Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 23, 2020


  • En fiberrig kost hjælper diabetikere, og de lever længere
  • Ingen evidens for at høje doser D-vitamin i form af kosttilskud kan hjælpe i forbindelse med COVID-19
  • Nyt studie: Deprimerede skal lære at ignorere tankerne med metakognitiv terapi.

UGENS CITAT

"Bekymringer plejer ikke at stoppe de dårlige ting i at ske, de stopper dig blot fra at nyde de gode.”

(Søren Brun)


En fiberrig kost hjælper diabetikere, og de lever længere

Kostfibre hjælper diabetikere

To nylige undersøgelser fra University of Otago-forskere har vist, at flere fibre i kosten forbedrer forventet levetid.

En undersøgelse, der anvendte data indsamlet fra 8300 voksne med type 1 eller type 2 diabetes, viste, at diabetikere med et højere fiberindtag kunne forvente længere levetid.

Sammenlignet med diabetikere, der havde et gennemsnitligt indtag af kostfibre på 19 gram dagligt, gav et indtag på 35 gram dagligt en 35% nedsat risiko for at dø tidligt.

Forskningsteamet analyserede også 42 forsøg med 1789 deltagere, hvor voksne med prediabetes, type 1 eller type 2 diabetes fik mere fiber og fuldkorn i mindst seks uger. Der opstod vedvarende forbedringer i blodsukkerkontrol, kolesterolniveauer og reduktioner i kropsvægt, når deltagerne øgede deres fiber- eller fuldkornsindtagelse.


Ingen evidens for at høje doser D-vitamin i form af kosttilskud kan hjælpe i forbindelse med COVID-19

Efter ubekræftede rapporter om, at høje doser af D-vitamin — over 4000 IU / 100 µg dagligt — kan mindske risikoen for smitte med COVID-19 eller på andre måde hjælpe i forbindelse med COVID-19, har forskere fra Storbritannien, Europa og USA, inklusive eksperter fra University of Birmingham, offentliggjort en D-vitamin konsensusrapport, der advarer mod høje doser af D-vitamintilskud.

Efter en gennemgang af undersøgelser om emnet konkluderer de, at der i øjeblikket ikke er tilstrækkelig videnskabelig dokumentation for, at D-vitamin er fordelagtigt til forebyggelse eller behandling af Covid-19.

Forskerne konkluderede, at påstande om fordelene ved vitaminet i behandlingen af virussen ikke i øjeblikket understøttes af tilstrækkelige humane undersøgelser, men at anbefalingen af høje doser D-vitamin er baseret på fund fra undersøgelser, der ikke specifikt undersøgte denne mulighed.

Kommentar:

Det er naturligvis vigtigt at få NOK D-vitamin — også set i relation til COVID-19 — eftersom D-vitamin blandt andet spiller en vigtig rolle for vores immunsystem.

Solen er den bedste kilde til D-vitamin.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du får nok D-vitamin eller om du vil have gavn af ekstra D-vitamin, så hold dig til moderate/normale doser, og undgå meget høje doser som kosttilskud (medmindre anbefalet af en læge, diætist eller anden fagperson). Overhold dosering på glasset.

Medmindre du ved, at du mangler D-vitamin, bør du nok ikke tage kosttilskud over 20 µg dagligt (eller vælge en stærk tablet, du kun tager nogle gange om ugen).

På denne tid af året er langt den bedste kilde til D-vitamin solen. Nyd den (uden at blive rød/forbrændt) og du får masser af D-vitamin. Selv om du får meget mere D-vitamin fra solen, end du kan få fra kosttilskud, kan du ikke få for meget D-vitamin fra solen (fordi optagelsen og udnyttelsen foregår på en anden og mere naturlig måde, end når du tager tilskud).

En af grundene til, at daglige høje doser af D-vitamin som kosttilskud ikke anbefales, er en mistanke om, at det måske kan være med til at forårsage en hyper-immunrespons (et overaktivt immunsystem), hvilket absolut ikke er ønskeligt ved COVID-19, eftersom det netop er immunsystemets overreaktion, der er årsag til de fleste COVID-19 dødsfald.

Selv om vi indtil videre ikke har studier af D-vitamintilskud til COVID-19-patienter, så kommer de. Vi ved ganske enkelt ikke, om høje doser af D-vitamin gør mere skade end gavn ved covid-19.

Du får masser af D-vitamin fra solen på denne årstid, og det er langt den bedste og sikreste måde at tanke op med D-vitamin.


Nyt studie: Deprimerede skal lære at ignorere tankerne med metakognitiv terapi

Terapi, der hjælper deprimerede med at lade tankerne passere, virker bedre end traditionel terapi i stort forsøg. Men der skal forskes mere, siger professor.

Et nyt lodtrækningsstudie indikerer, at deprimerede får mere ud af en type terapi, hvor de i stedet for at arbejde med sig selv og deres tanker får hjælp til at rette opmærksomheden ud mod omverdenen.

Grubleri eller rumination, som det hedder på lægesprog, er et gennemgående symptom ved depression. Tankerne tager magten, og den deprimerede grubler konstant over fejl, utilstrækkelighed og forfærdelige forudsigelser.

Grundtanken i metakognitiv terapi er, at man skal lære at ignorere tankerne, for eksempel ved at fokusere på noget andet eller ved at lave noget andet.

Læs mere på videnskab.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.