Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 05, 2019


  • Grøntsager og andre folatrige fødevarer mindsker risiko for DNA-skader
  • Fedtrig kost øger blodtrykket hos både han- og hunrotter
  • Mindre end 6 timers søvn om natten kan øge risiko for åreforkalkning
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Når debatten er tabt, bliver bagvaskelse værktøjet for taberne".

— Socrates.


Grøntsager og andre folatrige fødevarer mindsker risiko for DNA-skader

Folat er vigtig for DNA

Folatrige fødevarer mindsker risiko for DNA-skader

Danske forskere har opdaget, at mangel på folat skaber hidtil ukendte problemer, når koppens celler deler sig.

Det skaber flere problemer for kopieringen af DNA, hvis man mangler folat, end man hidtil har vidst. Det viser forskere fra Københavns Universitet i et nyt studie. Hvis man først har manglet folat, kan man ikke udbedre de skader, som det medfører. Forskerne opfordrer derfor til større opmærksomhed omkring, hvorvidt man har et højt nok niveau af folat i blodet.

Det er kendt, at mangel på folat er forbundet med psykiske lidelser, aldersrelateret demens og misdannelser af hjerne og rygmarv hos fostre. Folatmangel er også forbundet med adskillige sygdomme som eksempelvis infertilitet, psykiske problemer og kræft

Videnskabelig artikel: Folate deficiency drives mitotic missegregation of the human FRAXA locus
Pressemeddelelser fra Københavns Universitet

Kommentar:

Folat er et B-vitamin, som især findes i grøntsager. En plantebaseret kost vil derfor stort set altid indeholde nok folat.

Læs evt. mere om folat her


Fedtrig kost øger blodtrykket hos både han- og hunrotter

Et forsøg med rotter viste, at både han- og hunrotter på bare fire uger får et højere blodtryk på en fedtrig kost.

Hos begge køn øgede den fedtrige diæt også inflammationsfremmende T-celler og nedsatte antallet af inflammationsdæmpende regulatoriske T-celler eller Tregs i aorta, den største blodkar i kroppen, som forskerne studerede som et eksempel på, hvad der skete inde i blodkarrene.

I nyrerne, som spiller en vigtig rolle ved regulering af blodtrykket, fandt de også stigninger i inflammationsfremmende T-celler hos begge køn, men en større stigning hos mænd.

Kilde: Medical College of Georgia at Augusta University. "High-fat diets appear bad for blood pressure in younger males and females." ScienceDaily. ScienceDaily, 8 January 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190108084447.htm>.

Kommentar:

Forskerne mener, at vi muligvis undervurderer de skadelige virkninger af en fedtrig kost.


Mindre end 6 timers søvn om natten kan øge risiko for åreforkalkning

Personer, der sover mindre end seks timer om natten, kan have øget risiko for hjerte-kar-sygdom sammenlignet med dem, der sover mellem syv og otte timer, foreslår en ny undersøgelse, der er offentliggjort i Journal of the American College of Cardiology.

Undersøgelsen fandt -- efter de traditionelle risikofaktorer var taget med i betragtning -- at de deltagere, der sov mindre end seks timer, var 27 % mere tilbøjelige til at have åreforkalkning sammenlignet med dem, der sover syv til otte timer. Tilsvarende var de, der havde en dårlig søvnkvalitet, 34 % mere tilbøjelige til at have åreforkalkning sammenlignet med dem, der havde en god søvnkvalitet.

Kilde: Fernando Domínguez m.fl. Association of Sleep Duration and Quality With Subclinical Atherosclerosis. Journal of the American College of Cardiology. Volume 73, Issue 2, January 2019. DOI: 10.1016/j.jacc.2018.10.060.
Pressemeddelelse om undersøgelsen: Less Than Six Hours of Sleep a Night May Increase Atherosclerosis


Lidt af hvert

Slanke mennesker har en genetisk fordel, som gør det lettere for dem at holde vægten
En del mennesker uden vægtproblemer — men også mange overvægtige — tror, at overvægtige har mindre viljestyrke eller er mere dovne end slanke mennesker.
Men det er ikke tilfældet. Slanke mennesker har blot lettere ved at holde sig slanke, fordi de ikke er udsat for den samme genetiske påvirkning, som overvægtige er.
Læs mere på slankenyt.dk

Adfærdsforsker Jill Byrnit: Derfor får vi stress
Evolutionært set er det slet ikke mærkeligt, at mange bliver ramt af stress i dag, fortæller adfærdsforsker Jill Byrnit.
Ringetoner, biler, mennesker, arbejde, larm, indkøb, børn, nye steder. Vi bliver bombarderet med unaturligt mange indtryk fra fremmede kilder, at det ikke er underligt, at vi får stress, mener adfærdsforsker.
Interessant artikel på videnskab.dk

50.000 borgere tvinger Folketinget til at tage stilling til en klimalov
Klimaet er en vigtig politisk dagsorden, der skal handles på nu. Det er et af budskaberne i et borgerforslag, som på under to uger har opnået 50.000 underskrifter, der betyder, at forslaget nu fremsættes som et beslutningsforslag i Folketinget.
Læs mere på dr.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.