Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 07, 2019


  • Frugt og grøntsager kan være vigtige for både mental og fysisk velvære
  • Sund kost kan mindske symptomer på depression
  • Folat — fra maden eller kosttilskud?
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Overlad hadet og bitterheden til dem, der ikke er stærke nok til at elske."

— Josefine Ottesen


Frugt og grøntsager kan være vigtige for både mental og fysisk velvære

Sammenhæng mellem mere frugt og grønt og øget mental velvære

Ifølge en ny undersøgelse kan øget indtagelse af frugt og grøntsager forbedre vores mentale velvære.

Studiet viste en positiv sammenhæng mellem mængden af frugt og grøntsager i kosten og hvor godt folk følte, de havde det rent mentalt -- også efter der var blevet kontrolleret for andre faktorer, der kan påvirke mental velvære, såsom alder, uddannelse, indkomst, beskæftigelse, livsstil og sundhed samt indtagelse af andre fødevarer som brød eller mejeriprodukter.

Kilde: Neel Ocean, Peter Howley, Jonathan Ensor. Lettuce be happy: A longitudinal UK study on the relationship between fruit and vegetable consumption and well-being. Social Science & Medicine. Available online 7 January 2019; DOI: 10.1016/j.socscimed.2018.12.017


Sund kost kan mindske symptomer på depression

En analyse af data fra 45.826 mennesker har vist, at vægttab, mindre fedt i kosten og en mere næringsrig kost alt sammen kan mindske symptomer på depression.

Undersøgelsen gav overbevisende dokumentation for, at kostforbedring signifikant reducerer symptomer på depression -- også hos personer som ikke var blevet diagnosticeret med en depressiv lidelse.

Studiet kombinerede data fra 16 randomiserede kontrollerede forsøg, der undersøgte virkningerne af kostændringer overfor symptomer på depression og angst.

Især næringsrige måltider, der er rige på kostfibre og grøntsager samtidig med, at man skærer ned på fastfood og raffineret sukker, ser ud til at være tilstrækkelig til at undgå de potentielt negative psykologiske virkninger fra en usund kost.

Når forbedret kost blev kombineret med motion, forekom der en endnu større forbedring i depressive symptomer.

Kilde: Joseph Firth m.fl. The effects of dietary improvement on symptoms of depression and anxiety. Psychosomatic Medicine, Februar 2019. DOI: 10.1097/PSY.0000000000000673


Folat — fra maden eller kosttilskud?

En læser havde et relevant spørgsmål efter artiklen om Folat/folinsyre:

Har lige læst nyhedsbrevet, bl.a. om folat ... Er det rigtigt forstået, at folin (folsyre) kan overdoseres, da det er syntetisk? - hvordan er det med folat, kan det overdoseres? Kan se, at Solgar sælger folat som kosttilskud (400 µg) - er det forbundet med risiko, at indtage den mængde?

M.v.h. Else Marie

Hej Else Marie

Det er let at fare vild i de ord og begreber, som producenter bruger. Som udgangspunkt kan du regne med, at den eneste 100 % naturlige måde, at få vitaminer og mineraler på, er ved at spise sund mad.

Solgar skriver, at deres folate er "bioidentical" med den folat, du finder i maden, hvilket betyder, at den kemiske struktur i L-methylfolate er den samme som folat i fødevarer.

Det betyder ikke, at indholdet er fra folatrige fødevarer (eller at L-methylfolate er naturlig, hvilket de heller ikke skriver). Det er måske og måske ikke en fordel at bruge stoffet L-methylfolate (som de kalder folate) i stedet for folinsyre.

For store mængder folinsyre (og det vil sandsynligvis også gælde L-methylfolate) har i nogle undersøgelser vist sig at have skadelig virkning, men ikke i doser på 400 µg.

Det er bedst at få folat fra en sund kost, frem for kosttilskud, men det er bedre at tage kosttilskud med vitaminet, end det er at få for lidt.

Med venlig hilsen
John Buhl


Lidt af hvert

Motion fjerner farligt mavefedt
For lidt motion, usunde kostvaner, for meget alkohol og rygning er nogle af de faktorer, der fremmer deponering af det farlige fedt imellem de indre organer.
Motion er en god metode til at forbrænde det usunde fedt om maven og imellem de indre organer.
Læs mere på slankenyt.dk

Forsker: Fokus på den enkeltes klimaindsats flytter belejligt ansvaret fra industrien
100 selskaber er ansvarlige for 71 procent af de globale udledninger siden 1988. 25 virksomheder og statsejede selskaber er ansvarlige for mere end halvdelen af de globale industrielle udledninger i den samme periode.

Ved at ændre vores forbrugsvaner i stor skala kan vi muligvis få virksomhederne til at ændre deres produktionsmønstre til mere bæredygtige metoder, men selv om forbrugerne har stor magt, er det intet i forhold til den magt, internationale virksomheder har, og det er kun magthaverne, der har beføjelse til at holde hånd i hanke med deres interesser.

Klimaforandringerne er en trussel mod hele verden og kræver derfor verdensomspændende reformer, som kun kan implementeres af regeringerne verden over.
Læs mere på videnskab.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.