Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 18, 2019


  • Søvn og især dyb søvn renser hjernen
  • Mere søvn kan hjælpe teenagere med ADHD til bedre at fokusere og organisere
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Gang er den bedst mulige motion. Væn dig til at gå meget langt."

— Thomas Jefferson (1743-1826)


Søvn og især dyb søvn renser hjernen

Nok dyb søvn hjælper med at holde hjernen fri for affaldsstoffer .

Ny forskning viser, hvordan søvndybden kan påvirke vores hjernes evne til effektivt at vaske affald og giftige proteiner væk fra hjernen. Fordi søvn ofte bliver lettere og mere forstyrret, efterhånden som vi bliver ældre, giver studiet en større forståelse af forbindelsen mellem aldring, søvnmangel og øget risiko for Alzheimers sygdom.

"Søvn er kritisk for funktionen af hjernens rengøringssystem, og denne undersøgelse viser, at jo dybere søvnen er, desto bedre," udtaler Maiken Nedergaard, undersøgelsens hovedforfatter. "Disse resultater tilføjer også til de stadig mere tydelige beviser for, at kvaliteten af søvn eller søvnmangel kan forudsige begyndelsen af Alzheimers og demens."

Kilde: University of Rochester Medical Center. "Not all sleep is equal when it comes to cleaning the brain." ScienceDaily. ScienceDaily, 27 February 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190227173111.htm>.

Kommentar:

Det såkaldte "glymfatiske system" er det rensesystem, der fjerner affaldsstoffer fra hjernen. Det virker primært, imens vi sover, og altså ifølge denne undersøgelser virker det bedst under den dybe søvn.

En artikel fra 2018 på videnskab.dk: Dårlig 'hjernevask', når vi sover, kan forklare demens beskriver, hvordan hele hjernen er omgivet af en tyndtflydende væske (cerebrospinalvæske), der pulserer synkront med hjerteslagene, og hvordan denne væske fjerner affaldsstoffer mellem hjernecellerne og transportere dem væk fra hjernen.

I løbet af søvnen bliver den plads, der omgiver cellerne (det interstitiale rum), væsentligt større, så 'hjernevasken' sker hurtigere.

Både dyb søvn og fysisk aktivitet forbedrer den glymfatiske funktion.


Mere søvn kan hjælpe teenagere med ADHD til bedre at fokusere og organisere

Teenagere med ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) kan drage fordel af mere søvn for at hjælpe dem med at fokusere, planlægge og styre deres følelser. Det viser en undersøgelse.

"Øget søvn kan betydeligt [og positivt] påvirke akademisk, social og følelsesmæssig funktion hos unge med ADHD, og søvn kan være et vigtigt fremtidigt mål for fremtidig intervention", skriver forskerne.

Kilde: American Physiological Society. "More sleep may help teens with ADHD focus and organize: Study is first to find executive functioning skills deteriorate with lack of sleep." ScienceDaily. ScienceDaily, 8 April 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190408081816.htm>.


Lidt af hvert

EU’s GMO-lovgivning: En vigtig beskyttelse af forbrugerne eller unødvendigt hysteri?
De mest brugte argumenter mod GMO, holder ikke, konkluderer nyt studie. EU-forsker er uenig.
Læs mere på videnskab.dk

Alt om Solens UV-stråler: Her er 4 råd til solbadning
Vi ser nærmere på de usynlige ultraviolette stråler, der giver os de vigtige D-vitaminer, og som samtidig kan være skadelige ved uhensigtsmæssige sol- og solarievaner.
Læs mere på videnskab.dk

Der er stadig langt til målet om mindre tvang i psykiatrien
Der er stor forskel på, hvor langt regionerne er kommet med at bringe den samlede brug af tvang ned. Samtidig er brugen af tvang over for børn og unge overordnet faldet siden 2017. Det viser den nyeste monitorering af tvang i psykiatrien for 2018.
Læs mere på sst.dk

Byhave: Er det farligt at spise luftforurenet grønt?
Den luftforurening, vi indånder dagligt, får indtaget fra luftforurenet grønt til at blegne.
Den forurening, man får ved at indånde luften et forurenet sted, er meget større end ved at spise noget, der har vokset der.
Det er mindst 1.000 gange farligere at indånde luften i byerne, end det er at spise grøntsager dyrket i forurenet luft.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Tilsætningsstof i friturestegt mad holder influenzaen i live
Tilsætningsstoffet TBHQ ser ud til at have en effekt på, hvor længe man døjer med sin influenza og kan gøre influenzavaccinen mindre effektiv. Det fremgår af et amerikansk forskningsprojekt, hvis resultater blev fremlagt ved en biologikonference i weekenden. TBHQ er et almindeligt konserveringsmiddel, som bl.a. tilsættes frituremad for at bekæmpe forskellige mikroorganismer, og i et musestudie kunne forskerne vise, at musene, der spiste mad med TBHQ, havde flere virusceller i kroppen og mere slim i lungerne. Forskerne ved ikke nøjagtigt hvorfor endnu, men hægter foreløbig resultaterne op på en reaktion i immunsystemet.
Læs mere på ing.dk
og sciencenews.org


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.