Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 50, 2018


  • God sammensætning af tarmbakterier gavner hele kroppen
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Børn behøver mere et forbillede end kritik".

— Joseph Joubert (1754-1824).


God sammensætning af tarmbakterier gavner hele kroppen

Sund tarmmikrobiota gavner helbredet

Sund tarmmikrobiota gavner helbredet

Når du forbedrer din tarmmikrobiota (tarmflora), vil du sandsynligvis også forbedre din sundhed på mange andre områder. Der er nemlig en klar sammenhæng mellem din tarmmikrobiota og din sundhed.

Vores tarmbakterier påvirker vores sundhed på mange måder. De hjælper med at fordøje mad, fremstille vigtige næringsstoffer, bekæmpe skadelige mikroorganismer, beskytte vores tarmforing (indersiden af tarmvæggen), træne vores immunsystem, tænde og slukke for gener, regulere tarmhormoner og muligvis endda påvirke humør og trang til bestemte fødevarer. En usund bakterisammensætning i tarmene er tæt forbundet med autoimmunitet, inflammation, overvægt, diabetes, kræft og hjertesygdom.

Forskellige faktorer er med til at bestemme sammensætningen af bakterierne i dine tarme, men det er din kost, som du i størst udstrækning kan bruge til at ændre på sammensætningen af de mikroorganismer, der lever i dine tarme. De vil nemlig ofte reagere hurtigt, når du ændrer din kost.

Nogle af dine tarmbakterier fremstiller vigtige stoffer for din sundhed. Et af de mest utrolige produkter, der fremstilles af nogle af dine tarmbakterier, er butyrat. Det er en kortkædet fedtsyre, der er afgørende for at reducere inflammation i hele kroppen og holde tarmvævet sundt. Butyrat hjælper også med at dræbe kræftceller, hæmme væksten af uvenlige bakterier, stimulere appetitsænkende hormoner og fremme fedtforbrænding i muskelceller, hvilket nedsætter insulinresistens.

Det heldige er, at du rimelig let kan øge dine tarmbakteriers produktion af denne vigtige fedtsyre. Det er nemlig kostfibre, som tarmbakterierne bruger til at danne butyrat.

Du får let flere kostfibre i din kost ved:

  • at spise godt med frugt og grøntsager
  • at vælge fuldkorn, når du spiser kornprodukter
  • at inkludere bælgfrugter og nødder i din daglige kost eller blot nogle gange om ugen.
  • at begrænse mængden af de fødevarer, der ikke indeholder kostfibre eller kun forsvindende lidt (animalske fødevarer, sukker, olie, fedt, slik o.l.).

Der er med andre ord mange måder, du kan øge mængden af kostfibre i kosten, og derved forbedre din tarmmikrobiota og hele kroppens sundhed.


Lidt af hvert

Skærmtid vs. god søvn
Efter artiklen: Hvorfor skærmtid kan forstyrre søvn i sidste nyhedsbrev, fik jeg denne relevante mail fra en læser:

Hej John
Man læser ofte om det med skærmtid vs. god søvn. Det blå skærmlys "forvirrer" vores døgnrytme.
Til gengæld læser man sjældent om, at der findes programmer, der ændrer skærmens farve efter tidspunktet på dagen, dvs. lyser mere varmt gult om aftenen. Jeg har selv stor glæde af f.lux: https://justgetflux.com/
Det er gratis for privatpersoner.
MVH Iben

Tips til at spise frugt i julen
Ved juletid er der sæson for mange spændende, udenlandske frugter.
https://altomkost.dk/nyheder/nyhed/nyhed/tips-til-at-spise-frugt-i-julen

Kassér deforme og misfarvede nødder
Deforme og misfarvede nødder kan have et højere indhold af svampegiften aflatoksin end andre nødder. Det er kun i varme og fugtige områder, at der dannes aflatoksiner, så de findes kun i nødder fra tropiske og subtropiske områder. Så du kan roligt spise løs af de danske nødder. Aflatoksiner kan findes i paranødder, pistacienødder, jordnødder, mandler og hasselnødder.

I en risk-benefit vurdering fra DTU Fødevareinstituttet har de opgjort det gavnlige i nødder mod de skadelige svampegiftstoffer, og her viser afvejningen, at de gavnlige effekter er størst i nødder som cashew, jordnød/peanuts, mandel (uristede), pekan, macadamia og valnød. Derimod kan pistacienødder og paranødder lettere have et indhold af aflatoksiner.

Læs mere i juleguiden her:
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Jul-med-mindre-kemi.aspx

Brug stearinlys med omtanke
Jul er stearinlysenes fest, men når et lys brænder, afgiver det bittesmå partikler, som især kan genere folk med følsomme luftveje.
https://www.netdoktor.dk/nyheder/brug-stearinlys-med-omtanke.htm

Nyt studie: Ældre med hang til krydsord og svære spil har skarpere hjerner
Mentale udfordringer forhindrer ikke alderdommens svækkelse, men kan måske udsætte den lidt, siger forskerne.
Udfordr dig selv med nye og svære spil, lyder forskernes råd. Og jo tidligere du starter, jo bedre.
Et nyt studie af cirka 500 ældre konkluderer nemlig, at svære opgaver kan højne intellektet og udsætte mental forringelse.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nyt-studie-aeldre-med-hang-til-krydsord-og-svaere-spil-har-skarpere-hjerner

Spot fup på Facebook med enkelte greb
På ti minutter kan du nemt afkode, om et Facebook-opslag spreder en falsk påstand om videnskab.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/spot-fup-paa-facebook-med-enkelte-greb


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.