Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 41, 2013


  1. Motion kan lette symptomer på depression

  2. For lidt og for meget søvn forbundet med hjerte-kar-sygdomme, diabetes og fedme

  3. Mail: Vil ikke undvære det jeg kan lide

  4. Mail: Det skal andre ikke bestemme

 

Af og til slår det folk, at de ikke behøver at opleve verden på den måde, de er blevet fortalt.

— Alan Keightley


Motion kan lette symptomer på depression

Forskere, der analyserede data fra tidligere undersøgelser, fandt, at folk, der motionerede, oplevede en "moderat" reduktion symptomer på depression sammenlignet med dem, der gjorde andre ting, såsom at bruge afspændingsteknikker eller slet ikke modtog behandling.

En anden lignende gennemgang af undersøgelser i 2009 kom frem til et lignende resultater, men flere undersøgelser om sammenhængen mellem motion og depression er siden blevet offentliggjort.

I denne nye gennemgang af undersøgelser analyserede forskerne alle medicinske forsøg gennemført indtil marts 2013, der sammenlignede motion blandt voksne med depression med andre aktiviteter eller ingen behandling.

Forskerne gennemgik i alt 35 undersøgelser og konkluderede, at motion ser ud til at reducere depressive symptomer lige så meget som psykoterapi eller antidepressiv medicin.

Kilde: Cooney GM, Dwan K, Greig CA, Lawlor DA, Rimer J, Waugh FR, McMurdo M, Mead GE. Exercise for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 9. Art. No.: CD004366. DOI: 10.1002/14651858.CD004366.pub6.

Kommentar:

Motion er blot en af mange medicinfri metoder, der altid bør indgå i overvejelserne, når en læge vurderer, hvilken behandling, der er bedst.

I langt de fleste tilfælde er motion, sund kost, god døgnrytme mv., som beskrevet i bogen Depressioner — er der en naturlig løsning?, nok til at lindre eller helt fjerne nedtrykthed og depressioner (i det mindste milde depressioner).


For lidt og for meget søvn forbundet med hjerte-kar-sygdomme, diabetes og fedme

En ny undersøgelse fra Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kæder for lidt søvn (seks timer eller mindre) og for meget søvn (10 eller flere timer) sammen med kroniske sygdomme - herunder hjertekarsygdomme, diabetes, angst og fedme.

Forskerne analyserede data fra 54.269 voksne i alderen 45 år eller ældre, der havde besværet et spørgeskema i 2010.

Konklusionen blev, at der var en klar sammenhæng mellem både for lidt og for meget søvn og forekomsten af hjertesygdomme, slagtilfælde og diabetes, samt fedme og hyppig psykisk lidelse

Kilde: Liu Y; Wheaton AG; Chapman DP; Croft JB. Sleep duration and chronic diseases among US adults age 45 years and older: evidence from the 2010 Behavioral Risk Factor Surveillance System. SLEEP 2013;36(10):1421-1427.

Kommentar:

Efter denne undersøgelse er det altså generelt set bedst at få mere end 6 timers søvn og mindre end 10 timers søvn i døgnet.

Det kan være lige så vigtigt at forbedre søvnvaner, som at forbedre kostvaner eller dyrke mere motion.

Ved søvnproblemer læs bogen Søvnproblemer — er der en naturlig løsning? og følg anvisningerne.


Mail: Vil ikke undvære det jeg kan lide

Jeg har det meget svært ved tanken om at skulle undvære det, jeg bedst kan lide, f.eks. en god kage, sukker i teen, is, kød, bacon, chips og mine hjemmelavede boller med rosiner :-) ...
Tanken om at undvære det jeg kan lide og spise mange grøntsager (som jeg ikke har lyst til!) eller bønner og fisk (kan ikke fordrage fisk!!) gør mig næsten syg ;-)

Jeg ved godt at vi skal spise mere af det grønne og sunde selv om vi ikke har lyst(!) men vi vil nu alligevel fortsætte med at nyde en god bøf, et glas god rødvin, en god dessert, når vi skal forkæle/forkæles :-))

mvh
Alice

Hej Alice

Du skal ikke undvære alt det, du godt kan lide.

Men husk også, at det mest er en vanesag, hvad du kan lide og ikke kan lide.

Du kan vænne dig til at holde af sund mad.

Det er smart at lære at kunne lide det, der er bedst for dig, og lære at have det fint med at undvære det, der kan skade din krop — i det mindste at undvære det værste det meste af tiden.

Det sker helt af sig selv efterhånden som du vænner dine smagsløg til det sunde, men det kan tage tid, og det kræver, at du er villig til at ændre nogle af dine vaner.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Det skal andre ikke bestemme

Jag har det godt med kød og nybagt franskbrød!! Og det gider jeg bare ikke have dårlig samvittighed over. Det vil jeg have lov til!!

Man læser og hører hele tiden så meget forskelligt, og jeg tror man har det bedst med at lytte til, hvad man har det bedst med og smager godt. Det er sundt nok for mig!!

Synes du for meget vil fortælle folk hvad de skal spise og hvad der er godt for dem, men hvor ved du det fra!?

... Hilsen J.

Hej J.

Det har du hermed lov til :-)

Nyd det med god samvittighed, hvis det er det, du ønsker.

Det er helt op til dig, hvad du vælger at spise.

Jeg forsøger blot, at give dig de oplysninger, som jeg anser for vigtige.

Hvad du bruger dem til, blander jeg mig ikke i.

Vi er enige i, at det umiddelbart og på kort sigt er sjovere at spise og leve præcist, som vi har lyst til.

På længere sigt er det en anden historie.

Hvad du har lyst til og kan lide er mest en vanesag. Hvis du bestemmer dig for at ændre noget i din kost eller livsstil, kan du rimelig hurtigt gøre det nye til vaner, du holder af.

Kærlig hilsen
John Buhl


Ingen stor ting er skabt pludselig.

— Epiktet 


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.