Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 45, 2020


  • Hjertesund livsstil mindsker risiko for demens
  • Både drikkevarer med sukker og kunstige sødestoffer kan øge risiko for hjerte-kar-sygdomme
  • Hvordan motion bremser kræft
  • Gulerødder kan måske være med til at forebygge både diabetes og kræft
  • Plantebaseret kost god til at forebygge nyresygdom og god for patienter med nyresygdom
  • En kost uden animalske fødevarer mætter mere
  • De vigtige kostfibre

UGENS CITAT

"At forenkle, før du forstår detaljerne, er uvidenhed.
At forenkle, når du har forstået detaljerne, er genialt."

— James Clear


Hjertesund livsstil mindsker risiko for demens

Jeg skrev for nogle uger siden om en undersøgelse, der viser, at en sund livsstil omtrent halverer risikoen for demens.

Hjerteforeningen har også bragt nyheden i en glimrende artikel på hjerteforeningen.dk.

De skriver blandt andet, at 40 procent af al demens kan forebygges ved blandt andet at fokusere på hjerte-kar-mæssige risikofaktorer som diabetes, rygning, blodtryk, fysisk aktivitet, og uddannelse.


Både drikkevarer med sukker og kunstige sødestoffer kan øge risiko for hjerte-kar-sygdomme

Sukkerholdige drikkevarer og kunstigt sødede drikkevarer er forbundet med en højere risiko for hjerte-kar-sygdomme, hvilket antyder, at kunstigt sødede drikkevarer måske ikke er det sunde alternativ, som de ofte hævdes at være.

I en undersøgelse fandt forskere nemlig en sammenhæng mellem både sukkerholdige drikkevarer og kunstigt sødede drikkevarer og øget risiko for hjerte-kar-sygdomme.


Hvordan motion bremser kræft

Mennesker med kræft, der motionerer, har generelt en bedre prognose end inaktive patienter. Nu har forskere ved Karolinska Institutet i Sverige fundet en sandsynlig forklaring på, hvorfor motion hjælper med at bremse kræftvækst hos mus: Fysisk aktivitet ændrer metabolismen i immunsystemets cytotoksiske T-celler og forbedrer derved deres evne til at angribe kræftceller.


Gulerødder kan måske være med til at forebygge både diabetes og kræft

DTU-forsker Eva Arnspang Christensen konstaterer ifølge en artikel på jv.dk, at gulerødder både kan forebygge kræft og diabetes.

Virkningen har at gøre med stoffet falcarindiol, som findes naturligt i gulerødder og i mange andre rodfrugter.

Når falcarindiol blev givet til en gruppe rotter, resulterede det i 40 og 80 procent færre såkaldte polypper. Polypper er forstadiet til tarmkræft.

Det er forskerens hypotese, at 200-300 gram gulerødder om dagen kan forebygge både diabetes og kræft.


Plantebaseret kost god til at forebygge nyresygdom og god for patienter med nyresygdom

I de senere år har vi set øget evidens for, at plantebaserede kostvaner kan forebygge og være del af behandlingen af livsstilssygdomme.

Flere undersøgelser har også vist, at en plantebaseret kost er med til at forebygge udvikling af kronisk nyresygdom, og et nyt studie konkluderer, at nyrepatienter, der spiser en sundere og mere plantebaseret kost, har gode muligheder for at mindske behovet for medicin, opleve færre komplikationer og øge levealderen.

Kilde: Shivam Joshi, Michelle McMacken, Kamyar Kalantar-Zadeh. Plant-Based Diets for Kidney Disease: A Guide for Clinicians. American Journal of Kidney Disease. Published: October 16, 2020 DOI: https://doi.org/10.1053/j.ajkd.2020.10.003


En kost uden animalske fødevarer mætter mere

Ifølge et studie offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Clinical Nutrition nedsætter et måltid med kød udskillelsen af et hormon, der påvirker de belønningskredsløb i hjernen, der også regulerer sult og mæthed.

Når deltagerne i undersøgelsen derimod indtog et måltid uden animalske fødevarer, havde det positiv indflydelse på blodgennemstrømningen i den hjernedel, der blandt andet regulerer sult og mæthedsfølelse. Deltagerne følte sig mere mætte (mere mæt af færre kalorier).


De vigtige kostfibre

I en artikel af lægen Will Bulsiewicz, forfatter til New York Times bestselleren Fiber Fueled: The Plant-Based Gut Health Program for Losing Weight, Restoring Your Health and Optimizing Your Microbiome, skriver han:
"Vidste du, at 97 procent af os spiser et overskud af protein, men alligevel spørger vi stadig: "Hvor skal jeg få mit protein fra?" Vi bor i et land med en patologisk proteinbesættelse. I mellemtiden sulter vi billedligt og bogstaveligt efter kostfibre. ..."

Nedbrydningen af kostfibre i tarmen danner det, som Will Bulsiewicz mener er det mest helbredende næringsstof i hele naturen: Kortkædede fedtsyrer.

Mere om de vigtige kortkædede fedtsyrer i denne artikel.

Der findes mange forskellige kostfibre, men de findes kun i vegetabilske fødevarer. En god variation af uforarbejdede eller letforarbejdede frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter, nødder og frø giver også en god variation af de sunde kostfibre.


 

   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.