Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 24, 2019


  • Både rødt og hvidt kød dårligt for kolesteroltallet
  • Dårlig nattesøvn kan få blodtrykket til at stige
  • Sammenhæng mellem dårlig søvn og dårlig ernæring
  • Mere end 4.400 daglige skridt gavner helbredet og forlænger livet hos ældre mennesker
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Livskvalitet er at have det godt med sig selv, at have det godt med andre, at have det godt med det man laver."

— John Engelbrecht


Både rødt og hvidt kød dårligt for kolesteroltallet

Rødt kød og hvidt kød som fjerkræ, har de samme virkninger på blodkolesterolniveauet. Det viser et såkaldt randomiseret crossover-studie offentliggjort i den amerikanske Journal of Clinical Nutrition.

51 deltagere fik deres proteiner fra enten:

  • rødt kød (oksekød og svinekød)
  • hvidt kød (kylling og kalkun)
  • planter (bælgfrugter, nødder, korn og sojaprodukter)

Alle deltager fulgte i fire uger en kost med hver af disse kilder til proteiner i deres kost.

Det overraskede forskerne, at indtagelsen af fjerkræ gav en lige så stor stigning i kolesterol som rødt kød.

Indtagelsen af planteprotein gav ingen stigning i blodets kolesterol, og er derfor sundest for kolesteroltallet.

Resultaterne viste, at begrænsning af kød, hvad enten det er rødt eller hvidt, er mere tilrådeligt, når målet er at sænke blodkolesterolniveauet, end tidligere antaget.

Kilde: Nathalie Bergeron, Sally Chiu, Paul T Williams, Sarah M King, Ronald M Krauss. Effects of red meat, white meat, and nonmeat protein sources on atherogenic lipoprotein measures in the context of low compared with high saturated fat intake: a randomized controlled trial. The American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqz035. Offentliggjort 4. juni 2019.

Kommentar:

Mængden af kolesterol i blodet er en af mange faktorer, der øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.


Dårlig nattesøvn kan få blodtrykket til at stige

Ny forskning ledet af University of Arizona giver en mulig forklaring på, hvorfor søvnproblemer øger risikoen for hjerteanfald, slagtilfælde og endda dødsfald fra hjerte-kar-sygdomme.

300 mænd og kvinder i alderen 21 til 70 deltog i en undersøgelse, der viste, at dem, der sov dårligt, generelt havde et højere systolisk blodtryk — det øverste tal i en blodtryksmåling — de nætter, de sov dårligt og den næste dag.


Sammenhæng mellem dårlig søvn og dårlig ernæring

Forskere har opdaget en sammenhæng mellem lavere indtag af vigtige næringsstoffer (lavere mængder vitaminer A, D og B1 samt magnesium, niacin, calcium, zink og fosfor) og regelmæssig for lidt søvn (mindre end syv timers søvn per nat i gennemsnit).

Den ledende forsker Chioma Ikonte udtaler: "Vores resultater tyder på, at personer med kort søvnvarighed kan have gavn af at forbedre deres indtag af disse næringsstoffer gennem kost og tilskud."
Undersøgelsen viser ikke årsag og virkning, altså om for lidt søvn forårsager næringsstofmangel eller næringsstofmangel fører til for lidt søvn.


Mere end 4.400 daglige skridt gavner helbredet og forlænger livet hos ældre mennesker

Et nyt studie, der fulgte 16.741 kvinder med en gennemsnitsalder på 72 år, har konkluderet at mere end 4.400 skridt dagligt forlænger livet.

De kvinder, der gik ca. 4.400 skridt dagligt, havde en lavere dødsrate end de kvinder, der kun gik ca. 2.700 skridt dagligt.

Studiet viste også, at dødeligheden faldt desto flere daglige skridt op til omkring 7.500, hvorefter der ikke så ud til at være yderlige gavnlig virkning af flere daglige skridt.


Lidt af hvert

Sukker fremmer overspisning og fedme -- i det mindste hos bananfluer
En eksperiment med bananfluer tyder på, at høj indtagelse af sukker forårsager smagsændringer, som påvirker appetit og tendensen til at tage på.
Det vides endnu ikke om eller i hvor stor udstrækning det samme er tilfældet hos mennesker. Forskerne tror det, og hvis mennesker reagerer på samme måde som bananfluer, kan ændring af sukkermængden i kosten sandsynligvis hjælpe med at regulere vores fødeindtag.
Læs mere på slankenyt.dk

GMO-planter kan bekæmpe klimaforandringerne. Så nu er det uetisk at være imod dem, siger Etisk Råd
Nye og forbedrede teknikker til genetisk forædling af planter har fået debatten om GMO-mad til at blusse op igen. Nu melder Etisk Råd sig ind i samtalen med en klar, ny udtalelse: Ikke alene er det uproblematisk at bruge teknologien, siger rådet – det er decideret problematisk ikke at bruge den. Verden står på tærsklen af en genteknologisk landbrugsrevolution, som er hårdt tiltrængt.
De kommende årtier skal den globale madproduktion øges markant for at brødføde en voksende verdensbefolkning, samtidig med at klimaforandringerne hele tiden gør det vanskeligere at drive landbrug på grund af tørke og vildere vejr.
Læs mere på zetland.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.