Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 41, 2018


  • Sund kost mod depression
  • Middelhavskosten forebygger den mest almindelige årsag til blindhed
  • Højst to timer foran en skærm i fritiden forbundet med bedre kognitiv funktion hos børn
  • Danske forskere advarer mod udbredt smertestillende medicin.

UGENS CITAT

"Jeg burde virkelig gøre noget med mit liv … måske i morgen."

— Ukendt


Sund kost mod depression

Forskerne gennemgik 41 undersøgelser om kost og depression.

De skriver blandt andet i deres konklusion: »Vores gennemgang viser, at en sund kost, især en traditionel middelhavskost og at undgå en kost, der fremmer inflammation, er forbundet med nedsat risiko for depressive symptomer eller klinisk depression.«

En typisk middelhavskost indeholder frugt, grøntsager, bælgfrugter, olivenolie, nødder, fuldkorn og moderate mængder fisk, kød og mejeriprodukter.

Forskerne vurderer, at en kost a la middelhavskosten reducerer inflammation, oxidativ stress og insulinresistens (som er forbundet med depression).[1]

Det er værd at understrege, at studiet ikke kan sige noget om, hvorvidt man bliver mere deprimeret af at spise usundt, eller om man spiser mere usundt, fordi man er deprimeret. Eller om der er helt andre grunde til, at der er en korrelation mellem sund mad og sundt mentalt helbred.

Det mest sandsynlige er, at det går begge veje. Altså at usund kost (og livsstil) øger risikoen for depression, og at en depression har tendens til at forværre en persons kost og livsstil (mindre lyst til motion, sover dårligere, spiser mere usundt).

Også et andet nyt og ret usædvanligt eksperiment tyder på, at sunde kostvaner har stor indflydelse på vores humør og mentale tilstand.

Forskere fra James Cook University i Australien udspurgte omkring 100 mennesker på hver af to forskellige øer om deres kost. På den ene ø, havde befolkningen adgang til fastfood og på den anden havde de ikke. Forskerne tog også blodprøver af de udspurgte.

Der blev i alt fundet 19 personer, som havde moderat til svær depressive symptomer. 16 af disse personer var fra øen, hvor fastfood var lettilgængelig, og kun tre fra den anden ø.

Da blodprøverne blev analyseret kunne forskerne konstatere forskelle mellem niveauerne af to fedtsyrer hos mennesker, som boede på de respektive øer. På øen, hvor befolkningen havde adgang til og ofte spiste fastfood, havde de mere omega-6 og mindre omega-3 i blodet.

Omega-6 findes især i fastfood og i overflod i en såkaldt vestlig kost.

På øen, hvor de ikke havde adgang til fastfood, havde befolkningen mere omega-3 i blodet.

For meget omega-6 i forhold til omega-3 er forbundet med øget forekomst af depressioner. Omega-6 er hovedsageligt pro-inflammatorisk, hvorimod omega-3 er anti-inflammatorisk.[2]

Omega-3 findes især i fisk, men også i blandt andet nødder og frø. Vegetarer får omega-3 fra planter.

Læs evt. mere i artiklen: Omega-3 i vegetarkost

[1] Camille Lassale, G. David Batty, Amaria Baghdadli, Felice Jacka, Almudena Sánchez-Villegas, Mika Kivimäki & Tasnime Akbaraly. Healthy dietary indices and risk of depressive outcomes: a systematic review and meta-analysis of observational studies. Molecular Psychiatry. Published: 26 September 2018.

[2] Maximus Berger m.fl. Cross-sectional association of seafood consumption, polyunsaturated fatty acids and depressive symptoms in two Torres Strait communities. Nutritional Neuroscience. Published online: 03 Aug 2018. https://doi.org/10.1080/1028415X.2018.1504429. Pressemeddelelse om undersøgelsen


Middelhavskosten forebygger den mest almindelige årsag til blindhed

Der kommer flere og flere beviser på, at dårlig kost spiller en vigtig rolle i udviklingen af aldersrelateret macular degeneration (AMD), som er den mest almindelige årsag til blindhed.

Et stort samarbejde mellem forskere fra EU, der undersøgte sammenhængen mellem gener og livsstil på udviklingen af AMD, har vist, at folk, der fulgte en middelhavskost, reducerede deres risiko for AMD med 41 %.

Undersøgelsen tyder på, at en middelhavskost er gavnlig for alle, uanset om de allerede har sygdommen eller risikerer at udvikle den.

Kilde: American Academy of Ophthalmology. "Mediterranean diet prevents a leading cause of blindness, study suggests: Research shows we can all eat our way to better eye health." ScienceDaily. ScienceDaily, 1 October 2018. <www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181001101940.htm>.


Højst to timer foran en skærm i fritiden forbundet med bedre kognitiv funktion hos børn

Begrænsning af skærmtid i fritiden til mindre end to timer om dagen samt at få tilstrækkelig søvn og fysisk aktivitet er forbundet med forbedrede kognitive evner.

Det gjaldt især begrænset tid foran en skærm og forbedret søvn.

Kilde: Associations between 24 hour movement behaviours and global cognition in US children: a cross-sectional observational study


Danske forskere advarer mod udbredt smertestillende medicin

Stoffet diclofenac, der findes i blandt andet Voltaren, kan på pilleform øge risikoen for hjertekarsygdomme, viser stort, dansk studie.

Forskernes analyse af i alt 6,3 millioner patientforløb viser, at brugerne af diclofenac-præparater havde op mod 50 procent højere risiko for at blive ramt af hjertekarsygdomme i forhold til dem, der slet ikke tog et lægemiddel.

Kilde: https://videnskab.dk/krop-sundhed/danske-forskere-advarer-mod-udbredt-smertestillende-medicin 


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.