Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 13, 2020


  • Normalisering af et svækket immunforsvar
  • Overlæge opfordrer til motion under coronakrisen: Sådan påvirker 14 dages inaktivitet din krop
  • Musik gavner hjertepatienter
  • Syv eller otte timers nattesøvn ser ud til at være bedst for hjertesundhed

UGENS CITAT

"Det bedste tidspunkt at plante et træ var for 20 år siden. Det næstbedste tidspunkt er nu."

— Kinesisk ordsprog


Normalisering af et svækket immunforsvar

Hvordan man styrker et svækket immunforsvar

Hvad kan man gøre for at styrke immunforsvaret?

Din krop udsættes hele tiden for bakterier, vira, miljøgifte mv., som risikerer at gøre dig syg, hvis din krop ikke effektivt neutraliserer disse trusler.

Din krop har et helt system af forskellige funktioner, der er beregnet til at udføre dette arbejde, så du ikke bliver syg. Det er kroppens immunforsvar.

Langt de fleste vira og bakterier har ikke en chance, når de står overfor immunforsvaret. Potentielt sygdomsfremkaldende bakterier og vira må normalt hurtigt give op.

Immunforsvaret klarer næsten alle angreb fra bakterier og vira, uden du bemærker det, men nogle vira og bakterier kan være farlige for selv et velfungerende immunforsvar.

Hvis dit immunforsvar er svækket, bliver du lettere syg, og i nogle tilfælde kan selv et stærkt immunforsvar blive så overvældet, at tilstanden bliver kritisk.

Der er dog især én ting, der hurtigt gavner et svækket immunforsvar, og som er særlig vigtig for et velfungerende immunforsvar, og det er nok søvn!

Nok søvn er en undervurderet og vigtig forudsætning for, at hele kroppen — inkl. de helbredende processer og immunforsvaret — fungerer optimalt.

Noget af det allervigtigste, du kan gøre for dit immunforsvar, er at sikre nok søvn.

Ifølge artiklen: Kan vi booste vores immunforsvar? udtaler seniorforsker og ph.d. Birgitte Rahbek Kornum fra Molekylærbiologisk søvnforskningsenhed på Glostrup Hospital, at søvnmangel spiller en rolle, når det gælder immunforsvaret. For lidt søvn forringer immunforsvarets evne til målrettet at reagere over for fremmede organismer som virus og bakterier.

___

En usund livsstil kan svække immunforsvaret og i en eller anden udstrækning forringe kroppens evne til at reagere effektivt på virus og bakterier.

Tænk langsigtet, hvis du ønsker at forbedre din modstandskraft og generelle sundhed.

Ud over gode søvnvaner, er der sandsynligvis ikke ret meget, du kan gøre for at styrke dit immunforsvar her og nu eller på kort sigt.

Men en sund livsstil giver på længere sigt mere "at stå imod med". Ofte meget mere.

I forbindelse med coronavirus opnår du den bedste beskyttelse ved at følge myndighedernes råd og ellers gøre, hvad du kan, for at vedligeholde eller genvinde et godt helbred.

Mere om, hvordan en sund livsstil kan forbedre helbredet i denne e-bog.

Relevante informationer om coronavirus/covid-19 fra myndighederne finder du på denne side


Overlæge opfordrer til motion under coronakrisen: Sådan påvirker 14 dages inaktivitet din krop

Den seneste uge har det været mere vanskeligt at få rørt sig end normalt. Fitnesscentre, sportsklubber og svømmehaller er efter myndighedernes anbefalinger lukket for at forhindre spredningen af coronavirus.

- Man skal løbende rejse sig op og lave nogle benløft. Men man kan også downloade nogle apps, hvor man kan få hjælp til nogle øvelser derhjemme, fortæller Bente Klarlund Pedersen, overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet, i DR-programmet Lægens bord.

Hvis man holder behørig afstand til andre, så anbefaler Bente Klarlund også, at man går en tur.

Læs mere på dr.dk


Musik gavner hjertepatienter

½ times daglig musik viste sig at reducere angst, smerter og efterfølgende hjerteproblemer blandt hjertepatienter.
Patienter, der led under episoder med brystsmerter kort tid efter et hjerteanfald, havde signifikant lavere niveauer af angst og smerter, hvis de lyttede til musik i 30 minutter om dagen, ifølge en undersøgelse præsenteret ved American College of Cardiologys årlige videnskabelige session sammen med World Congress of Cardiology (ACC.20 / WCC).


Syv eller otte timers nattesøvn ser ud til at være bedst for hjertesundhed

Den mængde søvn, du får, ser ud til at være vigtig for dit hjerte og kredsløb.

Sammenlignet med mennesker, der sov i længere eller kortere perioder, havde de, der rapporterede, at de sov syv eller otte timer om natten, signifikant mindre tegn på stivhed i deres arterier, hvilket indikerer en lavere risiko for at udvikle hjertesygdomme eller få et slagtilfælde.

Kilde: American College of Cardiology. "Getting too little -- or too much -- sleep may be bad for the heart: Clocking seven or eight hours of shut eye a night seems to be sweet spot for heart health." ScienceDaily. ScienceDaily, 18 March 2020. <www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200318104451.htm>.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.