Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 44, 2020


  • Betydelig sammenhæng fundet mellem luftforurening og neurologiske lidelser
  • Motion, men ikke hvor intensiv den er, gavner levealderen
  • Balanceøvelser kan afhjælpe angst
  • Er det usundt at være tyk?'
  • Ny rapport om alkohols betydning for helbredet

UGENS CITAT

"De farligste ting på din opgaveliste er dem, der ligner muligheder, men som reelt er distraktioner".

— James Clear


Betydelig sammenhæng fundet mellem luftforurening og neurologiske lidelser

En langtidsundersøgelse af mere end 63 millioner ældre amerikanere viser, at luftforurening er forbundet med en øget risiko for hospitalsindlæggelse for flere neurologiske lidelser — herunder Parkinsons sygdom, Alzheimers sygdom og andre demenssygdomme.

Hver 5 mikrogram stigning pr. kubikmeter luft i de årlige PM2,5-koncentrationer (ultrafine partikler) resulterede i en 13 % øget risiko for førstegangsindlæggelser på hospitalet pga. Parkinsons sygdom, Alzheimers sygdom og relaterede demenssygdomme. Denne risiko forblev forhøjet, selv under angiveligt sikre niveauer af PM2.5-eksponering.

Læs også:

Luftforurening inden for EU-grænseværdier gør børn syge

Luftforurening er en vigtig risikofaktor for hjerte-kar-sygdomme

Luftforurening øger covid-19-dødelighed markant, viser nyt studie

Luftforurening fremskynder aldring af lungerne og øger risikoen for kronisk lungesygdom


Motion, men ikke hvor intensiv den er, gavner levealderen

Fysisk aktivitet er blevet fremhævet som noget af det vigtigste, folk i alle aldre kan engagere sig i for at forbedre helbredet, og data fra observationsstudier viser, at tidlig død er signifikant reduceret hos fysisk aktive sammenlignet med inaktive personer.

1.567 deltagere med en gennemsnitsalder på 73 år blev i et forsøg sat til at motionere to gange om ugen med forskellig intensitet i fem år.

Forskerne fandt ingen forskel i alle årsager til dødelighed mellem grupperne og fandt heller ingen forskelle i hjerte-kar-sygdomme eller kræft.

Undersøgelsen tyder på, at ældre over 70 ikke oplever nogen sundhedsmæssige fordele fra intensiv motion. At følge de gængse retningslinjer for fysisk aktivitet er lige så godt.

BMJ. "Exercise intensity not linked to mortality risk in older adults, finds trial." ScienceDaily. ScienceDaily, 7 October 2020. <www.sciencedaily.com/releases/2020/10/201007193656.htm>.


Balanceøvelser kan afhjælpe angst

Fysisk træning og øvelser med fokus på balance kan hjælpe personer, der lider af angst.

Træning af hele kroppens balance kan gavne mennesker, der er ramt af angst. Et norsk studie har påvist, at det faktisk er lige så effektivt, som hvis man går til samtaleterapi.

Man kalder denne form for behandling LOF, Læringsorienteret Fysioterapi. Ifølge LOF er kropslig balance og mental sundhed to sider af samme sag, og de påvirker hinanden gensidigt. Derfor giver det mening at behandle angst og depression ved at sætte øget fokus på kroppen.

Læs mere på netdoktor.dk


Er det usundt at være tyk?

Personer med et BMI på 30 eller derover rammes oftere af en række forskellige sygdomme end andre.
Forskerne har blandt andet ret solide statistiske beviser for, at risikoen for at få hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes øges, hvis man har meget fedt på kroppen. Det er sygdomme, der kan medføre, at man dør tidligere.

Samtidig er det vigtigt at understrege, at der er rigtig mange andre faktorer end størrelsen og fedtmængden på vores kroppe, som er afgørende for vores sundhed og helbred.

Noget af det bedste, du kan gøre, er at være fysisk aktiv, og det er vigtigt, uanset hvad du vejer. Når vi bevæger os, styrker vi nemlig vores kredsløb og stofskifte. Det mindsker for eksempel risikoen for at få blodpropper og type 2-diabetes.

Mere information i artiklen og videoen på videnskab.dk

Kommentar:

For alle, der inkluderer for mange usunde og for få sunde fødevarer i deres kost, er det næsten altid kostændringer, der i størst udstrækning kan forebygge sygdomme og forbedre sundheden — uanset vægten.

Vi kan ofte komme forbavsende langt med ret overkommelige forbedringer i kost-, søvn- og motionsvaner.


Ny rapport om alkohols betydning for helbredet

Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet en ny rapport for Sundhedsstyrelsen om alkohol. Det er en systematisk litteraturgennemgang af nyeste evidens for helbredskonsekvenser forbundet med forskellige niveauer af alkoholindtag og drikkemønstre.

Rapporten giver en oversigt over nyeste viden om, ved hvilke niveauer af alkoholforbrug der ses en øget eller nedsat risiko for 15 udvalgte sygdomme samt dødelighed.

”Studiet viser overordnet, at et lavt alkoholforbrug er forbundet med en lav risiko for negative helbredskonsekvenser. Det betyder, at hvis man kun drikker lidt alkohol – omkring én genstand om dagen – så er éns risiko for at blive syg samlet set meget lav,” siger professor Ulrik Becker, en af forfatterne bag rapporten, ifølge en artikel på sdu.dk.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.