Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 02, 2020


  • Effektiv hjælp til nye kostvaner
  • Laks og makrel flere gange om ugen gør børn sundere
  • Den vigtige søvn
  • Selv et mindre alkoholforbrug forbundet med højere kræftrisiko

UGENS CITAT

"Dit mål er dit ønskede resultat. Dit system er samlingen af daglige vaner, der får dig der. Brug mindre tid på at fokusere på resultater og mere tid på at fokusere på de vaner, der går forud for resultaterne."

James Clear


Effektiv hjælp til nye kostvaner

 

Suppe- og råkostdage har flere interessante anvendelsesmuligheder.

De kan bruges som en effektiv del af en helbredende kost, kickstarte et vægttab og kan være en fantastisk indledning til sundere kostvaner, fordi det efter dagene er væsentlig lettere at spise sundt og undvære usunde fødevarer.

Suppe- og råkostdage er også en fremgangsmåde, der giver mange af de samme resultater, som vi ser ved faste, men som er meget lettere at gennemføre end en faste.

Læs den nye e-bog: Suppe- og råkostdage

 

Laks og makrel flere gange om ugen gør børn sundere

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet har vist, at børn får mindre fedt i blodet og mere af det gode kolesterol, når de spiser fed fisk flere gange om ugen. Hvis gode spisevaner som disse fortsættes gennem livet, kan det på sigt være med til at mindske risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme.

I studiet blev børnene og deres familier tilfældigt fordelt i to grupper der enten skulle spise ca. 300 g fed fisk eller ca. 300 g kylling hver uge i tre måneder.

Børnene som spiste fisk opnåede et gennemsnitligt fald på 10 % i blodets indhold af triglycerid-fedt og en 5 %-stigning i det gavnlige HDL-kolesterol i forhold til børnene, som spiste kylling.

Effekterne opfattes som sundhedsfremmende, idet høje blodniveauer af triglycerid-fedt og lave niveauer af HDL-kolesterol hos voksne er velkendte risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme.

Kommentar:

Det, som undersøgelsen reelt viser, er, at det er bedre at spise fisk end kylling.

Vi ved fra andre undersøgelser, at det er sundere at spise kylling end rødt kød og forarbejdet kød.

Vi ved også at kylling på samme måde som rødt kød i en vis udstrækning forværrer kolesteroltallet.

Læs artiklen: Både rødt og hvidt kød dårligt for kolesteroltallet

Det, som undersøgelsen ikke viser, er, hvorvidt det ville være endnu bedre at skifte kød/kylling/fisk ud med vegetabilske kilder til proteiner som bælgfrugter og nødder. Det er muligt, og hvis kosten på anden måde indeholder nok omega-3, er det sandsynligt.

Vi ved fra mange studier, at vegetabilske fødevarer -- inkl. nødder og bælgfrugter -- har en gavnlig indvirkning på kolesteroltal og hjerte-kar-sygdomme.

Læs fx artiklen: Bælgfrugter gavner hjertet

Vi kunne opstille en slags generel sundhedsmæssig "rangorden" af proteinrige fødevarer (som let kan erstatte eller supplere hinanden i et måltid) med de sundeste proteinkilder først:

  1. Bælgfrugter og nødder
  2. Fisk
  3. Kylling (fjerkræ)
  4. Rødt kød
  5. Forarbejdet kød.

Den vigtige søvn

Som vi kan læse i artiklen: Tre myter om søvn, vi bør putte langt væk på videnskab.dk, vil blot en enkelt nat uden søvn forringe din hjernes funktion.

Søvnmangel forringer din evne til at gennemskue svære sammenhænge og tænke klart. Man bliver også i dårligere humør af at sove for lidt og får svært ved at styre sine følelser.

Stort set alle skal have mellem syv og ni timers søvn per nat for at holde hjernen i tiptop form.

Søvn midt på dagen tæller præcis lige så meget i det samlede søvnregnskab som søvn om natten. Det er mængden af søvn, som er altafgørende

Det, der er vigtigt for hjernens funktion, er, at den får nok søvn. Lysets påvirkning af søvnen gør, at det er nemmere at sove om natten, når det er mørkt, men i sidste ende er det mængden af søvn, der tæller.


Selv et mindre alkoholforbrug forbundet med højere kræftrisiko

I en undersøgelse udført i Japan var endda let til moderat alkoholforbrug forbundet med forhøjet kræftrisiko.
Forskerne undersøgte kliniske data om 63.232 patienter med kræft og 63.232 i en kontrolgruppe.

Den samlede kræftrisiko syntes at være den laveste ved nul alkoholforbrug, og der var en næsten lineær sammenhæng mellem kræftrisiko og alkoholforbrug.

De konkluderede, at et let alkoholforbrug på en genstand dagligt i ti år eller to genstande dagligt i fem år øgede den samlede kræftrisiko med fem procent.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.