Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


     

Søvn og vægttab


Sovezzzz.tif (22372 bytes)

Risikoen for at slankekuren slår fejl stiger, hvis du ikke får søvn nok. Omvendt vil tilstrækkelig og sund søvn gøre det lettere at tabe de overflødige kilo. 

God og tilstrækkelig søvn har større betydning, end man umiddelbart skulle tro. Der er en tendens til at spise mere, hvis søvnen er utilstrækkelig, dårlig eller urolig.

Forskellige centre i hjernen registrerer behov for mad og behov for søvn. Nogle mennesker har svært ved at skelne. De tror, de er sultne, når de i virkeligheden blot har brug for mere eller bedre søvn. Og det vi ofte har mest lyst til, når vi er trætte, er stimulanser (kaffe, te, chokolade m.v.) eller usunde fødevarer.

Som mange har oplevet, er det lettere at leve sundt, når vi er friske og veloplagte.

Dårlig søvn tærer på kroppens energi og lyst til at være aktiv. Vi bevæger os altså mindre samtidig med, at der er en tendens til at forbrændingen, stofskiftet, falder. Også humøret bliver let dårligere. For lidt eller for dårlig søvn kan gøre nogle mennesker irritable eller endog forårsage depressioner, det kan igen øge trangen til det usunde.

Dine kost- og motionsvaner spiller en vigtig rolle for, hvor meget søvn du behøver, og hvor godt du sover.

De gavnlige virkninger

God og effektiv søvn har mange gavnlige virkninger. Her er nogle af dem:

  • Gavner humør og velvære.
  • Gør det lettere at ændre vaner og leve sundt.
  • Giver mere energi til motion.
  • Er med til at forhindre overspisning.
  • Gør det lettere for kroppen at udskille affaldsstoffer.
  • Er med til at holde kroppen sund og rask.
  • Hjælper dig med at blive rask under sygdom.

Gode søvnbetingelser

Det er vigtigt, at dine søvnbetingelser er så gode som muligt. Det inkluderer en god madras, frisk luft, fred og ro osv. (ved generende støj kan ørepropper evt. bruges). Det ideelle er at sove i mørke og helt rolige omgivelser.

Støj, lys, kulde, mangel på frisk luft, stramt tøj, smerte, sygdom og mange andre ting kan forstyrre søvnen. Det er muligt at vænne sig til lys, støj og andre forstyrrelser, men kvaliteten af søvnen vil under disse omstændigheder blive ringere.

Det er også vigtigt med et rigtigt underlag i sengen. Så få områder af kroppen som muligt skal være under tryk. Vælg en madras af den hårdhed, som passer dig bedst. Målet er maksimal komfort.

Jo bedre ventilation af frisk luft i soveværelset, desto mere effektiv bliver søvnen. Vinduet i soveværelset bør stå åbent eller på klem. Det er også meget vigtigt, at kroppen ikke bruger unødvendig energi på at holde sig varm. Temperaturen i soveværelset bør være behagelig – det må hverken være for koldt eller for varmt.

Uforstyrret søvn

Kvaliteten af søvnen øges væsentligt, når søvnen er sammenhængende. Syv timers sammenhængende søvn kan sagtens være bedre end otte timers forstyrret søvn. Jo flere gange du vågner om natten, desto mere træt føler du dig sikkert om dagen.

Sørg for, at der ikke er noget, som forstyrrer din søvn. Hvis f.eks. din partner snorker eller vender sig meget i søvne, og det forstyrrer din søvn, må I løse problemet eller sove hver for sig. Gør soveværelset til et rart og afslappende sted at være.

 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.