Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 24, 2020


  • Mindre mættet fedt og mindre kolesterol giver færre hjerte-kar-sygdomme og længere levealder

UGENS CITAT

"Livet handler ikke altid om at have gode kort, men nogle gange om at spille en dårlig hånd godt.”

— Jack London


Mindre mættet fedt og mindre kolesterol giver færre
hjerte-kar-sygdomme og længere levealder

sundere kost, sundere hjerte

Mindre mættet fedt er en simpel og effektiv kostændring.

Ifølge en artikel på videnskab.dk — Succes: Danskernes kolesteroltal er faldet støt — indeholder animalsk fedt fra kød store mængder af den skadelige kolesterol, der kan give blodpropper.

For år tilbage var hjertekarsygdomme forårsaget af for meget farlig kolesterol i årerne den hyppigste dødsårsag i Danmark. Nu er udviklingen vendt.

Markant færre danskere har i dag for meget af den type kolesterol, der kan give blodpropper, end i 1980’erne, viser et nyt studie.

Danskernes gennemsnitlige kolesteroltal er faldet med 19 procent, mellem 1980 og 2018.

I andre dele af verden stiger antallet af mennesker med for meget kolesterol i blodet dramatisk. Det gælder især de lande, som i de seneste årtier har oplevet en stor økonomisk fremgang, og derfor nu spiser mere kød.

For højt indhold af farlig kolesterol i blodet var i 2017 ansvarlig for cirka 3,9 millioner dødsfald på verdensplan.

Læs mere i artiklen på videnskab.dk

På trods af den positive udvikling, indtager vi stadig for meget mættet fedt i Danmark, og har stadig en al for høj forekomst af hjerte-kar-sygdomme.

Selv om de danske kostråd anbefaler, at højst 10 % af kalorierne i kosten kommer fra mættet fedt, indtager vi i gennemsnit ca. 15% af kalorier fra mættet fedt.

I en ny videnskabelig gennemgang — Public health guidelines should recommend reducing saturated fat consumption as much as possible: YES — konkluderer forskerne baseret på årtiers forskning, at stærke beviser understøtter de nuværende kostråd om at mindske indtagelsen af mættet fedt, og evt. erstatte mættet fedt med umættet fedt.

Epidemiologiske undersøgelser har vist, at udskiftning af mættet fedt med umættet fedt (men ikke med raffinerede kulhydrater og tilsat sukker), er forbundet med en reduktion i koronar hjertesygdomme og død.

Der er meget dokumentation fra kontrollerede kliniske studier, at mættet fedt øger LDL-kolesterol, som er en væsentlig årsagsfaktor i udviklingen af hjerte-kar-sygdomme.

Selv om ny forskning viser, at mættet fedt fra mælk og mælkeprodukter — især fermenterede mejeriprodukter — er bedre end andre former for mættet fedt, så øger mættet fedt fra mælk og mælkeprodukter stadig mængden af LDL-kolesterol sammenlignet med umættet fedt fra vegetabilske fødevarer.

Forskerne anbefaler derfor, at de nuværende kostanbefalinger om at mindske mættet fedt, og at erstatte mættet fedt med umættet fedt, fortsat skal være del af de officielle kostråd.

Kilde: Penny M Kris-Etherton, Ronald M Krauss, Public health guidelines should recommend reducing saturated fat consumption as much as possible: YES, The American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa110. Published: 03 June 2020 Article history

En del ernæringseksperter argumenterer endda for, at de officielle kostråd bør anbefale, at vi sænker indtagelsen af mættet fedt så meget som muligt — og ikke kun, at vi indtager mindre end 10% af kalorierne fra fedt.

Det fremgår af artiklen: Should guidelines on saturated fat consumption recommend lowest intake possible? hvor professor i ernæring, Penny M. Kris-Etherton, fra the Pennsylvania State University, argumenterer for at kostrådene anbefaler, at vi mindsker indtagelsen af mættet fedt så meget som muligt.

Hun nævner to store epidemiologiske undersøgelser, der viser, at vi kan reducere risikoen for total dødelighed og død pga. hjerte-kar-sygdomme ved at erstatte mættet fedt med andre fedtstoffer, især umættede fedtstoffer.

Hun nævner også, at en gennemgang af 15 randomiserede kontrollerede undersøgelser for nylig viste, at reduktion af mættet fedt i kosten reducerer hjerte-kar-hændelser med 21%.

Andre undersøgelser har vist, at høj indtagelse af mættet fedt inducerer cellulær inflammation, ændrer vaskulær funktion og giver en dårligere tarmflora.

Som det også fremgå af artiklen er ikke alle enige. Det væsentligste modargument er, at en anbefaling om at mindske indtagelsen af mættet fedt så meget som muligt, kan få nogle mennesker til at erstatte mættet fedt med sukker eller raffinerede kulhydrater, hvilket ikke er bedre.

Læs mere i artiklen

Der er ikke enighed om, hvorvidt kostrådene bør ændres fra at begrænse indtagelsen af mættet fedt til under 10% af kalorierne til at anbefale, at vi indtager så lidt mættet fedt som muligt, men der er bred videnskabelig enighed om, at vores indtagelse af mættet fedt bør ligge under 10% af kalorierne.

De fleste danskere får alt for mange af deres kalorier fra mættet fedt, og kan med fordel have som målsætning at erstatte en stor del af fødevarer med mættet fedt med sundere vegetabilske fødevarer.

Fødevarer med højt indhold af mættet fedt øger kolesteroltallet. Fødevarer med højt indhold af mættet fedt kommer fra dyreriget, men også kokosfedt og palmeolie er rig på mættet fedt.

Det er hovedsageligt animalske fødevarer, der indeholder mættet fedt, og kun animalske fødevarer indeholder både mættet fedt og kolesterol.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.