Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 35, 2020


  • Plantebaserede kostformer kan sænke blodtrykket, også selv om de indeholder begrænsede mængder kød og mejeriprodukter
  • Plantebaseret kost mod prostatakræft
  • Nødder som del af en kost, der forebygger kræft og har andre fordele.

UGENS CITAT

"Hvis du kunne sparke personen mellem benene, som er ansvarlig for de fleste af dine problemer,
ville du ikke kunne sidde i en hel måned."

— Theodore Roosevelt.


Plantebaserede kostformer kan sænke blodtrykket, også selv om de indeholder begrænsede mængder kød og mejeriprodukter

Højt blodtryk er verdens førende risikofaktor for hjerteanfald, slagtilfælde og andre hjerte-kar-sygdomme.

Forskere sammenlignede virkningen af syv former for plantebaseret kost på blodtrykket i en systematisk gennemgang af tidligere undersøgelser. De fandt, at en kost rig på vegetabilske fødevarer kan indeholde begrænsede mængder af animalske fødevarer og stadig forbedre blodtrykket.

Blodtryksreduktionen, forårsaget af en mere plantebaseret kost, ville ifølge forskerne resultere i en 14 % reduktion i slagtilfælde, en 9 % reduktion i hjerteanfald og en 7 % reduktion i den samlede dødelighed.

Hovedforfatter Joshua Gibbs fra University of Warwick: "I det væsentlige er enhver skift mod en plantebaseret kost gavnlig."

En såkaldt DASH-kost (en kost, der specielt er designet til at sænke blodtrykket) havde den største effekt. Den reducerede blodtrykket med 5,53 / 3,79 mmHg sammenlignet med en kontroldiæt, og med 8,74 / 6,05 mmHg sammenlignet med en såkaldt normal kost.[1][2]

Et blodtryk, der er over 135 / 85 mmHg anses for at være forhøjet. Sundhed.dk har en oversigt over, hvornår blodtrykket er for højt.[3]

Blandt de måder at spise på, der blev undersøgt, var lacto-ovo vegetar, vegansk, middelhavskost og en såkaldt DASH kost. Bortset fra veganerkosten inkluderede alle de plantebaserede måder at spise på også begrænsede mængder animalske fødevarer.

Det er ikke så underligt, at DASH-kosten ifølge denne undersøgelse var bedst, eftersom den jo er sammensat med det formål at sænke blodtrykket.

Ifølge hjerteforeningen kan DASH kosten indgå som en del af behandlingen af forhøjet blodtryk. De skriver:
"DASH diæten (Dietary Approaches to Stop Hypertension) kan indgå som en del af behandlingen af forhøjet blodtryk. En diæt specifikt sammensat med det formål at sænke blodtrykket. DASH-kosten består af masser af grønsager suppleret med fisk, havføde, fuldkorn, kostfibre, bælgfrugter, frugt, bær, magre oste- og mælkeprodukter, gode planteolier samt magert kød i ny og næ."[4]

Det kunne være interessant at se en sammenligning imellem en DASH kost og en vegansk kost, som også var sammensat med det formål at sænke blodtrykket.

Den gode nyhed er, at enhver fornuftig version af en plantebaseret kost kan sænke blodtrykket og derved mindske risikoen for hjerteanfald, slagtilfælde og andre hjerte-kar-sygdomme.

Kilder:

[1] https://warwick.ac.uk/newsandevents/pressreleases/plant-based_diets_shown
[2] Gibbs J, Gaskin E, Ji C, Miller MA and Cappuccio FP. ‘The effect of plant-based dietary patterns on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of controlled intervention trials’, published in Journal of Hypertension 2020; 38: in press. DOI: 10.1097/HJH0000000000002604
[3] https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerte-og-blodkar/illustrationer/tegning/hoejt-blodtryk-oversigtstegning/
[4] https://hjerteforeningen.dk/2019/03/forhoejet-blodtryk-kan-ikke-fixes-med-lynkur-paa-14-dage/


Plantebaseret kost mod prostatakræft

Forskerne vurderede tre forskellige måder at spise på:

1) En sund kost, rig på frugt, grøntsager og planteproteiner som tofu og nødder.

2) En saltrig vestlig kost inkl. alkohol, der inkluderer mere kød og drikkevarer som øl og vin.

3) En sukkerrig vestlig kost med drikkevarer, der er rig på pasta, pizza, desserter og sukkerholdige kulsyreholdige drikke.

En vestlig kost har generelt et højt indhold af animalske og ultraforarbejdede fødevarer.

Forskerne fandt en sammenhæng mellem en sund plantebaseret kost og en lavere risiko for prostatakræft.

En sukkerrig vestlig kost var forbundet med en øget risiko for prostatakræft og så ud til at være en faktor i mere aggressive kræftformer.

Kilde: Trudeau, K.; Rousseau, M.-C.; Barul, C.; Csizmadi, I.; Parent, M.-É. Dietary Patterns Are Associated with Risk of Prostate Cancer in a Population-Based Case-Control Study in Montreal, Canada. Nutrients 2020, 12, 1907.
https://medicalxpress.com/news/2020-07-link-healthy-diet-prostate-cancer.html


Nødder som del af en kost, der forebygger kræft og har andre fordele

I en artikel fra American Institute for Cancer Research nævner de, at det er et godt valg at inkludere nødder i en kost, der forebygger kræft og har andre sundhedsmæssige fordele. De nævner også, at vi kan spise en rimelig portion hver dag, uden at vægten stiger.

Der er bred enighed blandt ernæringseksperter om, at det er sundt at inkludere små til moderate mængder nødder i den daglige kost.

Nødder og frø kan blandt andet være gode kilder til gavnlige næringsstoffer som protein, E-vitamin, calcium, selen, zink, jern og omega-3.

På grund af det høje fedt- og kalorieindhold mener nogle eksperter, at det er bedst, hvis vi holder os til omkring en håndfuld nødder og/eller frø dagligt.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.