Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 03, 2019


  • Nøglen til viljestyrke ligger i at tro, at du har den i overflod
  • Trænger din lever til en periode med sundere kost?

UGENS CITAT

"Byg dine egne drømme, eller andre vil hyre dig til at bygge deres."

— Farrah Gray


Nøglen til viljestyrke ligger i at tro,
at du har den i overflod

Hvordan får du nok viljestyrke til at gennemføre det, du sætter dig for?

En undersøgelse, hvor mere end 1.100 amerikanere og 1.600 europæer blev udspurgt om udholdenhed ved anstrengende mental aktivitet, viljestyrke og selvkontrol, viser, at din overbevisning om din viljestyrke betyder mest.

Amerikanere i undersøgelsen var mere tilbøjelige til at indikere, at de havde brug for pauser og hvile, efter at have udført mentalt udfordrende aktiviteter, mens deres europæiske kolleger generelt rapporterede, at de følte sig mere forfriskede og klar til at gå i gang med den næste udfordrende opgave med det samme.

"Det vigtigste er, hvad vi tænker om vores viljestyrke," udtaler undersøgelsens hovedforfatter, professor Christopher Napolitano fra Universitetet i Illinois. "Når vi ser vores viljestyrke som begrænset, svarer det til en muskel, der bliver træt og har brug for hvile. Hvis vi tror, at det er en begrænset ressource, handler vi på den måde, og føler os udmattede og har brug for pauser mellem krævende mentale opgaver — hvorimod folk, der ser deres viljestyrke som en ubegrænset ressource, får mere energi."

Hemmeligheden bag at have jernvilje ligger i at tro på, at du har en ubegrænset mængde af den, udtaler Napolitano.

Kommentar:

Ifølge denne undersøgelse kan du altså få mere viljestyrke ved at ændre din holdning og dine tanker om din viljestyrke. Tro på, at du har viljestyrke, og du har mere.

Andre undersøgelser har dog vist, at viljestyrke — i det mindste i en vis udstrækning — trods alt er en begrænset ressource. Mere om det i bogen: Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength af forskeren og psykologen Roy F. Baumeister og John Tierney.

Læs også:

Viljestyrke — hvordan får du nok?

Fem lette trin til mere viljestyrke

Måske handler det om både at tro på, at vi har nok viljestyrke, og samtidig ikke ødsle den væk på ligegyldige eller uvæsentlige handlinger, der kræver en del viljestyrke at gennemføre.

Det er også oplagt — som mange undersøgelser har bekræftet — at det betyder utrolig meget, at vi tilrettelægger omgivelserne, så vi har lettere ved at gennemføre det, vi sætter os for. Du behøver fx mindre viljestyrke til at forbedre dine kostvaner, hvis du har mange sunde og lækre fødevarer i dit køkken, og ikke har usunde fristelser i nærheden.

Der er mange andre eksempler på, hvordan vi ved at ændrer på vores omgivelser bliver mere motiverede til og har lettere ved at foretage de handlinger, som i en eller anden udstrækning kræver viljestyrke.

Et af de helt store problemer, når det handler om at ændre kostvaner, er, at mange bruge en hel masse energi og viljestyrke på at gennemføre kure eller kostændringer, som ikke er vigtige eller ikke giver det ønskede resultat.
Det har stor betydning, at fokusere energi og viljestyrke på netop de ændringer, der betyder mest og giver det største eller hurtigste "afkast" (og som også holder på længere sigt).


Trænger din lever til en periode med sundere kost?

Julens fede mad og store mængder alkohol udfordrer leveren, eftersom en enkelt måneds vellevned er nok til at fylde leveren med overskydende fedt.

Lykkes det ikke at fjerne fedtet, risikerer man leverskade på grund af kronisk fedtleverbetændelse og i værste fald skrumpelever.

Desværre kan man ikke selv mærke, om man har en syg lever, før det næsten er for sent. Derfor lever mange danskere i uvidenhed om deres fedtlever. Og mange af dem, som udvikler skrumpelever, bliver opdaget på så sent et tidspunkt i sygdommen, at kun hver tredje vil være i live et år efter diagnosen.

Der findes ingen gode blodprøver, der kan identificere de mennesker, der udvikler fedtleverbetændelse og skrumpelever. Derfor arbejder forskerne på at udvikle en blodprøve. Det anslås, at hele 25 % af alle voksne danskere har fedtlever.

Læs mere på videnskab.dk

Kommentar:

Vi ved også, at en kost, der er rig på animalsk protein, er forbundet med fedtlever hos overvægtige.

Ved at give leveren en pause fra alkohol og usund mad får den ro og tid til at komme sig efter perioder med overbelastning. Det gør, at fedtleverbetændelsen reduceres, og fedtmængden i leveren falder.

Ret simple kostændringer giver leveren ro og mulighed for at regenerere.

Personer, der har eller mistænker de har fedtlever, klarer sandsynligvis problemet ved at vælge en kost, der er rig på frugt og grøntsager, inkluder fuldkorn, bælgfrugter og lidt nødder i den daglige kost samtidig med, at de undgår for meget sukker, fedt og alkohol (for mange kalorier) og blot dyrker moderat motion.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.