødt

Kroppen fortæller dig, hvad den har brug for. Er du søvnig, har den brug for søvn, er den tørstig er det vand, den mangler, og er blodsukkeret lavt, får du trang til noget sødt.

Din smag for søde sager er naturlig og medfødt. Vore forfædre levede af frugter, bær, grøntsager og andre uraffinerede fødevarer. Det gav kroppen de næringsstoffer, den havde brug for, og pga. fødevarernes høje indhold af fibre, vitaminer mv. gav selv søde bær og frugter ikke problemer med blodsukkeret.

I vore dage har vi raffineret ("forfinet") kulhydraterne, så der ofte kun er sukkeret tilbage (eller et andet fødemiddel som alt for hurtigt omdannes til sukker under fordøjelsen - f.eks. hvidt mel).

Vitaminer, mineraler, fytokemikalier og fibre er fjernet. Og især de manglende fibre øger risikoen for et ustabilt blodsukker.

Når du indtager rent sukker, fødevarer med højt indhold af sukker, eller fødevarer som hurtigt omdannes til sukker under fordøjelsen, stiger blodsukkeret ekstremt hurtigt for derefter at falde til et lavt niveau. Hos nogle mennesker falder blodsukkeret til et så lavt niveau, at det resulterer i meget ubehagelige symptomer.

Samtidig opleves ofte en stærk trang til søde sager eller alkohol. Også sult kort tid efter et måltid eller utilpashed i forbindelse med sult er almindelig ved problemer med blodsukkeret.

Tilbage til start

Symptomer

Symptomer på lavt blodsukker optræder ofte 3-4 timer efter et måltid. De omfatter:

  • Svaghedsfornemmelse
  • Hjertebanken
  • Sitren eller rysten
  • Uro eller en slags uforklarlig "indre uro"
  • Sveden
  • Bleghed
  • Sult
  • Koncentrationsbesvær
  • Irritation
  • Træthed

I alvorligere tilfælde endog synsforstyrrelser, kramper og koma.

Andre symptomer, som nogle læger og især alternative behandlere mener kan være forårsaget af lavt blodsukker, er f.eks.:

  • Svimmelhed.
  • Hovedpine.
  • Fordøjelsesproblemer.
  • Allergier.
  • Svampeinfektioner.

Nogle af de symptomer, der evt. opstår ved lavt blodsukker, kan let forveksles med "mentale forstyrrelser" og fejlbehandling er ikke ualmindelig. Symptomer som helt eller delvist kan opstå pga. lavt blodsukker omfatter angst, panik, depression, irritation, tvangsforestillinger, tudeture, glemsomhed, forvirring, søvnløshed, mareridt eller aggression.

Der findes mange grader af lavt blodsukker. Nogle mennesker oplever midlertidige forstyrrelser i blodsukkeret, når de spiser sukker eller søde sager, andre føler de har problemer med blodsukkeret næsten uanset, hvad de spiser.

Tilbage til start

Har du lavt blodsukker?

Har du mistanke om, at du lider af lavt blodsukker så vær først opmærksom på, om dine symptomer optræder 3-4 timer efter, du har spist, og om de forsvinder efter indtagelse af sukker. Er det tilfældet, kan du foretage de ændringer i kosten, som er foreslået nedenfor. Men er symptomerne alvorlige, hvis du føler dig syg eller hvis kostændringer ikke hjælper eller kun hjælper lidt, skal du søge læge.

Din læge bør bl.a. måle dit blodsukker. Det er vigtigt, at dit blodsukker måles på et tidspunkt, hvor du oplever symptomerne (din læge kan måske låne dig et apparat, så du selv kan måle dit blodsukker, når du oplever de symptomer, som evt. skyldes lavt blodsukker).

Viser målingen at blodets indhold af sukker (glukose) er under en fastsat koncentration (2,5 mmol/l), har du lavt blodsukker (hypoglykæmi).

Der findes andre og mere komplicerede metoder, men blot det at måle blodsukkeret, når du oplever de ubehagelige symptomer, er den mest enkle og sandsynligvis den bedste metode.

Tilbage til start

Hvad du kan gøre

  • Spis små måltider, hver gang du er sulten (og pas på, at du ikke undertrykker din sult med f.eks. kaffe, sodavand o.l.).
  • Undgå raffinerede kulhydrater som sukker, hvide ris og hvidt mel. Brug friske frugter som erstatning for søde sager.
  • Spis sunde og næringsrige fødevarer. Friske frugter, grøntsager (især bladgrønt), bønner, linser, ærter, fuldkornsprodukter samt moderate mængder nødder, frø, avocado og fisk (tilfører bl.a. din krop de vigtige fedtsyrer). Magert kød, fjerkræ og mejeriprodukter kan ligeledes indgå i kosten i moderate mængder.
  • Drik ca. to liter vand dagligt. Undgå alkohol, sodavand og juice. Begræns indtagelsen af kaffe eller undgå den helt.

(Ovennævnte er nogle enkle og generelle retningslinier, som med fordel kan suppleres med individuelle råd og eventuelt kosttilskud).

Tilbage til start

Sygdomme kan også give lavt blodsukker

Lavt blodsukker skyldes som regel mange års belastende kostvaner. Men i sjældne tilfælde kan årsagen også være en egentlig sygdom.

Lider du af symptomer på lavt blodsukker, som ikke bliver bedre efter kostændringer, bør du få en grundig undersøgelse hos din læge.

Forskellige sygdomme kan også forårsage hypoglykæmi (f.eks. ved nedsat binyrebark- eller hypofysefunktion, eller ved stærkt nedsat leverfunktion).

Mange af symptomerne på lavt blodsukker kan også have andre årsager. Ikke mindst stress og langvarig mangel på god søvn kan give symptomer, der til forveksling ligner nogle af symptomerne på lavt blodsukker. Men det må blive emnet for en senere artikel.

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.