Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 48, 2020


  • Mange penge i at fremme anvendelsen af medicin
  • En tredjedel af de globale udslip af drivhusgasser stammer fra mad
  • Mødres livsstil forudsiger, hvornår afkom evt. får hjerteanfald eller slagtilfælde
  • Animalsk og vegetabilsk protein kombineret med fysisk aktivitet stimulerer dannelsen af muskelprotein i samme omfang
  • Kalorieindtagelsen, uanset hvornår du spiser, bestemmer vægten

UGENS CITAT

"Det, der ligner talent, er ofte omhyggelig forberedelse."

— James Clear


Mange penge i at fremme anvendelsen af medicin

I 2014, som var det første år alle data var tilgængelig om industriens indflydelse, modtog 45 % af amerikanske læger i alt 1.9 milliarder dollars fra medicinindustrien (12 milliarder kroner) i form af honorar, konsulentbistand og lignende.

Læs mere på medscape.com

Også i Danmark nyder mange læger godt af honorarer fra medicinindustrien.

Medicinindustriens indflydelse på læger, lægeuddannelsen, medicinske tidsskrifter og videnskabelige undersøgelser har altid været et kæmpe problem, men den er heldigvis aftagende — eller i hvert fald nu mere gennemsigtig. Vi kan i stigende grad både se, hvem der sponsorerer undersøgelser, hvilke særinteresser forskere eventuelt har mv.

Jeg argumenterer naturligvis ikke imod medicin generelt — kun imod unødvendig medicin. Problemet er udelukkende al den medicin, der anvendes i situationer, hvor der er bedre løsninger!

Vi har i de sidste mange år set en positiv udvikling i retning af livsstilsmedicin — både langt flere videnskabelige undersøgelser og en større accept og anvendelse af livsstilsmedicin. Der er kommet øget fokus på, hvordan kost, motion, søvn, frisk luft, psykisk balance, gode livsbetingelser mv. kan være med til at forebygge og endda helbrede en række sygdomme.

Jo mindre medicinindustrien påvirker fagfolk og uddannelser (på mere eller mindre skjulte og ufine måder), desto større forståelse for, uddannelse i og anvendelse af livsstilsmedicin oplever vi.


En tredjedel af de globale udslip af drivhusgasser stammer fra mad

Hvis vi vil styre klimaforandringerne, bliver vi sandsynligvis nødt til at ændre, hvad vi spiser, og hvordan vi producerer fødevarer.

Fødevarer er en af de allerstørste bidragsydere til udslip af drivhusgasser fra menneskelige aktiviteter, kun overgået af transportsektoren.

Forskerne vurderer den potentielle indvirkning, som forskellige strategier kan have på vores fødevarebaserede kulstofaftryk, og den mest effektive handling er at spise mindre kød.

Læs mere på gylle.dk


Mødres livsstil forudsiger, hvornår afkom evt. får hjerteanfald eller slagtilfælde

Afkom fra mødre med sund livsstil lever næsten et årti længere uden hjerte-kar-sygdomme end dem, hvis mødre har en usund livsstil.

Læs mere på sciencedaily.com


Animalsk og vegetabilsk protein kombineret med fysisk aktivitet stimulerer dannelsen af muskelprotein i samme omfang

Animalsk protein kombineret med fysisk aktivitet stimulerer dannelsen af muskelprotein. Spørgsmålet har hidtil været, i hvilken udstrækning det samme gælder for vegetabilske kilder til protein.

Deltagere i et mindre forsøg fik enten ekstra tilskud af animalsk eller vegetabilsk protein. Det viste sig, at vegetabilsk protein i samme omfang som animalsk protein stimulerer dannelsen af muskelprotein.

Forsøget tyder på, at der ikke er forskel på, i hvilken udstrækning et plantebaseret proteintilskud og et animalsk proteintilskud sammen med fysisk træning stimulerer muskelvækst.


Kalorieindtagelsen, uanset hvornår du spiser, bestemmer vægten

At begrænse måltider til tidligt på dagen påvirkede ikke vægten blandt overvægtige voksne med prediabetes eller diabetes, ifølge foreløbig forskning, der blev præsenteret på American Heart Association's Scientific Sessions 2020.

Forskerne fulgte 41 voksne med overvægt i en 12-ugers undersøgelse.

21 af de voksne fulgte et tidsbegrænset spisemønster, hvor de indtog 80 % af deres kalorier inden kl. 13:00.

De resterende 20 deltagere spiste til sædvanlige tidspunkter i et 12-timers vindue og indtog halvdelen af deres daglige kalorier efter kl. 17:00.

Alle deltagere indtog de samme forberedte sunde måltider og samme mængde kalorier.

Deltagerne i begge grupper tabte sig og oplevede nedsat blodtryk uanset, hvornår de spiste. Der var ingen forskel i vægttab for dem, der indtog de fleste af deres kalorier tidligere versus senere på dagen. Det havde heller ingen indflydelse på blodtrykket, hvornår deltagerne spiste og indtog de fleste kalorier.

Kilde: American Heart Association. "Calories by the clock? Squeezing most of your calories in early doesn't impact weight loss." ScienceDaily. ScienceDaily, 9 November 2020. <www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201109074119.htm>.

Kommentar:

Det er muligt — som nogle tidligere undersøgelser tyder på — at det giver en bedre appetitregulering (så man indtager lidt færre kalorier) ved at spise mest først på dagen og mindst sidst på dagen. Det viser denne undersøgelse ikke noget om, eftersom kalorieindtagelsen var nøje kontrolleret.

Mere om overvægt og vægttab i e-bogen: Godt i gang med Sikker Slank

Den kan læses gratis her.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.