Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 02, 2021


  • Tip til lettere at holde dine nytårsforsætter
  • Julemaden hober sig op på sidebenene år for år - og det kan blive til mange kilo
  • Du kan gøre dine madvaner mere klimavenlige
  • Usund kost forbundet med øget risiko for alvorlig øjensygdom
  • Børn skal ikke lokkes til at spise bacon
     

UGENS CITAT

"Fejr enhver fremgang. Vent ikke på at blive perfekt.”

— Ann McGee Cooper


Tip til lettere at holde dine nytårsforsætter

I stedet for at fortælle dig selv, at du vil stoppe med eller undgå at gøre noget, er det bedre at fortælle dig selv, hvad du vil gøre i stedet for det, du ønsker at komme væk fra.

Det viser et studie med 1.066 deltagere, der blev fulgt over 12 måneder.

En af forskerne bag undersøgelsen, psykolog Per Carlbring fra Stockholm Universitet i Sverige, nævner et eksempel med, at det virker bedre, at sige/tænke "jeg vil spise frugt flere gange dagligt, i stedet for slik".

Du erstatter altså slikket med noget andet, du gerne må, frem for blot at sige til dig selv, at du vil holde op med at spise slik.

”Du kan ikke slette en adfærd, men du kan erstatte den med noget andet,” udtaler Carlbring.

Kilder:

How to succeed in keeping your New Year’s resolution

PLOS One


Slanketip i 28 dage via e-mail

NYT forløb med gratis slanketip!

Du kan betragte de daglige slanketip som en trinvis indføring i sunde vaner, der hjælper dig med at komme ned i vægt, og gør det lettere at fastholde de vægttab, du opnår.

Du kan med fordel deltage i dette reviderede forløb med slanketip, selv om du eventuelt tidligere har modtaget slanketip. Du vil nikke genkendende til de fleste slanketip, men der er også vigtige opdateringer

Tilmeldingen er gratis og uforpligtende. Du kan når som helst framelde dig.

Tilmelding her via dette link

Dagen efter, du hat tilmeldt dig, begynder du at modtage et dagligt slanketip i 28 dage.


Julemaden hober sig op på sidebenene år for år - og det kan blive til mange kilo

Ordsproget »det vigtige er ikke, hvad du spiser mellem jul og nytår, men hvad du spiser mellem nytår og jul« er en myte. Det viser et nyt stort studie.

Studiet fulgte over 1.600 menneskers vægttab over 18 måneder på tværs af Danmark, Storbritannien og Portugal.

Efter jul og nytår var vægten i gennemsnit steget blandt forsøgspersonerne.

De havde i gennemsnit taget omkring halvandet kilo på fra begyndelsen af december og til starten af januar, men efterfølgende kun tabt et kilo.

»Vi kan se, at det at give los i højtiderne kan have konsekvenser. Hvis tendensen med vægtforøgning fortsætter i flere år, bliver det ekstra halve kilo til en del kilo, som, vi nu kan se, er svære at komme af med igen,« udtaler en af forskerne bag undersøgelsen, Berit Lilienthal Heitmann, ifølge videnskab.dk.

Det, at vi har en tendens til at slippe tøjlerne i højtider, er en betegnelse, som i forskningsverdenen kaldes ‘holiday weight gain’. Helt konkret vil det sige, at vi ved højtider kan have en tendens til at spise mere frit, hvilket til sidst ender på sidebenene.

Læs mere på videnskab.dk


Du kan gøre dine madvaner mere klimavenlige

Færre røde bøffer og flere bælgfrugter, nødder, frø og mørkegrønne grøntsager på tallerkenen. Det er en af de væsentligste konklusioner, hvis man som forbruger har lyst til at gøre sine madvaner mere klimavenlige.

Læs mere på altomkost.dk


Usund kost forbundet med øget risiko for alvorlig øjensygdom

Deltagere i en undersøgelse, der spiste en kost rig på rødt og forarbejdet kød, stegt mad, raffinerede kornprodukter og mejeriprodukter med højt fedtindhold var hele tre gange mere tilbøjelige til at udvikle aldersrelateret makuladegeneration (AMD). AMD er en tilstand hvor skader i nethinden påvirker det centrale syn, og er den væsentligste årsag til synstab blandt ældre.

"Vores arbejde giver yderligere bevis for, at kosten betyder noget," udtaler seniorforfatter Amy Millen. ”Fra et folkesundhedsmæssigt synspunkt kan vi fortælle folk, at hvis du har tidligt AMD, er det sandsynligvis i din bedste interesse at begrænse dit indtag af forarbejdet kød, stegt mad, raffineret korn og fedtrige mejeriprodukter for at bevare dit syn over tid."

Kilde: University at Buffalo. "Poor diet linked to age-related macular degeneration." ScienceDaily. ScienceDaily, 11 December 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191211115627.htm>.


Børn skal ikke lokkes til at spise bacon

Siden slutningen af 1990’erne har flere og flere unge fravalgt svinekødet på menuen. Det har skabt uro hos lobbyisterne i Landbrug & Fødevarer. Det er ellers et fornuftigt valg både med hensyn til sundhed og klima at fravælge flæsket, fordi forekomsten af overvægt i Danmark ifølge Sundhedsstyrelsen (2018) er steget markant inden for de seneste årtier, især i de yngste aldersgrupper.

Men nej – de unge bør og skal spise mere flæsk, mener landbrugets lobbyister.

Læs mere på gylle.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.