Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 43, 2019


  • Linser gavner blodsukkeret
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

Når jeg hører nogen sukke, at “livet er hårdt”, fristes jeg til at spørge: “Sammenlignet med hvad?"

Sydney Harris.


Linser gavner blodsukkeret

Ved at skifte en del kartofler eller ris i et måltid ud med linser, kan du sænke blodsukkeret med over 20 %. Ifølge en undersøgelse fra University of Guelph fra 2018.

Når du skrifter en halv portion ris ud med linser giver det 20 % mindre stigning i blodsukkeret. Når du skifter en halv portion kartofler ud med linser giver det 35 % mindre stigning i blodsukkeret.

"Bælgfrugter er ekstremt næringstætte fødevarer, der har potentiale til at reducere kroniske sygdomme forbundet med ukontrolleret blodsukker", udtaler Professor Alison Duncan, som er en af forskerne bag studiet.

24 sunde voksne deltog i undersøgelsen. De fik på forskellige tidspunkter enten serveret et måltid, der kun bestod af ris eller et måltid, der bestod af 50 % ris og 50 % linser.

Forskere målte deltagernes blodsukker, før de spiste og i løbet af to timer bagefter.

Blodsukkeret faldt med ca. 20 %, når halvdelen af stivelsen blev erstattet med linser.

Forskerne gentog derefter samme forsøg, hvor de brugte kartofler i stedet for ris. Her blev blodsukkeret 35 % lavere når halvdelen af kartoflerne blev erstattet med linser.

Bælgfrugter (fx linser) kan sinke fordøjelsen og frigivelsen af de sukkerarter, der findes i stivelse, hvilket i sidste ende mindsker blodsukkerniveauet.

Bælgfrugter indeholder komponenter, som hæmmer de enzymer, der er involveret i optagelsen af glukose, og fiberindholdet i disse fødevarer kan fremme produktionen af kortkædede fedtsyrer, hvilket også kan bidrage til at reducere blodsukkeret.

Kilde: Alison M Duncan, Dan Ramdath m.fl. Carbohydrate Replacement of Rice or Potato with Lentils Reduces the Postprandial Glycemic Response in Healthy Adults in an Acute, Randomized, Crossover Trial, The Journal of Nutrition, Volume 148, Issue 4, 1 April 2018, Pages 535–541, https://doi.org/10.1093/jn/nxy018

Pressemeddelelse om undersøgelsen

Kommentar:

En kost, der indeholder mindre stivelse og færre raffinerede kulhydrater og fx linser og andre fiberrige komplekse kulhydrater, er med til at regulere blodsukkeret på en sund måde, og bør fx være del af kosten hos personer, der har af diabetes eller forstadier til diabetes.


Lidt af hvert

Dødelig druk overbelaster danske hospitaler
De fleste kan nøjes med at drikke en gang imellem. Men nogle mister kontrollen:
De udvikler en ubalance i hjernen og bliver så afhængige af øl, vin og sprut, at de får abstinenser, når de forsøger at stoppe med at drikke.
De mest uheldige mister frihed, familie og helbred til flasken.
Læs mere på videnskab.dk

Forskere kræver stort studie om kødspisning trukket tilbage
Flere internationale forskere stiller sig kritisk overfor ekspertpanel, som har konkluderet, at de nuværende anbefalinger om indtaget af henholdsvis rødt og forarbejdet kød ikke er understøttet af forskningen. Den ledende forsker bag kødstudiet kalder reaktionen 'hysterisk'. ...
Læs mere på videnskab.dk

Giver søvnmangel dig trang til søde sager? Nu ved forskere måske hvorfor
Når trangen til søde sager melder sig, kan det faktisk godt skyldes en dårlig nats søvn, skriver forskere i nyt studie.
For lidt søvn kan sandsynligvis gøre usunde fødevarer endnu mere fristende. Nu mener forskere, at de ved hvorfor.
Søvntab påvirker nemlig de samme receptorer i hjernen, som rygning af marihuana gør - og som også er kendt for at give trang til søde sager, viser et nyt studie.
Læs mere på videnskab.dk

Har du fart på, når du går? Hurtig gang kan være forbundet med højere IQ
Hastigheden på din spadseretur kan muligvis sige noget om, hvor hurtigt du ældes allerede fra 45-års alderen.
I et studie blev 938 personer fulgt fra deres fødsel i 1972-73 og frem til i dag, hvor de er 45 år. Det viste sig, at dem, der gik mest langsomt også havde den ‘ældste’ hjerne, mens de hurtigste havde ‘yngre’ hjerner.
Det er dog ikke muligt, at vide fra undersøgelsen, om det er hjernen, der påvirker musklerne, eller at hjernen stimuleres ved at bruge musklerne.
Læs mere på videnskab.dk

Erstat siddetid med fysisk aktivitet og pas på hjertet
Flere timers daglig siddetid i kombination med fysisk inaktivitet øger risikoen for at dø af hjertekarsygdomme. Men ny forskning viser, at man kan reducere risikoen ved at sidde meget stille ved at lave moderat til hård fysisk aktivitet i mere end 20 minutter om dagen.
Læs mere på hjerteforeningen.dk

Er kuldechok overhovedet sunde?
Det kolde gys giver kroppen ny energi og styrker immunforsvaret. Men om det på lang sigt er sundt for kroppen, er man stadig usikker på, siger en af de få eksperter på området.
Læs mere på jyllands-posten.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.