Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 27, 2020


  • Proteinrige diæter kan skade nyrerne
  • Nok protein uden at overdrive er bedst
  • Helt almindelige grøntsager mindsker risikoen for, at gravide føder for tidligt
  • Forskere: Nedlukninger i Europa forhindrede over tre millioner dødsfald

UGENS CITAT

"Fejltagelse er succes, hvis vi lærer fra den".

— Malcolm Forbes


Proteinrige diæter kan skade nyrerne

En meget proteinrig kost øger risikoen for blandt andet nyresygdom.

I nogle kredse er carnivore-diæter (kød-diæter) eller proteinrige keto-diæter populære. Der er mange grunde til, at den type diæter er risikable på længere sigt. Et af de mest kendte risici ved en meget proteinrig diæt er, at den på sigt skader nyrerne.

En diæt med et særligt højt proteinindhold, der ofte anbefales som en måde at tabe sig på eller med en påstand om, at det skulle være sundt, ser ud til at være skadelig for nyrerne hos personer med tilsyneladende normal nyrefunktion. Det viser to separate undersøgelser.

Mange tidligere undersøgelser har vist, at en kost med højt proteinindhold kan skade nyrefunktionen, og det er grunden til, at nefrologer (læger med speciale i nyrer og nyresygdomme) anbefaler patienter med tidligt stadium af kronisk nyresygdom at holde sig til en kost med lavt proteinindhold.

Men mennesker, der har mild grad af kronisk nyresygdom, som de ikke er opmærksomme på eller personer med høj risiko for at få sygdommen, følger måske en proteinrig kost, fordi de mener, at det er sundt.

Diæter som Atkins, Zone, South Beach og Ketogene diæter indeholder ofte 20% til 25% protein eller mere af det samlede daglige energiindtag.

Men i betragtning af to nye undersøgelser og andre data mener forskerne, at det er meget vigtigt at gøre det klart, at proteinrige diæter ikke er så sikre, som det påstås, og at de kan resultere i hurtigere forværring af nyrefunktion hos personer, der har øget risiko for kronisk nyresygdom.

Læs mere om undersøgelserne: High-Protein Diet Could Be Harmful, Even for Healthy Kidneys

Især mange overvægtige vælger en særlig proteinrig kost, fordi de er blevet fortalt, at proteiner kan hjælpe dem ned i vægt.

Men især svært overvægtige har øget risiko for kronisk nyresygdom, og skal derfor være varsom med ikke at indtage mere eller ret meget mere protein, end de har brug for.

Meget proteinrige kure -- især når proteinerne kommer fra animalske fødevarer -- er af flere grunde at spille hasard med helbredet. Få ekstra proteiner fra vegetabilske kilder, når ekstra protein er nødvendig eller gavnligt.

Læs evt. også artiklen: En sund plantebaseret kost er godt for nyrerne, som beskriver, hvordan en
plantebaseret eller vegetarisk kost kan have sundhedsmæssige fordele for mennesker med nyresygdom, og endda være med at forhindre, at tidlig nyresygdom forværres.

Læs mere om sundt vægttab i e-bogen: Godt i gang med Sikker Slank (gratis)
 


Nok protein uden at overdrive er bedst

En undersøgelse viser, at en kost med mere end den anbefalede mængde proteiner kun gavner dem, der aktivt taber sig ved at fjerne kalorier fra kosten eller som styrketræner for at opbygge mere mager muskelmasse.

Mere end 1.500 ernæringsartikler blev screenet på tværs af tidsskriftsdatabaser for at identificere 18 undersøgelser med 22 interventionsgrupper og 981 deltagere, der behandlede dette emne.

Undersøgelsen bekræfter også, at den anbefalede mængde på 0,8 gram protein per kg kropsvægt per dag er tilstrækkelig for de fleste mennesker.

Når mennesker er i en neutral metabolisk tilstand - ikke taber sig eller styrketræner - påvirker det at spise mere protein ikke deres kropssammensætning.

Under visse betingelser, herunder styrketræning og vægttab, kan moderat mere protein være nyttigt.

Kilde: Purdue University. "How does protein fit in your holiday diet or New Year's resolutions?." ScienceDaily. ScienceDaily, 3 December 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191203154231.htm>.

Kommentar:

Vi har haft emnet om proteiner oppe flere gange tidligere, eftersom jeg i mange år har været frustreret over, hvordan selv fagfolk har overtalt overvægtige og svært overvægtige til at indtage sundhedsskadelige mængder af protein, som reelt alligevel ikke har nogen effekt eller nævneværdig effekt på vægten.

Proteinhysteriet har vist efterhånden lagt sig, men mange overvægtige har vænnet sig til at spise alt for meget protein, og vil have gavn af både at indtage mindre protein og vælge vegetabilske kilder til protein.

Disse kure med overdrevne mængder af proteiner medvirker til gigt, kræft, nyresygdom og andre sygdomme.

NOK protein er vigtigt. Væsentlig mere end nok er ikke en god ide.
 


Helt almindelige grøntsager mindsker risikoen for, at gravide føder for tidligt

Ph.d. kandidat fra University of Queensland, Dereje Gete, analyserede næsten 3500 kvinders kost og fandt, at et højt indtag af gulerødder, blomkål, broccoli, græskar, kål, grønne bønner og kartofler inden befrugtningen hjalp kvinderne med at undgå for tidlig fødsel.

”Traditionelle grøntsager er rige på antioxidanter eller antiinflammatoriske næringsstoffer, som har en betydelig rolle i at reducere risikoen for negative fødselsresultater,” udtaler Gete.


Forskere: Nedlukninger i Europa forhindrede over tre millioner dødsfald

Hvis lederne på tværs af 11 europæiske lande havde ladet stå til, var yderligere over tre millioner mennesker døde i Europa under første bølge af corona-pandemien, konkluderer forskere.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.