Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 04, 2020


  • Mindre sukker kan måske give humøret et løft og være med til at forebygge depressioner
  • 5 gode råd: Drik ikke rødvin for hjertets skyld
  • Forsker: Derfor er det så vigtigt med et stop for salg af sprøjtemidler
  • Sammenhæng mellem fedme og ultraforarbejdede fødevarer

UGENS CITAT

"Mange mennesker forsømmer den lille lykke, fordi de venter forgæves på den store."

— Dale Carnegie


Mindre sukker kan måske give humøret et løft og være med til at forebygge depressioner

Mindre sukker godt for humøret

En ny undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Medical Hypotheses fra et team af kliniske psykologer ved University of Kansas tyder på, at indtagelse af sukker (ikke naturligt sukker i maden) kan udløse metaboliske, inflammatoriske og neurobiologiske processer, der er forbundet med depression.

"Når vi spiser søde sager, fungerer de som et lægemiddel," udtaler forskeren Stephen Ilardi, "De har en øjeblikkelig humørsvingende effekt, men i høje doser kan de også have en paradoksal, skadelig længerevarende konsekvens i form af at forværre humør, reducere trivsel, øge inflammation og forårsage vægtstigning."

Forskerne fandt, at inflammation er den vigtigste fysiologiske effekt af en sukkerig kost — og inflammation har negativ indflydelse på mental sundhed og depressive lidelser.

Ilardi og hans medforskere fandt også, at den måde sukker påvirker tarmbakterierne på kan være en potentiel bidragyder til depression.

Visse skadelige mikrober i tarmene trives med tilsat sukker. Og Ilardi forklarer, at disse mikrober kan producere kemikalier, der skubber hjernen i retning af angst, stress og depression. De er også meget inflammatoriske.

Ilardi anbefaler en minimalt forarbejdet kost, der er rig på plantebaserede fødevarer og Omega-3 fedtsyrer, som bedst for psykologisk sundhed. Hvad angår sukker anbefaler KU-forskeren at holde igen med sukker året rundt.

Ilardi mener, at enhver mængde sukker over ca. 25 gram tilsat sukker daglig, kan være skadelig.

Kilde: University of Kansas. "Want to avoid the holiday blues? New report suggests skipping the sweet treats." ScienceDaily. ScienceDaily, 12 December 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191212122532.htm>

Næsten alle danskere spiser mere end 25 gram sukker om dagen.

Som beskrevet i denne artikel på dr.dk: Ny forskning: Højt sukkerindtag gør mænd deprimerede kan et overforbrug af sukker føre til psykiske problemer.

Læs også artiklerne:

Overspisning af sukker øger risikoen for inflammatorisk tarmsygdom

Kombinationen af mættet fedt og sukker er særlig slem


5 gode råd: Drik ikke rødvin for hjertets skyld

I mange år blev alkohol anbefalet til hjertet. Det var sundt med rødvin for hjertets skyld, men den tid er forbi. Nye studier finder sammenhænge mellem øget sundhedsmæssig risiko og større alkoholindtag.

I dag lyder anbefalingen, at intet alkoholindtag er risikofrit. Sundhedsstyrelsens anbefaling bør altid overholdes. Maksimalt 14 genstande om ugen for mænd og 7 genstande om ugen for kvinder. Ved svært hjertesvigt, hvor hjertets pumpekraft (EF) er meget nedsat, og hjertet er svækket, må alkohol begrænses yderligere. Alkohol gavner ikke et svækket hjerte.

Læs mere i artiklen på hjerteforeningen.dk


Forsker: Derfor er det så vigtigt med et stop for salg af sprøjtemidler

Over 50.000 borgere vil have stoppet privat brug af sprøjtemidler. Politikerne skal nu tage stilling til, om de vil beskytte vores grundvand og biodiversitet. Politisk set er det sværere at få forbud igennem i landbruget, og netop derfor er det så vigtigt, at vi ikke også sprøjter vores haver, skriver forsker Per Mølgaard.

Forslagsstillerne ønsker et forbud mod alle ukrudts- og insektmidler samt andre pesticider, der er skadelige eller potentielt skadelige for grundvand, biodiversitet og sundhed.

Giftstofferne påvirker grundvandet, bierne, biodiversiteten og vores sundhed, og det kalder på lovgivning og handling. Vi er faretruende tæt på at skulle rense det hidtil så enestående, gode, danske drikkevand.

Læs mere i artiklen på videnskab.dk


Sammenhæng mellem fedme og ultraforarbejdede fødevarer

Efterhånden som den mad, vi indtager, bliver mere og mere forarbejdet, kan fedme blive mere udbredt. Det konkluderer forsker Leigh A. Frame fra George Washington University efter en gennemgang af de overordnede tendenser inden for fødevarer.

Der er en tæt forbindelse mellem indtagelsen af ultraforarbejdede fødevarer og fedme.
Det viser og bekræfter en ny undersøgelse, der samtidig viser, at indtagelsen af frugt, grøntsager og fuldkorn giver lavere vægtstigning eller vægttab.

Ultraforarbejdede fødevarer er forbundet med nedsat mæthed, hurtigere indtagelse af måltider, forværring af biokemiske markører (herunder for inflammation og kolesterol) og øget vægtstigning.

Læs mere i slankenyt


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.