Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 19, 2020


  • Kostråd fra WHO under udbruddet med COVID-19
  • Indtagelse af kostfibre forbundet med lavere risiko for brystkræft
  • Kostvaner har stor indvirkning på tarmmikrobiomet
  • Moderne kødproduktion udgør også en risiko for pandamier.

UGENS CITAT

"Grav brønden, før du bliver tørstig.”

— Kinesisk ordsprog


Kostråd fra WHO under udbruddet med COVID-19


Så kom WHO endelig med kostråd, som det er klogt at efterleve, for at mindske risikoen for et mere alvorligt forløb i tilfælde af COVID-19.

De skriver blandt andet:

"Korrekt ernæring og hydrering er afgørende. Mennesker, der spiser en velafbalanceret kost, har en tendens til at være sundere med stærkere immunsystemer og lavere risiko for kroniske sygdomme og infektionssygdomme. Så du bør spise en række friske og uforarbejdede fødevarer hver dag for at få de vitaminer, mineraler, kostfibre, proteiner og antioxidanter, som din krop har brug for. Drik nok vand. Undgå sukker, fedt og salt for at reducere din risiko for overvægt, fedme, hjertesygdom, slagtilfælde, diabetes og visse typer kræft markant."

Kostrådene minder meget om vores egne officielle kostråd -- altså godt med frugt og grøntsager suppleret med bælgfrugter, fuldkorn og nødder. Undgå forarbejdet kød. Rødt kød kan spises 1-2 gange om ugen. Fjerkræ 2-3 gange. Vælg så vidt muligt fedtfattige mælkeprodukter. Brug frisk frugt og grøntsager som snacks frem for fødevarer, der er rige på sukker, fedt og salt. Osv.

Læs mere på WHO's hjemmeside

Alt i alt rigtig gode kostråd, som er en væsentlig forbedring i forhold til, hvordan de fleste spiser. Det er også kostråd, som vi ikke bør undervurdere betydningen af i forhold til immunsystemet, og hvor godt vi er rustet til at komme godt igennem en evt. infektion!

Nu da WHO har meldt ud, mon vi så ikke også snart får kostråd fra Sundhedsstyrelsen eller Fødevarestyrelsen?

Er anbefalingerne fra WHO perfekte? Ikke efter min mening, men det er vel heller ikke meningen, at de skal være det. De er udformet på en måde, så de er overskuelige og overkommelige for de fleste.


Indtagelse af kostfibre forbundet med lavere risiko for brystkræft

En analyse af alle relevante undersøgelser har vist, at en kost, der er rig på kostfibre, er forbundet med en reduceret forekomst af brystkræft.

Personer med det højeste indtag af kostfibre havde 8 % lavere risiko for brystkræft.

Læs mere på sciencedaily.com

Kommentar:

Kostfibre i frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter og nødder fodrer og fremmer væksten af gode bakterier i tarmene. Disse gode bakterier bekæmper dårlige og sygdomsfremkaldende mikroorganismer i tarmene.

Fiberrige fødevarer indeholder sædvanligvis også mange andre sunde og sygdomsbekæmpende stoffer.

Der er kostfibre i alle vegetabilske fødevarer, som ikke er stærkt forarbejdede. Der er ingen kostfibre i animalske fødevarer.


Kostvaner har stor indvirkning på tarmmikrobiomet

Din kost har en stor indflydelse på sammensætningen af bakterier i dine tarme, hvilket igen påvirker en række metabolske, hormonelle og neurologiske processer, ifølge en litteraturgennemgang af forskere fra George Washington University og National Institute of Standards og Teknologi.

"Efterhånden som vi lærer mere om tarmens mikrobiom og ernæring, lærer vi, hvor meget de påvirker hinanden og, måske mere centralt for folkesundheden, den rolle de begge spiller i forebyggelse og behandling af sygdom," udtaler Leigh A. Frame, PhD, MHS, programdirektør for Integrative Medicine Programs på GW School of Medicine and Health Sciences.

Kilde: George Washington University. "Diet, nutrition have profound effects on gut microbiome." ScienceDaily. ScienceDaily, 25 March 2020. <www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200325131539.htm>.

Kommentar:

Der er en tæt forbindelse mellem din kost, dine tarmbakterier og dit helbred.

En sund kost — en plantebaseret kost, med eller uden små til moderate mængder animalske fødevarer og kun med få ultraforarbejdede fødevarer, som beskrevet i e-bogen: Plantebaseret kost for alle — , gavner tarmmikrobiomet og din sundhed.


Moderne kødproduktion udgør også en risiko for pandamier

Den måde, som folk spiser på over hele verden, er en risikofaktor for pandemier, fordi tørstedelen af det kød, vi spiser, kommer fra fabriksbedrifter.

I disse enorme industrialiserede faciliteter, der leverer mere end 90 procent af kød globalt - og omkring 99 procent af Amerikas kød - er dyr tæt pakket sammen og lever under barske og usanitære forhold.

Når vi pakker tusindvis af dyr tæt sammen i en stank af ammoinak, der brænder deres lunger, stresser det dem og svækker deres immunforsvar, og der er en mangel på frisk luft og sollys. Læg alle disse faktorer sammen, og du har et perfekt miljø til avling og spredning af sygdom, mener Michael Greger, forfatteren af Bird Flu: A Virus of Our Own Hatching.

For at gøre tingene værre har udvælgelse af specifikke gener hos opdrættede dyr gjort disse dyr næsten genetisk identiske. Det betyder, at en virus let kan sprede sig fra dyr til dyr uden at støde på genetiske varianter, der kan stoppe den. Når den bevæger sig igennem en flok eller besætning kan virussen vokse sig stærkere og mere skadelig.

Greger udtrykker det klart: "Hvis du rent faktisk ønsker at skabe globale pandemier, så byg fabriksbedrifter."

Læs mere på vox.com


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.