Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 50, 2019


  • Ekstra sundhedsmæssige fordele ved at motionere før morgenmaden
  • At være fysisk aktiv kan reducere ældres risiko for at dø
  • »Rystende«: 8 ud af 10 danske unge bevæger sig alt for lidt
  • Cannabis-produkter findes overalt, men bør folk bruge dem?

UGENS CITAT

"Kun i det stille vand spejle tingene sig uforstyrret. Kun i et roligt sind er der tilstrækkelig opfattelse af verden."

Hans Margolius.


Ekstra sundhedsmæssige fordele ved at motionere før morgenmaden

Fordele ved motion før morgenmaden

Motion før morgenmaden har flere fordele.

Motion før morgenmaden forbedrer, hvordan kroppen reagerer på insulin og sænker risikoen for type 2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

En seks-ugers undersøgelse fandt, at overvægtige og svært overvægtige mænd, der motionerede før morgenmaden, forbrændte dobbelt så meget fedt som de mænd, der motionerede efter morgenmaden.

Årsagen til stigning i fedtforbrænding skyldes hovedsageligt lavere insulinniveauer under motion, efter folk har fastet natten over, hvilket betyder, at de kan bruge mere af fedtstoffet fra deres fedtvæv og fedtet i deres muskler som brændstof. Det er vigtigt at notere, at dette ikke førte til nogen forskel i vægttab i løbet af de seks uger, men havde store positive effekter på deres helbred, fordi deres kroppe var bedre i stand til at reagere på insulin, holde blodsukkerniveauet under kontrol og potentielt sænke risikoen for diabetes og hjertesygdom.

Dr. Javier Gonzalez fra Institut for Sundhed ved University of Bath forklarede: "Vores resultater antyder, at ændring af tidspunktet for, hvornår du spiser i forhold til, hvornår du motionerer, kan give store og positive ændringer i dit generelle helbred.

"Gruppen, der motionerede før morgenmaden, forbedrede deres evne til at reagere på insulin, hvilket er så meget desto mere bemærkelsesværdigt, eftersom begge motionsgrupper tabte en lignende mængde vægt og begge fik en lignende mængde af motion. Den eneste forskel var tidspunktet for, hvornår de spiste."

Kilde: Javier Gonzalez, Gareth Wallis m.fl. Lipid metabolism links nutrient-exercise timing to insulin sensitivity in men classified as overweight or obese. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, dgz104, https://doi.org/10.1210/clinem/dgz104. 19 October 2019

Pressemeddelelse om undersøgelsen: Increase health benefits of exercise by working out before breakfast – new research


At være fysisk aktiv kan reducere ældres risiko for at dø

For ældre voksne er det at være fysisk aktiv en vigtig del af det generelle gode helbred. Faktisk siger eksperter, at ni procent af alle for tidlige dødsfald skyldes mangel på fysisk aktivitet. Det er kendt, at fysisk aktivitet reducerer dødsfald som følge af hjertesygdomme, diabetes, kronisk lungesygdom og psykisk sygdom.

American Geriatrics Society. "Being physically active can lower older adults' risk for dying: Data from new study supports what logic already tells us." ScienceDaily. ScienceDaily, 1 November 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191101124620.htm>.


»Rystende«: 8 ud af 10 danske unge bevæger sig alt for lidt

84,5 procent af Danmarks unge mellem 11 og 15 år bevæger sig mindre end den ene time om dagen, som verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler. Dansk forsker peger på mobiltelefoner, iPads og computere som årsagen.

På verdensplan er 81 procent af alle børn og unge mellem 11 og 17 år ikke fysisk aktive nok i løbet af dagen.
Et aktivt liv har positiv indflydelse på børn og unges hjerte, kredsløb, muskelstyrke, motorik, balance og på hormon- og immunsystemet.

Fysisk aktivitet medfører også bedre kondition, stærkere knogler, mindre fedt i blodet samt mindre risiko for forstadier til diabetes.

Blandt de børn, der har dårligst kondition, er der femten gange forøget risiko for hjerte- og karsygdom.

Læs mere på videnskab.dk


Cannabis-produkter findes overalt, men bør folk bruge dem?

En gennemgang af emnet i det videnskabelige tidsskrift JAMA nævner, at potentielt farlige bivirkninger kan forekomme ved indtagelse af cannabis-produkter.

Som de skriver i rapporten, mangler vi studier, som dokumenterer virkninger og bivirkninger. Vi mangler data fra randomiserede kontrollerede forsøg.

Læs også: Nyt studie: Ingen dokumentation for, at cannabis forbedrer mental sundhed eller virker imod fx depressioner eller angst

Læs også: Cannabis — mirakelmedicin eller mest fup?


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.