Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 02, 2019


  • Søvn har antioxidant virkning
  • Forstyrret døgnrytme forbundet med depressioner
  • Eksperter: Så farlige er energidrikke
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Udfordringer gør livet interessant, og at overkomme dem gør livet meningsfuldt." 

— Joshua J. Marine.


Søvn har antioxidant virkning

Søvn og døgnrytme vigtig for vores sundhed

God søvn og god døgnrytme er godt for helbredet.

Et studie med bananfluer offentliggjort i open access journal PLOS Biology, har påvist, at en af søvnens vigtigste funktioner er, at den øger vores forsvar mod oxidativ stress. Oxidativ stress skyldes for mange frie radikaler, som kan skade celler og føre til, at celler og organer ikke fungerer, som de skal.

Forskerne påviste også, at jo mindre behov for antioxidanter, desto mindre behov for søvn.

Dette arbejde er relevant for menneskers sundhed, fordi søvnforstyrrelser er forbundet med mange af de sygdomme, der også er forbundet med oxidativt stress. For lidt søvn kan gøre os mere modtagelige over for oxidativ stress og efterfølgende sygdom.

Kilde: Vanessa M. Hill, Mimi Shirasu-Hiza m.fl. A bidirectional relationship between sleep and oxidative stress in Drosophila. PLOS Biology. July 12, 2018. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2005206


Forstyrret døgnrytme forbundet med depressioner

Vi har alle et indre biologisk ur, som styrer grundlæggende biologiske funktioner i løbet af døgnet. Det kaldes cirkadiske rytmer.

Folk med en forstyrret døgnrytme oplever oftere depression, humørsvingninger og bipolar lidelse. Det viser et stort studie fra Storbritannien, der er offentliggjort i tidsskriftet Lancet Psychiatry.

Det er normalt, at personer med psykiske lidelser har døgnrytme- og søvnforstyrrelser, og studiet forstærker en mistanke om en sammenhæng mellem humørforstyrrelser og et forstyrret biologisk ur.

Lysbehandling — eksponering for lys på de rigtige tidspunkter — kan hjælpe med at justere på døgnrytmen.
Læs mere på videnskab.dk i artiklen: Skæv døgnrytme kobles til alvorlig depression


Eksperter: Så farlige er energidrikke

Et forsøg, der undersøgte, hvordan 44 sunde medicinstuderende i 20'erne reagerede på 0,7 liter energidrik, afslørede, at de studerendes blodkar gennemsnitligt kun kunne udvide sig halvt så meget som normalt, halvanden time efter, de havde drukket energidrikken.

Ifølge forskerne skal arterierne netop kunne udvide sig for at blodet kan komme hurtigere frem til musklerne, hjertet og hjernen, når man er er psykisk eller fysisk presset.

En yderligere risiko ved energidrikke er forstyrrelser i hjerterytmen, fordi koffein kan forstyrre den elektriske rytme og hjertets evne til at trække sig sammen.

Et højt indtag af energidrikke kan give bivirkninger som søvnbesvær, hjertebanken og rastløshed.

Læs mere på jyllands-posten.dk


Lidt af hvert

Gøtzsche åbner nyt institut for fri forskning
9. marts vil professor Peter Gøtzsche med støtte fra internationale kolleger åbne et nyt institut for fri forskning i København.
Han inviterer 9. marts til et symposium med oplæg fra en række markante læger, forskere og journalister fra hele verden.
Symposiet præsenteres som åbningen af det nye Institut for Fri Forskning, og emnet på dagen bliver fri forskning og det pres, der ifølge Gøtzsche og andre kendte forskere er på forskningen fra blandt andet medicinalindustrien.
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/1669-gotzsche-abner-nyt-institut-for-fri-forskning.html

Københavns Kommune nedlægger én stilling og må derfor lukke 39 grønne frivilligprojekter
På trods af Københavns Kommunes mål om at inddrage frivillige i naturplejen lukker den nu 39 grønne projekter skabt af frivillige. Årsagen er, at én stilling nedlægges på rådhuset som konsekvens af besparelser
Mere på information.dk

Professor efter forbud mod ftalater: Husk stadig udluftning
Kroppen optager sundhedsskadelige stoffer gennem både huden og åndedrættet, og derfor kan rengøring og gennemtræk hjælpe meget. Men ikke alt.
Gennemtræk renser
Så selv om et forbud rammer bestemte stoffer, er vi eksponeret, især inden døre. Derfor er det stadig vigtigt at lufte grundigt ud med gennemtræk 3-4 gange om dagen i cirka 10 minutter ad gangen.
https://ing.dk/artikel/professor-efter-forbud-mod-ftalater-husk-stadig-udluftning-222897

Nytårsforsæt? Disse træningsfejl begår vi oftest
Mange begyndere træner forkert, for hårdt eller for ofte, forklarer eksperter. Og samtidig lytter vi ikke, når kroppen siger stop.
Mere på jyllands-posten.dk

Eksperter: Sådan får du succes i fitnesscenteret
Mådehold og variation er nøgleord, hvis du vil have succes i fitnesscentret og undgå skader, siger fysioterapeuter.
Mere på jyllands-posten.dk

Begyndermotionist? Det skal du vide om udstrækning
En overlæge og en fysioterapeut giver her deres anbefalinger til, hvornår og hvordan du bør strække ud.
Mere på jyllands-posten.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.