Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 16, 2019


  • Hvorfor så mange modstridende udmeldinger om salt?
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Tålmodighed er nødvendigt, og man kan ikke høste med det samme, hvor man har sået."

— Søren Kierkegaard (1813-1855)


Hvorfor så mange modstridende udmeldinger om salt?

 

Hvorfor kommer sundhedsmyndighederne — inkl. den danske fødevarestyrelse — frem til, at mere end 5-6 gram salt er skadeligt for os, når vi samtidig flere steder læser, at vi sagtens og endda med fordel kan indtage væsentlig mere?

En af grundene til, at vi har haft så mange modstridende oplysninger om salt i medierne (som jo ofte blot gengiver tekster fra pressemeddelelser og citerer artikler fra andre medier), kan være en organisation, der hed "SALT".

Ifølge denne artikel af den kendte ernæringsekspert Marion Nestle er "Salt Institute" ophørt med at eksistere -- et institut som var en interesseorganisation, der havde til formål at overbevise os om, at salt ikke er et problem.

"Salt Institute" har ifølge artiklen siden 1980'erne ubarmhjertigt støttet branchens interesser ved blandt andet:

  • at så tvivl om den videnskab, der forbinder højt saltindtag med sygdomsrisiko
  • at argumenterer for, at de nuværende høje niveauer af saltindtag ikke er skadelige
  • at fremme undersøgelser, der modsiger, at højt saltindtag er skadeligt.

Instituttet har ifølge Marion Nestle været ansvarlig for at forvirre videnskaben og skabe en ejendommelig situation i form af en støjende offentlig debat om saltvidenskab, samtidig med at alle ekspertudvalg, der undersøger, hvordan salt påvirker vores sundhed, konkluderer, at vi skal indtage meget mindre salt.

Lad os håbe, at vi fremover oplever færre forsøg på at forplumre videnskaben om salt.

Jeg skrev lidt om salt i 2007 — Salt i alt — som stadig er aktuel, og passer fint med konklusionen på den nye videnskabelige gennemgang, som beskrevet i sidste nyhedsbrev.

Både Fødevarestyrelsen og Hjerteforeningen vil have os til at spise mindre salt, og har i samarbejde lanceret en test, der kan give overblik over, hvor man får mest salt fra. Find den på salttest.dk.

Der er god grund til at lytte til deres anbefalinger, frem for tvivlsomme råd og oplysninger, der er baseret på udtalelser fra eksperter med alt for tætte bånd til industrien.

Det har ingen betydning — i det mindste ikke i denne sammenhæng — hvilken type salt, du bruger. ALT salt har samme potentielle skadelige virkning over en vis mængde.

Der kan på længere sigt være en ret stor sundhedsmæssig gevinst ved at holde dig UNDER 5-6 gram salt dagligt.
Ifølge artiklen: Din frokost kan sprænge saltregnskabet anslår Fødevarestyrelsen, at en frokost med rugbrød og traditionelt pålæg løber op i omkring 4,5 gram salt. Det anbefalede daglige indtag er højst 5-6 gram, så der er ikke meget tilbage til de øvrige måltider.

Fødevarestyrelsens råd til at skære ned på salt til frokost er, at man kan tage udgangspunkt i grønt. Det kan være som pålæg, gnavegrønt eller salat. Man kan også se på frugt som muligt pålæg.

Og ifølge artiklen: Fire madvarer står for størstedelen af vores saltindtag er det klogt at være opmærksom på din kurv i supermarkedet. Op mod 70 procent af det salt, vi indtager, kommer fra forarbejdede madvarer.

TIP:

Eftersom salt er en smagsforstærker, kan det få næsten hvad som helst til at smage bedre (især hvis du allerede er blevet vant til salt og har trang til salt mad). Du kan derfor bruge salt som en hjælp til at forbedre dine kostvaner:

  1. Prøv at fjerne salt fra de fødevarer, som du satser på at undvære eller spise mindre af (de vil pludselig ikke smage nær så godt, og du får mindre trang til dem).
  2. Tilsæt lige nok salt til sunde retter, så de smager godt, og du har lettere ved at vælge dem.

Lidt af hvert

Professor: Dit forbrug kan være med til at redde verden
Hvis Jessica Aschemann-Witzel, professor i forbrugeradfærd på Institut for Virksomhedsledelse – MAPP – ved Aarhus Universitet, skulle pege på, hvor du lettest kan gøre en forskel for verden uden at lave for meget om i dit liv, ville hun anbefale dig at spise mindre kød og flyve mindre ifølge en artikel på videnskab.dk.
Og hun giver i artiklen tre andre råd om, hvordan vi opfører os som forbrugere.
Råd nr. 1: Juster forbruget – støt ny teknologi
Råd nr. 2: Vær nøjsom og hold det simpelt
Råd nr. 3: Køb oplevelser i stedet for ting.
Læs hele artiklen og detaljer om rådene

Over 4.000 forskere i klimaappel: De unge har ret. Deres fremtid hænger i en tynd tråd
Tusindvis af videnskabsfolk søsætter appel om hurtig klimahandling og opbakning til de unges klimastrejker. Dette opråb lægger sig til flere tidligere opråb, men denne gang er det bl.a. med feltets førende forskere – også flere fremtrædende danske forskere er med i appellen.
Læs mere på information.dk

99,99 procent sikkert, at global opvarmning er menneskeskabt
Det er ifølge ny forskning slået fast med en statistisk ‘guldstandard’.
Læs mere på videnskab.dk

Quinoa er kernesund og kan modstå kommende klimaforandringer
Quinoa er usædvanligt næringsrig og robust - den tåler tilmed at blive vandet med saltvand. Nyt stort forskningsprojekt vil afdække, hvad det er, der gør quinoa så unik. Det skal skabe grundlaget for fremtidig forædling af den unikke plante.
Læs mere på videnskab.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.