Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 43, 2020


  • Høje kolesterolniveauer tidligt i livet fører til hjerteproblemer i midalderen
  • Hvordan livsstilsfaktorer påvirker risikoen for brystkræft
  • Hver tredje diabetespatient har også hjerte-kar-sygdom
  • Hjerneforsker: »Hjernen er måske det organ, som bliver styrket mest af motion«
  • Mindre kød gavner både sundhed og klima.

UGENS CITAT

"At blive gammel er en dårlig vane, som en travl mand slet ikke har tid til".

— André Maurois


Høje kolesterolniveauer tidligt i livet fører til hjerteproblemer i midalderen

At have forhøjet kolesterol som teenager eller tidligt i tyverne øger en persons risiko for at få et hjerteanfald, slagtilfælde eller anden kardiovaskulær hændelse i midalderen. Det viser en ny undersøgelse.

Denne øgede risiko forekom også hos dem, der var i stand til at få deres kolesterolniveauer ned til et sundt niveau, inden de nåede slutningen af trediverne.

Studieleder Michael Domanski udtaler: "Skader på arterierne, der opstår tidligt i livet, kan være irreversible og synes at være kumulative. Af denne grund kan læger måske overveje at ordinere livsstilsændringer og også medicin til at sænke høje LDL-kolesterolniveauer hos unge voksne for at forhindre problemer på længere sigt."

Kilde: University of Maryland School of Medicine. "Having high cholesterol levels early in life leads to heart problems by middle age: Finding could lead to more aggressive strategies to lower cholesterol in early adulthood." ScienceDaily. <www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200922172604.htm>.

Kommentar:

Resultatet af undersøgelsen risikerer at blive brugt til i for stor udstrækning at ordinere kolesterolsænkende medicin til unge.

Det er vigtigt at vurdere konsekvenserne af et liv på kolesterolsænkende medicin i forhold til et lettere forhøjet kolesteroltal — og især i forhold til besværet med en tilstrækkelig og tålmodig indsats fra læger og andre til at få unge til at gennemføre de livsstilsforbedringer, der vil få kolesteroltallet ned.

Ganske få konsekvente livsstilsforbedringer er næsten altid nok til at sænke kolesteroltallet — ikke for meget skodmad, at erstatte mættet fedt med umættet fedt, at spise mindre eller ingen kolesterol i kosten (fra æg, kød og mejeriprodukter), at spise så sundt som muligt (frugt, grøntsager, bælgfrugter, fuldkorn og nødder) og være fysisk aktiv — for at nævne noget af det vigtigste.


Hvordan livsstilsfaktorer påvirker risikoen for brystkræft

Efter at have analyseret millioner af kræfttilfælde globalt, har eksperterne ved American Institute for Cancer Research (AICR) sammenfattet de vigtigste risikofaktorer for brystkræft, og de giver anbefalinger om, hvordan man sænker risikoen.

Indtagelse af alkohol, for meget fedt på kroppen, usund kost og for lidt fysisk aktivitet er nogle af de vigtigste risikofaktorer.

De skriver, at livsstilsfaktorer som at undgå alkohol, have en sund vægt, være fysisk aktiv og vælge en kost, der rig på fuldkorn, grøntsager, frugt og bønner, kan mindske risikoen for kræft.


Hver tredje diabetespatient har også hjerte-kar-sygdom

En tredjedel af patienter med type 2-diabetes lider samtidig af hjerte-kar-sygdom. I 90 procent af tilfældene er der tale om åreforkalkning.

Blandt 9.823 diabetespatienter havde 34,8 % en hjerte-kar-sygdom. Heraf havde 85,8 procent åreforkalkning, hvilket potentielt kan lede til hjerteanfald og slagtilfælde.

Læs mere på sundhedspolitisktidsskrift.dk

Kommentar:

Sunde kost- og motionsvaner forebygger type 2-diabetes og kan ofte lindre og i nogle tilfælde helbrede sygdommen.

Der er god evidens for, at en fornuftig plantebaseret kost kan være med til både at forebygge type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.


Hjerneforsker: »Hjernen er måske det organ, som bliver styrket mest af motion«

Personer, som regelmæssigt er fysisk aktive, kan halvere risikoen for Alzheimer, viser studier.

Ifølge en artikel på videnskab.dk udtaler læge og hjerneforsker Ole Petter Hjelle, at fysisk aktivitet skal være et værktøj i lægernes værktøjskasse. »Da jeg læste medicin, havde jeg 140 timers undervisning om farmakologi, men 0 timer om fysisk aktivitet. Det er ikke meget bedre i dag,« siger han.

De fleste ved godt, at motion reducerer risikoen for kræft og hjertekarsygdomme, men at det også styrker hjernen og kan være med til at reducere risikoen for Alzheimers, kommer nok som en overraskelse for mange.

Det handler ikke blot om at sikre, at hjernen får næring. Forskerne ved nemlig også, at fysisk aktive personer danner nye nerveceller i hjernen.

Læs mere på videnskab.dk


Mindre kød gavner både sundhed og klima

En artikel på videnskab.dk: Forskere: Sådan kan dansk mad blive mere klimavenlig giver gode råd til, hvordan vi spiser klimavenligt. Det handler især om at skære ned på kødforbruget.

20-25 procent af en gennemsnitsdanskers klimabelastning har at gøre med, hvad vi spiser, så at ændre kostvaner i retning af en mere plantebaseret kost er et vigtigt klimatiltag.

... »Effektiviteten af plantebaserede fødevarer er således højere end tilsvarende animalske fødevarer. Den store kødproduktion er årsag til både store udledninger af klimagasser og en række andre miljøpåvirkninger i form af 'beslaglæggelse' af areal, vandforbrug, energiforbrug med mere,« understreger lektor Michael Søgaard Jørgensen ifølge artiklen


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.