Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 12, 2019


  • Både fysiske og mentale aktiviteter mindsker risiko for demens
  • Forskere afslører en vigtig gavnlig virkning af søvn
  • Ubegrundet frygt for G5
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"“Jeg spadserer en halv time hver dag, også når jeg ikke har lyst.”

— Mærsk McKinney-Møller (1913-2012)


Både fysiske og mentale aktiviteter mindsker risiko for demens

At holde sig aktiv — både fysisk og mentalt — mindsker risikoen for demens

Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Neurology er det at være fysisk og mental aktiv i midalderen forbundet med en lavere risiko for at udvikle demens årtier senere.

Undersøgelsen omfattede 800 svenske kvinder med en gennemsnitlig alder på 47 år, der blev fulgt i 44 år. I begyndelsen af undersøgelsen blev deltagerne spurgt om deres mentale og fysiske aktiviteter.

Psykiske aktiviteter omfattede intellektuelle aktiviteter, såsom læsning og skrivning; kunstneriske aktiviteter, såsom at gå til en koncert, synge i et kor eller spille på et instrument; manuelle aktiviteter, såsom håndarbejde eller havearbejde klubaktiviteter og religiøs aktivitet.

Kvinder med et højt niveau af mentale aktiviteter var 46 procent mindre tilbøjelige til at udvikle Alzheimers sygdom og 34 procent mindre tilbøjelige til at udvikle demens generelt end kvinderne med lavt niveau af mentale aktiviteter. De kvinder, der var fysisk aktive, var 52-56 procent mindre tilbøjelige til at udvikle demens end de kvinder, der var inaktive.

Forskerne tog hensyn til andre faktorer, der kunne påvirke risikoen for demens, såsom højt blodtryk, rygning og diabetes.

Kilde: Jenna Najar, Svante Östling, Pia Gudmundsson, Valter Sundh, Lena Johansson, Silke Kern, Xinxin Guo, Tore Hällström, Ingmar Skoog. Cognitive and physical activity and dementia. A 44-year longitudinal population study of women. Neurology. First published February 20, 2019, DOI: https://doi.org/10.1212/WNL.0000000000007021


Forskere afslører en vigtig gavnlig virkning af søvn

I en ny undersøgelse, offentliggjort i tidsskriftet Nature Communications, afslører forskere en uventet søvnfunktion, som måske kan forklare, hvordan søvn- og søvnforstyrrelser påvirker hjernens ydeevne, aldring og forskellige hjernesygdomme.

De kunne for første gang med et højopløsningsmikroskop afsløre, at nerveceller kræver søvn for at kunne udføre vedligeholdelse af deres cellekerner.

Forskerne var særligt overraskede over, at kromosomer er mere aktive om natten, når kroppen hviler, og at denne øgede aktivitet også gør det muligt at gøre reparationen af DNA-beskadigelser mere effektiv.

Kilde: D. Zada, I. Bronshtein, T. Lerer-Goldshtein, Y. Garini & L. Appelbaum. Sleep increases chromosome dynamics to enable reduction of accumulating DNA damage in single neurons. Nature Communicationsvolume 10, Article number: 895 (2019)


Ubegrundet frygt for G5

videnskab.dk skrev: Frygten for 5G spreder sig på et uvidenskabeligt grundlag
En kvart million mennesker har på Facebook set en skræmmende video om 5G-netværket, men 5G giver ikke kraftigere elektromagnetiske felter end de tidligere netværk. Ingen af de store, solide studier, der er lavet, indikerer, at teknologien skulle være sundhedsskadelig. Når 5G-netværket bliver rullet ud, bliver vi udsat for svagere elektromagnetisk stråling end i dag.

Information skrev: Eksperter: Ikke et eneste anerkendt, videnskabeligt argument for at frygte 5G
En handleplan fra regeringen skal sikre, at danskere senest næste år skal have adgang til 5G-internet. Planen er blevet mødt med skepsis blandt borgere, der mener, at 5G-teknologien kan få miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser. Den frygt er dog ganske ubegrundet ifølge den anerkendte forskning, siger eksperter.

Ingeniøren skrev: Spørg Fagfolket: Er 5G farligt for helbredet?
Flere læsere er bekymrede over artikler på de sociale medier, der advarer mod stråler fra 5G. Skal vi være bekymrede? Antennespecialist Gert Frølund Pedersen og kræftforsker Christoffer Johansen forklarer i artiklen, hvorfor de ikke er så bekymrede.


Lidt af hvert

Motionister lever længere, selv om de først begynder at dyrke idræt ved 40-50-årsalderen

Forskere har fundet ud af, at din risiko for at dø for tidligt nedsættes lige så meget, hvis du først kommer i gang, efter du har rundet de 40. Det viser et studie, der bygger på data fra 300.000 amerikanere i alderen 50-71.

Kvinder og mænd, der skruer op for aktivitetsniveauet - til omkring syv timer om ugen - når de bliver mellem 40 og 61 år, kan nedsætte risikoen for at dø af en hvilken som helst årsag i de følgende år med 35 procent. Det er en sundhedsmæssig fordel, der svarer til den forskerne fandt hos mennesker, der har trænet på samme niveau fra de var teenagere eller i 20'erne og frem.

Læs mere på videnskab.dk

Flere og flere børn og unge får sovemedicin

Trods massivt politisk fokus på at reducere forbruget af sovemedicin til børn fortsætter stigningen. I 2017 var 9570 børn og unge under 18 år brugere af den receptpligtige sovemedicin melatonin. Det er en stigning på fire procent fra året før.

Ifølge Berlingske viser adskillige undersøgelser, at medicinen ikke har nogen nævneværdig positiv effekt på børnenes søvn. Der er desuden usikkerhed om, hvorvidt medicinen kan give alvorlige bivirkninger på sigt.

Læs mere på jyllands-posten.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.