Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 27, 2019


  • Mere frugt og grønt kan forebygge millioner af dødsfald
  • Blåbær mod blodpropper?
  • Kolesterolsænkende medicin øger risiko for diabetes
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Den, der er grusom over for dyr, kan ikke være et godt menneske."

Arthur Schopenhauer (1788-1860), tysk filosof


Mere frugt og grønt kan forebygge millioner af dødsfald

Frugt og grøntsager er sunde og lækre.

Utilstrækkelig indtagelse af frugt og grøntsager kan være årsag til millioner af dødsfald pga. hjerte-kar-sygdomme.

En undersøgelse har anslået, at ca. 1 ud af 7 kardiovaskulære dødsfald kan henføres til ikke at spise nok frugt, og 1 ud af 12 kardiovaskulære dødsfald kan tilskrives ikke at spise nok grøntsager.

Lav indtagelse af frugt resulterede i næsten 1,8 millioner kardiovaskulære dødsfald i 2010, mens lav indtagelse af grøntsager resulterede i 1 million dødsfald.

  • Frugt og grøntsager er gode kilder til kostfibre, kalium, magnesium, antioxidanter og fenoler, som har vist sig at sænke blodtrykket og kolesteroltallet.
  • Friske frugter og grøntsager forbedrer også sundheden og mangfoldigheden af gode bakterier i fordøjelseskanalen.
  • Personer, der spiser mere frugt og grøntsager, er også mindre tilbøjelige til at være overvægtige eller svært overvægtige, hvilet mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Kilde: News. Medical Life Science: Almost 3 million deaths linked to low fruit and vegetable intake, warns study


Blåbær mod blodpropper?

115 overvægtige, der var 50-75 år gamle med forhøjet risiko for hjerte-kar-sygdomme, spiste enten ½ kop blåbær, en kop blåbær eller placebo i 6 måneder.

En kop blåbær dagligt i seks måneder vil ifølge undersøgelsen reducere blodpropper med 13 % beregnet ud fra biomarkører.

Blåbærrene gjorde blodkarrene mindre stive, øgede blodets "gode" HDL-kolesterol og forbedrede blodets strømning.

Problemet med undersøgelsen er, at der ikke var noget fornuftigt at sammenligne med, og vi derfor ikke ved, om det er blåbær som sådan, der gav den positive virkning, eller om det var det faktum, at deltagerne indtog mere frugt hver dag.

Undersøgelsen blev støttet af US Highbush Blueberry Council (USHBC), som jo naturligvis har en interesse i, at netop blåbær opfattes som en særlig sund frugt/bær.

Vi ved at frugt (og måske især bær) er med til at forebygge en række sygdomme — inkl. hjerte-kar-sygdomme — men om blåbær er bedre end andre bær/frugt viser undersøgelsen ikke noget om.

Det er muligt (måske endda sandsynligt), at du vil få samme eller lignende positive virkning af enhver øget daglig indtagelse af frugt.


Kolesterolsænkende medicin øger risiko for diabetes

Patientdata viser sammenhæng mellem brug af statiner (kolesterolsænkende medicin) og type 2 diabetes.

En undersøgelse af tusindvis af patientjournaler viste, at de patienter, der fik ordineret kolesterolsænkende statiner, havde mindst dobbelt så stor risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Patienter, der tog kolesterolsænkende medicin i mere end to år, havde mere end tre gange øget risiko for diabetes.

"Den kendsgerning, at øget varighed af statinbrug var forbundet med en øget risiko for diabetes - noget vi kalder et dosisafhængigt forhold - får os til at tro, at dette sandsynligvis er en årsagssammenhæng," udtalte undersøgelseslederen Victoria Zigmont.

Ohio State University. "Cholesterol medication could invite diabetes, study suggests: Patient data shows association between statins and type 2 diabetes." ScienceDaily. ScienceDaily, 25 June 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190625102434.htm>

Læs også: Kolesterolsænkende medicin har negativ indvirkning på kroppens fedtvæv

Læs også: Både rødt og hvidt kød dårligt for kolesteroltallet


Lidt af hvert

Ferie gør dig tungere - og sundere
Et nyt studie viser, at selv korte ferier får os til at tage på i vægt. Det er særligt problematisk, fordi det i sidste ende kan bidrage til, at flere bliver overvægtige, siger studiets forfatter.
Deltagerne havde i gennemsnit oplevet en vægtøgning på 320 gram efter ferien, som forskerne forklarer med et øget kalorieindtag, fordi deltagerne drak mere alkohol i løbet af ferien.
selvom forsøgsdeltagernes vægt ganske rigtigt var steget efter ferien, var deltagernes blodtryk faldet en smule (tre mm kviksølv.
Læs mere på videnskab.dk

Salt skal indeholde mere jod
Fødevarestyrelsen skruer op for hvor meget jod, der skal være i salt, så færre får problemer med stofskiftet
Nogle danskere får for lidt jod gennem kosten.
I stedet for de nuværende obligatoriske 13 milligram jod pr. kg. salt, skal jodberiget salt fremover indeholde 20 milligram jod per kilo.
Læs mere på foedevarestyrelsen.dk

Fysisk aktivitet er forbundet med længere liv for midaldrende og ældre mennesker
At være eller blive fysisk aktiv i midalderen eller, når vi bliver ældre, er forbundet med en lavere risiko for død, uanset tidligere aktivitetsniveauer eller nuværende helbredstilstand. Det viser et stort britisk studie.
150 minutters moderat til intens fysisk aktivitet om ugen kan potentielt set forebygge 46% af de dødsfald, der er forbundet med fysisk inaktivitet.
Kilde: BMJ. Keeping active or becoming more active in middle and older age linked to longer life: Meeting minimum guidelines could prevent nearly one in two deaths linked to physical inactivity. ScienceDaily. ScienceDaily, 26 June 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190626200337.htm>


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.